  • 1. Data: 2011-02-23 20:41:10
    Temat: Wiosne zaklocenia, optymalna lokalizacja anteny sat
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witam.

    1 marca na terenie Polski wystapi maksimum zaklocen slonecznych,
    czyli slonce bedzie wskazywalo kolejne satelity geostacjonarne:
    [Kiedy zakłócenia słoneczne (Sun Outage)?]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/so.html

    Jest to swietna okazja wyznaczenia optymalnej lokalizacji
    anteny satelitarnej w przypadku trudnych warunkow odbioru:
    [Dwa razy rocznie - czyli talerz w trudnych warunkach]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/2x_rocznie/wst
    ep.html

    Dokladnosci wyznaczenia miejsca to okolo 1 st. w pionie i poziomie:
    [Kiedy Słońce wskazuje satelitę]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html

    przy szerokosci wiazki typowej anteny satalitarnej okolo 2 st.:
    [Wybrane parametry anteny satelitarnej]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/test/bw.html

    W przypadku linuksowych aodbiornikow satelitarnych z mozliwoscia
    wykonania instrukcji "dvbsnoop", mozna takze przy pomocy skryptu:
    [logging SNR]
    http://www.i-have-a-dreambox.com/wbb2/thread.php?thr
    eadid=93358

    wyznaczyc sloncem charakterystyke anteny, sprawdzic dokladnosc
    ustawienia anteny, zobaczyc jak antena widzi otaczajaca
    przestrzen (zabudownia, drzewa, ...):
    [SNR, BER, AGC w obrazkach]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/snr/

    Aktualnie slonce znajduje sie okolo 2,5 st. ponizej linii
    satelitow geostacjonarnych.

    Pzdr.J.P.

  • 2. Data: 2011-02-23 21:48:22
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Jerzy Pastusiak pisze:

    > Jest to swietna okazja wyznaczenia optymalnej lokalizacji
    > anteny satelitarnej w przypadku trudnych warunkow odbioru:
    witam
    Dzieki informajom z tej strony udało mi sie wstępnie ustawić antenę, tak
    aby przy montażu sie jak najmniej narobić. mam jednak pytanie. Najpierw
    "prawo lewo" ustawiłem na cień nitki pomiędzy konwerterem a szczytem
    anteny. niestety "góra dół" - nawet gdy słońce pokrywa sie z satelitą-
    nie wiem jak ustawić! skoro to ofset to konwerter nie rzuci cienia na
    czasze? Trzeba by mieć lustrzaną antene i patrzec gdzie skupia...

    ToMasz

  • 3. Data: 2011-02-28 19:11:54
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witaj.
    ToMasz pisze:

> [...]
    | nie wiem jak ustawić! skoro to ofset to konwerter nie rzuci cienia na
    | czasze? Trzeba by mieć lustrzaną antene i patrzec gdzie skupia...
    --------------------------------
    Widzialem:
    http://groups.google.com/group/pl.rec.telewizja/msg/
    789fd941b2797889?hl=pl

    i ciesze sie, ze moglem pomoc.

    Sa dwa problemy ktore mozna rozwiazac 1 mar. i 12 pazdz. (czas max.
    zaklocen slonecznych):

    A. - Dokladne ustawienie - nakierowanie anteny na satelite.
    B. - Umiejscowienie anteny tak, zeby np. antena sasiada nie przeslaniala
    naszej.
    -=-=-=-=-=-

    A.

    Wyznaczenie AZYMUTU satelity sloncem, jest stosunkowo proste
    i dokladne przez caly rok (~1 st, a wystarcza 2-3 st).

    Z ustawieniem ELEWACJI anteny satelitarnej jest problem.
    Mozna ja wyznaczyc dokladnie dwa razy do roku, wtedy jak
    slonce "porusza się po linii satelitow stacjonarnych".
    Oczywiscie przy bezchmurnym niebie.

    Wystarczy o odpowiedniej porze zlapac "zajaczka" na
    promienniku LNB.

    Mozna najpierw ustawic cien LNB na mocowanie wysiegnika,
    rysunek 2:
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/usta_slo.jp

    opis:
    [Kiedy Słońce wskazuje satelitę]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html
    -=-=-

    Wbrew ogolnie znanym przesądom, dla typowych anten (mniejszych od
    1,5 m) i szerokosci geo. Polski, nie grozi to nadtopieniem LNB.

    Z ostatniej korespondencji, wiem ze metoda okazala sie bardzo
    skuteczna w przypadku anteny 1,85 m, a tam przy ustawieniu anteny
    to jest troche zabawy.
    -=-=-=-=-=-

    B.

    Ekstremalny przyklad takiej sytuacji widac na obrazku:
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/thor_1march
    01.gif

    ze strony:
    [Kiedy zakłócenia słoneczne (Sun Outage)?]
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/so.html

    -=-
    Opis.

    Antena 65 cm - byly problemy z odbiorem Thora, postawiono
    115 cm - niewiele sie odbior poprawil.

    Dlaczego?

    Bo duza antena poszla do przodu i w dol, czyli w zacienienie.
    W wyniku, efektywna powierzchnia anteny sie nie zwiekszyla.

    Nie widze innej praktycznej metody znalezienia dobrej
    lokalizacji anteny w b. trudnych warunkach.

    Szczegolnie jezeli jest bardzo urozmaicony dach naprzeciwko:
    http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/hisp_thor.jpg

    wtedy pol metra to "odbierac lub nie".

    Pzdr.J.P.
    ps
    przepraszam za zwloke, ale jestem max. zamulony w pracy