  • 1. Data: 2012-06-05 22:24:54
    Temat: Wyważanie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Dopisze ktoś coś nowego do tego mojego starego wątku?
    http://groups.google.com/group/pl.sci.inzynieria/tre
    e/browse_frm/month/2008-04/f9037fe157e19fed?rnum=141
    &_done=/group/pl.sci.inzynieria/browse_frm/month/200
    8-04?&pli=1

    Jest to możliwe? Takie wyważanie?

    Robert

  • 2. Data: 2012-06-05 22:27:55
    Temat: Re: Wyważanie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Coś z linkim nie tak było.
    https://groups.google.com/d/msg/pl.sci.inzynieria/oA
    8zfnr6iGg/yHblY3mGzBMJ

    Robert

  • 3. Data: 2012-06-05 23:00:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Jun 2012 22:24:54 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    e/browse_frm/month/2008-04/f9037fe157e19fed?rnum=141
    &_done=/group/pl.sci.inzynieria/browse_frm/month/200

    Nie wiem ale w napedach CD/DVD talerzyk ma rowek na obwodzie, w ktorym
    swobodnie sie turla kilka kulek.
    Widac pomaga.

    J.

  • 4. Data: 2012-06-05 23:52:07
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Nie wiem ale w napedach CD/DVD talerzyk ma rowek na obwodzie, w ktorym
    > swobodnie sie turla kilka kulek.
    > Widac pomaga.

    Teoria:
    http://rsta.royalsocietypublishing.org/content/366/1
    866/705.full

    WM

  • 5. Data: 2012-06-06 00:12:27
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>

    WM <c...@g...pl> napisał(a):
    > Teoria:
    > http://rsta.royalsocietypublishing.org/content/366/1
    866/705.full

    > WM

    "Kiedy prędkość obrotowa jest mniejsza, od tej, odpowiadającej pierwszej
    rezonansowej, to siły działające na kulki przemieszczają je tak, że powiększa
    się niezrównoważenie - środek masy oddala się od osi obrotu. Jeżeli prędkość
    obrotowa jest większa, od tej, odpowiadającej pierwszej rezonansowej, to siły
    działające na kulki przemieszczają je tak, że zmniejsza się niezrównoważenie -
    środek masy zbliża się się od osi obrotu"

    Przepraszam za jakość tłumaczenia, nie mniej - jak to działa ? Rezonans ?

    PS
    Jeżeli w moim napędzie DVD są takie kulki, to dostanę się do nich, bo od
    pewnego czasu wpada w bardzo silne drgania.
    PP

  • 6. Data: 2012-06-06 10:45:59
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> napisał(a):

    > Coś z linkim nie tak było.
    > https://groups.google.com/d/msg/pl.sci.inzynieria/oA
    8zfnr6iGg/yHblY3mGzBMJ

    > Robert

    Nie wiem jak kuleczki, klej czy olej. Wczoraj toczyłem długiego pręta i na
    dodatek cienkiego. Sporo wystawał z wrzeciona tam gdzie nie ma uchwytu. Obroty
    duże. Pręt zwisa. Jak by włączyć tokarkę to przy cienkim pręcie chciała by
    wyjść z warsztatu. Ale wystarczy przy włączeniu podeprzeć ręką tak żeby mniej
    więcej w osi wrzeciona był i sam wskakuje w oś obrotu.

  • 7. Data: 2012-06-06 11:19:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kogutek" napisał
> [...]
    >żeby mniej
    >więcej w osi wrzeciona był i sam wskakuje w oś obrotu.

    To jest ogolnie znane zjawisko, rozwazane teoretycznie na studiach, i
    stosowane w praktyce np w elektrowniach.
    Wystarczy przekroczyc czestotliwosc rezonansu wlasnego i wiotki wal
    sam sie stabilizuje.

    Ale do innych rzeczy chyba nie ma zastosowania.

    J.

  • 8. Data: 2012-06-06 11:23:44
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    PL(N)umber_One <p...@g...pl> napisał(a):

    > Przepraszam za jakość tłumaczenia, nie mniej - jak to działa ? Rezonans ?

    Tu jest proste wyprowadzenie wzoru na predkosc krytyczna:

    http://www.dek.piastlan.net/laboratoria/cw%206.pdf

    Powyzej predkosci krytycznej nastepuje samoredukcja niewywazenia.
    Samoredukcja niewywazenia powyzej predkosci krytycznej,
    dzala tym lepiej, im bardziej gietki wal.
    Kuleczki sa na wymaginowanej sprezynie o zerowej gietkosci ;-)

    WM

  • 9. Data: 2012-06-06 11:31:03
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ale do innych rzeczy chyba nie ma zastosowania.

    W wysokoobrotowych wirowkach stosuje sie podparcie na elastycznym precie
    umieszczonym w ograniczajacej maksymalne wychylenie tulei.

    WM

  • 10. Data: 2012-06-06 13:55:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM " napisał w wiadomości
> [...]

    >dzala tym lepiej, im bardziej gietki wal.
    >Kuleczki sa na wymaginowanej sprezynie o zerowej gietkosci ;-)

    No i wlasnie ta zerowa gietkosc mnie martwi, tudziez brak powiazania z
    obracanym walem, przez co wyprowadzenie traci podstawy :-)

    Poza tym zerowa gietkosc, to bardzo sztywna sprezyna ?
    Bo jesli chodzi o ruch promieniowy to tak jest w istocie w tym
    przykladzie, bo rowek w metalu, powoduje bardzo wysoka czestotliwosc.
    No i niespecjalnie sie to na klej przeklada.

    Jest jeszcze trzecie stosowane rozwiazanie - tzw "[dynamiczny] tlumik
    drgan [dynamicznych]", czyli gruba gumowa opaska z ciezarkami na
    zewnetrznej stronie, ale to znow blizsze temu wyprowadzeniu powyzej, i
    wymaga sprezystej gumy.

    Aaaa, i sobie przypomnialem jeszcze jedna ciekawostke. Kula toczaca
    sie bez poslizgu po obrotowym stole zachowuje swoja odleglosc od
    srodka.
    http://www.youtube.com/watch?v=GhvXNhCI9g0
    Taki niuans dynamiki ruchu kuli - sila odsrodkowa na nia nie dziala
    ;-)

    Co byc moze i uzasadnialoby jakies dzialanie wywazajace, ale znow - w
    CD mamy waski rowek, niewiele szerszy niz kulki, a kleju to sie nie
    tyczy wcale.

    Chyba czas eksperyment zrobic, tylko uprzedzam - klej z mebli sie
    trudno usuwa :-)

    J.

    J.