  • 31. Data: 2023-08-01 13:12:07
    Temat: Re: Wyważarka dynamiczna
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    wtorek, 1 sierpnia 2023 o 12:17:38 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    > najefektywniejsze wentylatory do komputerow, kto kto im robi formy?
    >
    > Bo tu mamy dwa problemy:
    > -zaprojektowac ten optymalny kształt,
    > -zrobić z niego formę.
    >
    > To drugie to juz zakładam, ze łatwe, choc są specjalisci, którzy formy
    > robią.

    > Jest to wielce prawdopodobne.
    > Z drugiej strony - modelarze śmigła wyważają.
    > A producenci dronów? i tych tanich, i tych drogich?
    >
    > Ale tu jest jeszcze inna sprawa - łopata cienka jest.
    > Niewielka niedokladnosc na grubosci, np 0.1mm, to juz spory % masy.

    v-s

    > A tu jeszcze włókno węglowe, to chyba sie nie robi tak precyzyjnie jak
    > na wtryskarce.
    >
    > J.

    Dlaczego zakładacie, że z formy wtryskarki wychodzą super jednakowe elementy?
    Niestety jest to mylne wyobrażenie o rzeczywistości.
    Forma musi mieć luzy, które sprawiają, że może nastąpić losowe przesunięcie połówek i
    brak koncentryczności powierzchni.
    Dodatkowo wypraska stygnie nierówno i to powoduje powstawania naprężeń deformujących
    kształt.
    Dużo zależy od operatora wtryskarki i jego doświadczenia.
    Jednemu operatorowi wychodziły dokładne wypraski, drugiemu zwichrowane.
    Sami operatorzy wtryskarki nie wiedzieli dlaczego tak jest.
    Może jeden z nich wiedział, ale egoistycznie wolał milczeć?

  • 32. Data: 2023-08-01 13:16:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Aug 2023 13:05:19 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wentylatory to jeszcze pół biedy, kształty nie wynikaja z widzimisiów,
    > opisują je równania i są z grubsza przewidywalne.

    IMO, to jest pewna sztuka. Inaczej dawno by zrobili ten najlepsze.

    P.S. Na internecie bryluje ostatnio cos takiego
    https://www.youtube.com/watch?v=MGy8jvf-DZ0

    Rzekomo z MIT.

    > Ale są też kształty
    > urządzeń -- te mogą być całkiem dowolne, a od nich zależą pieniądze
    > (niestety równanie opisujące tę zależność nie jest znane). Kiedyś
    > przez to przechodziłem. Projektowanie to proces długotrwały, bo każdy
    > chciał swoją cegiełką dołożyć. Potem formę zrobił formierz. Akurat
    > z Singapuru był.

    Firmy od robienia form są i w Polsce.
    Czy dokladają swoją cegielke do projektu, czy robią dokładnie tak jak
    im zadano, to inna sprawa ... raczej dokladnie.

    > Zupełnie inna klasa problemu. Obroty śmigła wysokie, siły duże -- to
    > ciągnie cały samolot.

    W suszarce tez nie takie małe obroty.

    W sumie ... chyba by mogla byc konstrukcja samowyważalna.

    > Wyważa się też śmigła wolnoobrotowe, za to ciężkie. Jak w wentylatorach
    > pod sufitem. W internecie można nabyć specjalne zestawy do wyważania:
    >
    > https://www.amazon.com/fan-balancing-kit/s?k=fan+bal
    ancing+kit

    Ciekawe ... producent nie wyważył?

    Ale jeszcze problem, jak to wyważyc ... statycznie, przed montażem?

    J.

  • 33. Data: 2023-08-01 13:45:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > Dlaczego zakładacie, że z formy wtryskarki wychodzą super jednakowe elementy?

    To nie jest założenie. To odniesienie do *obecnego* stanu techniki.

    > Niestety jest to mylne wyobrażenie o rzeczywistości.

    Wyobrażenia o rzeczywistości często są mylne.

    > Dużo zależy od operatora wtryskarki i jego doświadczenia.
    > Jednemu operatorowi wychodziły dokładne wypraski, drugiemu zwichrowane.

    Jeśli ktoś sobie wyobraża produkcję tak, jak ją widział u "prywatnej
    inicjatywy" w czasach PRL, czyli pana Zdzisia ciągnącego za wajchy przy
    samodziałowej wtryskarce stojącej w garażu. W aktualnej rzeczywistości
    z automatów schodzą na przykład wysokoobrotowe śmigła modelarskie, które
    nie wymagają wyważenia.

    Wentylatory do suszarki nie wymagają aż takiej precyzji, może nawet są
    lekko zwichrowane, a jeden od drugiego nieco się różni. Ale nie wynika
    to z barier technologicznych, tylko z budżetu przeznaczonego na ten cel.
    Zakładam, że wystarczającego.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2023-08-01 13:55:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > IMO, to jest pewna sztuka. Inaczej dawno by zrobili ten najlepsze.

    Audiofilstwo też jest gatunkiem sztuki.

    > P.S. Na internecie bryluje ostatnio cos takiego
    > https://www.youtube.com/watch?v=MGy8jvf-DZ0
    >
    > Rzekomo z MIT.

    Można to nazwać dojściem do celu zupełnie inną drogą niż podążają inni.
    Ktoś kiedyś zbadał kształt łopat tyrbin wodnych robionych w XIX wieku.
    Wyszło, że pasują dokładnie do tego, co wychodzi ze współczesnych
    symulacji komputerowych.

    > Firmy od robienia form są i w Polsce.

    To było dawno temu, tuż po transformacji. Może i były, ale tam było
    łatwiej znaleźć.

    > Czy dokladają swoją cegielke do projektu, czy robią dokładnie tak
    > jak im zadano, to inna sprawa ... raczej dokladnie.

    Formierze niczego nie dokładają, mają wiernie odwzorować. Mnie chodziło
    o projektowanie. Jest to jakaś polska specjalność, że pan prezes zna
    się na wszystkim, a już szczególnie na tym, co ładne. Tu jednak było
    inaczej. Projektowali fachowcy. Ci co dokładali też wiedzieli co robią.

    ancing+kit

    > Ciekawe ... producent nie wyważył?

    Dostarczył w częściach do składania, każda łopata osobno. Więc nie mógł.

    > Ale jeszcze problem, jak to wyważyc ... statycznie, przed montażem?

    Są instrukcje na YT jak to robić.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2023-08-01 14:31:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Aug 2023 13:55:09 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > Ktoś kiedyś zbadał kształt łopat tyrbin wodnych robionych w XIX wieku.
    > Wyszło, że pasują dokładnie do tego, co wychodzi ze współczesnych

    Wspołczesne symulacje mogą sie koncentrowac na optymalizacji kształtu
    19w turbinę. I nie wyskoczą poza ten kształt.
    To jak wtedy dobrze zoptymalizowali, to niewiele da sie poprawic.

    Inna sprawa, ze jak to zoptymalizowac "ręcznie" ?
    https://www.youtube.com/watch?v=3BCiFeykRzo

    A jak sie uwolnic od starych pomysłow ...
    https://en.wikipedia.org/wiki/Evolved_antenna
    podobno dobra.

    W drugą stronę - mamy np turbinę parową. Ma takie łopatki/skrzydełka.
    Profili lotniczych są setki jesli nie tysiące - kazdy ma swoje zalety.

    Powiedzmy, ze jestem specjalistą od aerodynamiki i wymysliłem lepszy
    profil łopatki. Gdzie to przetestowac?
    Przydałoby sie miec działającą elektrownię o mocy tych 200-500MW.

    Z Bełchatowem może bym sie dał radę dogagać, ale turbinę zatrzymają
    przy okazji jakiegos remontu, a czy będzie im sie chciało zaryzykować?
    Moze wyjdzie 2% lepiej, a moze 1% gorzej ... a moze 10% gorzej ..
    A łopatki to nie są tanie rzeczy.

    Siemens to pewnie gdzies ma testową elektrownie, ale np taki Dolmel?

    > To było dawno temu, tuż po transformacji. Może i były, ale tam było
    > łatwiej znaleźć.

    Teraz są. Nieduze, prywatne.

    > Formierze niczego nie dokładają, mają wiernie odwzorować.

    Jest tam jeszcze pare innych rzeczy. Mocowanie, centrowanie,
    składanie, rozkladanie, rozplyw tworzywa, kanaly gazowe, moze
    chlodzące. Oraz jaki rozmiar musi miec forma, zeby na koncu produkt
    mial założone 100mm.

    Wszystko to, o czym projektant suszarek niekoniecznie ma pojęcie.
    I wykonawca form tez niekocznie, jesli tylko obrabia metal w/g
    projektu.

    Swoją drogą pytałem kiedys jak sie robiło dawniej formy do bakelitu.
    Taka np sluchawka do telefonu ... przed wojną

> [...]
    > się na wszystkim, a już szczególnie na tym, co ładne. Tu jednak było
    > inaczej. Projektowali fachowcy. Ci co dokładali też wiedzieli co robią.

    https://youtu.be/a-TiFKr2yb0?t=2459

    W polskim tłumaczeniu, czy innej edycji gdzies tu było "co wyście
    zrobili z moim pieknym projektem ... mój projekt jest zatwierdzony
    przez zarząd".

    > Dostarczył w częściach do składania, każda łopata osobno. Więc nie mógł.

    Imo mógl. A przynajmiej dobrać łopaty wagowo.
    zresztą może to zrobił.

    > Są instrukcje na YT jak to robić.

    https://www.youtube.com/watch?v=2XayZbaLXmU
    metoda prób i błedów?

    J.

  • 36. Data: 2023-08-01 15:52:13
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > No ale odwracając kota ogonem, skoro to nie bicie i nie tarcie to co?
    > Furkocze/wyje jakoś?

    Taki napęd hałasuje, a klienci AGD zwracają uwagę na decybele w
    papierach. Poza tym nadmierne drgania mogą zniszczyć łożyska silniczka
    napędowego *przed* upływem gwarancji.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 37. Data: 2023-08-01 16:04:10
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > W jaki sposób można określić jak bardzo zaawansowany jest wirnik suszarki?

    Skoro zastosowano ręczną metodę wyważania, to raczej nie jest to jakaś
    zaawansowana konstrukcja.

    Mam w domu starą sokowirówkę Zelmera i tam sito było wyważane na formie.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 38. Data: 2023-08-01 16:23:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Skoro zastosowano ręczną metodę wyważania, to raczej nie jest to jakaś
    > zaawansowana konstrukcja.

    Jakoś nie jestem przekonany co do tego wyważania. To znaczy do konieczności
    i skuteczności pokazanej operacji.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2023-08-01 16:38:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Aug 2023 16:23:22 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Jakoś nie jestem przekonany co do tego wyważania. To znaczy do konieczności
    > i skuteczności pokazanej operacji.

    I wogole czy to jest wyważanie, czy jakies oszustwo naiwnych.

    J.

  • 40. Data: 2023-08-01 16:57:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > I wogole czy to jest wyważanie, czy jakies oszustwo naiwnych.

    Już wcześniej na to zwróciłem uwagę i zamieściłem wzmiankę. Teraz
    próbuję oszacować (w pamięci) wielkość działających sił i wychodzą
    mi nieistotne wartości. Oni tam obcinają najwyżej kilka milimetrów
    sześciennych plastiku, to jest jakieś dziesięć miligramów.

    --
    Jarek