  • 91. Data: 2010-08-19 11:26:37
    Temat: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Marcin" <n...@n...ru> wrote in message
    news:i4irj3$46i$1@inews.gazeta.pl...

    > Jak sie pisze na kartce w pseudojezyku (albo i w prawdziwym ale bez
    > mozliwosci wklepania do kompiutera - np. kolokwium) to trzeba dokladnie
    > przemylsec co sie robi (pomijam sciaganie). A jak sie pisze pod
    > kompilator, to czesto bledy sie poprawia na zasadzie: zmniejszymy ta petle
    > o jeden i zobaczymy co wyjdzie. Takze "programowanie" na kartce uczy tez
    > by najpierw myslec a potem pisac. Oczywiscie przy psianiu kartkowym nie
    > nalezy oceniac literowek itp. oczywistych bledow ktore wyjda przy pisaniu
    > w edytorze jeszcze przed kompilacja.

    Calkiem sporo dzisiejszych niezlych programistow zaczynalo swoje przygody na
    domowych 8-bitowcach i instrukcji czy listingach z pism zamiast wydumanych
    pseudokodow. Ale co oni tam wiedza.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 92. Data: 2010-08-19 15:12:09
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 18.08.2010 14:47, kamil pisze:
    > Czym konkretnie rozni sie nauka metod i realizacji z uzyciem
    > pseudojezyka od nauki metod i realizacji z uzyciem konkretnego jezyka,
    > ktory mozna pozniej stosowac bez tracenia kolejnych tygodni na nauke
    > skladni? :-)

    Tym, że pseudojęzyka nie da się skompilować i uruchomić.
    Dzięki temu uczący się musi rozumieć, co pisze, i wiedzieć,
    co napisany kod robi, w jakiej kolejności i gdzie mogą być
    w nim błędy.

    Z doświadczenia wiem, że niestety przy nauce programowania
    od razu na prawdziwym języku za często poprawianie błędów
    ma charakter losowy, z kolejnymi iteracjami "kompilacja-
    test-poprawki" aż do momentu, gdy program działa lub działa
    lepiej. Brak w takim przypadku jakiejkolwiek analizy źródeł
    problemu, a komputer i programowanie traktuje się jako coś
    magicznego, co prędzej czy później da jakiś wynik.

    Sam się zastanawiałem mocno swego czasu, czy nie wprowadzić
    do programu nauczania czegoś w tym stylu (na moim wydziale
    zaczyna się od razu od C). Smuci mnie po prostu patrzenie,
    jak studenci przychodzą na zajęcia bez jakiegokolwiek przy-
    gotowania i próbują poskładać programy na bazie wycinków
    skopiowanych z helpa i przekładanych losowo tak długo, aż
    program się skompiluje i uruchomi.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 93. Data: 2010-08-19 15:13:47
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 19.08.2010 13:26, kamil pisze:
    > Calkiem sporo dzisiejszych niezlych programistow zaczynalo swoje
    > przygody na domowych 8-bitowcach i instrukcji czy listingach z pism
    > zamiast wydumanych pseudokodow. Ale co oni tam wiedza.

    Ale robili to z pasją, w ramach hobby, i cholernie chcieli
    się tego nauczyć. A dzisiaj wielu studentom (nawet informa-
    tyki!) nie chce się po prostu uczyć programowania i nie
    próbują nawet tego zrozumieć. Rozumiesz różnicę? :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 94. Data: 2010-08-19 15:58:32
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> wrote in message

    > Tym, że pseudojęzyka nie da się skompilować i uruchomić.
    > Dzięki temu uczący się musi rozumieć, co pisze, i wiedzieć,
    > co napisany kod robi, w jakiej kolejności i gdzie mogą być
    > w nim błędy.

    Skladni C+ wypisanej na tablicy tez nie trzeba kompilowac. Do tego pierwsze
    egzaminy czy kolokwia polegaja czesto na wskazaniu i poprawieniu bledow w
    kodzie. Pseudokod spisze sie tak samo, jak kod w C++ w tym przypadku.

> [...]
    > gotowania i próbują poskładać programy na bazie wycinków
    > skopiowanych z helpa i przekładanych losowo tak długo, aż

    Ja nie neguje nigdzie wartosci przygotowania teoretycznego. Tyle, ze
    wykladowca zamiast "tu macie skladnie wymyslonego jezyka, a tu problem do
    rozwiazania" rownie dobrze moze powiedziec "tak wyglada skladnia
    MS-SQL/C++/whatever, a tutaj problem do rozwiazania".

    Roznica zadna.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 95. Data: 2010-08-20 06:31:29
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 19 Aug 2010 12:26:37 +0100, kamil napisał(a):

> [...]
    > domowych 8-bitowcach i instrukcji czy listingach z pism zamiast wydumanych

    Ano tak. Potem się zastanawiają, dlaczego w C nie nie wolno używać GOTO,
    skoro to taka fajna instrukcja.

    --
    Yakhub

  • 96. Data: 2010-08-20 16:04:37
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Yakhub" <y...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ano tak. Potem się zastanawiają, dlaczego w C nie nie wolno używać GOTO,
    > skoro to taka fajna instrukcja.

    A niby dlaczego nie wolno? Po coś ona tam jest, w pewnych sytuacjach użycie
    goto znacznie skraca kod programu. Ważne aby go nie nadużywać, co powoduje,
    że kod staje się nieczytelny.

  • 97. Data: 2010-08-23 12:06:18
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> wrote in message
> [...]
    >
    > A niby dlaczego nie wolno? Po coś ona tam jest, w pewnych sytuacjach
    > użycie goto znacznie skraca kod programu. Ważne aby go nie nadużywać, co

    Pewnie wykladowca powiedzial, ze absolutnie nie wolno. A ze student
    zmarnowal dwa semestry na jakies pseudokody i na wglebianie sie w szczegoly
    GOTO nie bylo czasu, to nie uzywa "bo nie". ;)

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 98. Data: 2010-08-23 13:25:57
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "kamil" <k...@s...com> napisał w wiadomości

    Pewnie wykladowca powiedzial, ze absolutnie nie wolno. A ze student
    zmarnowal dwa semestry na jakies pseudokody i na wglebianie sie w szczegoly
    GOTO nie bylo czasu, to nie uzywa "bo nie". ;)
    ->
    Nie wie co jest w procesorze, bo na sprzęcie to wstyd się znać.

  • 99. Data: 2010-08-24 08:36:59
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 20.08.2010 18:04, Marcin Wasilewski pisze:
    > A niby dlaczego nie wolno? Po coś ona tam jest, w pewnych sytuacjach
    > użycie goto znacznie skraca kod programu. Ważne aby go nie nadużywać, co
    > powoduje, że kod staje się nieczytelny.

    Szczerze? W normalnie pisanym oprogramowaniu uzasadniona
    potrzeba użycia goto pojawia się raz na kilkanaście tysięcy
    wierszy kodu. A i wtedy dałoby się bez niego przeżyć. Lepiej
    zatem uczyć, że go nie należy używać, niż przyzwyczajać do
    jego istnienia.

    Ktoś kiedyś powiedział, że samo użycie sformułowań char*
    lub char[] w programie w C++ jest już błędem w programie.
    Ja bym to rozszerzył, że użycie goto w C++ też jest błędem ;)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 100. Data: 2010-08-24 20:24:31
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wierszy kodu. A i wtedy dałoby się bez niego przeżyć. Lepiej
    > zatem uczyć, że go nie należy używać, niż przyzwyczajać do

    Nie rób z tego takiej wiedzy tajemnej. Jest wiele innych instrukcji bez
    których dałoby sie przeżyć a mimo to nie są na indeksie. Powód jest całkiem
    inny, po goto zostają śmieci. Ale żeby to zrozumieć trzeba wiedzieć, że
    procesor ma stos, co jak sam stwierdziłeś nie jest informatykowi do niczego
    potrzebne.