  • 1. Data: 2010-06-03 15:33:58
    Temat: Wzorce projektowe w programowaniu interfejsow uzytkownika
    Od: Michal <n...@d...me>

    Szukam jakiegos fajnego e-booka lub innego zrodla, ktore skupialo by
    sie na omowieniu wzorcow projektowych/dobrych prakty w programowaniu
    interfejsow uzytkownika.

    --
    Michal

  • 2. Data: 2010-06-04 12:01:40
    Od: Jacek Sałacki <j...@p...onet.pl>

    On 3 Cze, 17:33, Michal <n...@d...me> wrote:
    > Szukam jakiegos fajnego e-booka lub innego zrodla, ktore skupialo by
    > sie na omowieniu wzorcow projektowych/dobrych prakty w programowaniu
    > interfejsow uzytkownika.

    Czegoś takiego jak wzorce projektowe to raczej nie znajdziesz bo nie
    ma jednego przepisu pt. Jak zrobić GUI. Wszystko zależy od kontekstu -
    co(co to za narzędzie), w czym (technologia itp), dla kogo(kto ma to
    oglądać - specjalista, człowiek z ulicy). Co prawda jest kilka
    podstawowych zasad, ale są dość ogólne, typu: użytkownik musi wiedzieć
    gdzie się znajduje, użytkownik musi jasno i czytelnie widzieć co dalej
    ma zrobić, system musi się jasno i w zrozumiały sposób komunikować.
    Jednak zrobienie tego dobrze, to już prawdziwa sztuka :) i w 5 minut
    nie da rady tego objaśnić, trzeba sporo poznać i potestować. Zacząłbym
    od:
    "Nie każ mi myśleć" Steve Krug - krótka, fajna książka wprowadzająca z
    problemy GUI webowego
    http://lukew.com/ - strona/blog człowieka który żyje z projektowania
    interfejsów, ma trochę ciekawych materiałów
    http://ui.blox.pl/html
    http://www.webaudit.pl/blog/ - to już bardziej ogólne rozważania o
    internecie i interfejsach użytkownika, ale można wygrzebać sporo
    ciekawych informacji

    Jacek Sałacki

  • 3. Data: 2010-06-04 16:07:05
    Od: Michal <n...@d...me>

    Chyba sie nie zrozumielismy. Chodzi mi o takie wzorce:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Design_pattern_%28compu
    ter_science%29

  • 4. Data: 2010-06-04 17:45:33
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Michal pisze:
    > Chyba sie nie zrozumielismy. Chodzi mi o takie wzorce:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Design_pattern_%28compu
    ter_science%29

    Nie ma az tak sztywnych zalecen na kontrukcje GUI. Na pewno takie kanony
    informatyki jak izolacja i separacja, czyli mysle glownie MVC. Pojawiaja
    sie fabryki, singletony, lancuchy odpowiedzialnosci (wiele niezaleznych
    handlerow do jednego zdarzenia platformy GUI) i caly asortyment innych.
    Jak programista mysli przez wzorce projektowe, otworzy oczy i je
    dostrzeze. Po drugie na pewno tzw wiekszosc bedzie go sciagac w dol,
    wszedzie dookola dostzreze spagetti czyli 'szycie kodu na GUI'

    Na pewno MVC do postudiowania. Z gory dopowiem, ze literka C nie cieszy
    sie takim powodzeniem jak M i V.

  • 5. Data: 2010-06-04 17:49:47
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Michal pisze:
    > Chyba sie nie zrozumielismy.

    Powiem Ci, u ludzi nie przedstawiam sie jako 'projektant' bo od razu bym
    mial pytania o umeblowanie kuchni lub grafike komputerowa...

  • 6. Data: 2010-06-04 21:25:29
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Jacek Czerwinski wrote:
    > Na pewno MVC do postudiowania. Z gory dopowiem, ze literka C nie cieszy
    > sie takim powodzeniem jak M i V.

    Masz na myśli MVVM ?

  • 7. Data: 2010-06-04 21:51:12
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Masz na myśli MVVM ?

    Nie znałem tego skrótu. Dzieki, poczytam.

    Raczej patrzyłem przez tzw praktyke ktora odpuszcza sobie w jakims
    zakresie tzw teorie.
    Mam na mysli, że Model jest wyrazisty, View tez jest jak ksiazki mowia,
    a Controller czesto albo upychany po kątach, albo wsadzony w model
    odpalany jedno-trzyliniowymi fragmentami kodu z View itd .

  • 8. Data: 2010-06-04 22:29:13
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Jacek Czerwinski wrote:
    > Powiem Ci, u ludzi nie przedstawiam sie jako 'projektant' bo od razu bym
    > mial pytania o umeblowanie kuchni lub grafike komputerowa...

    Autentyk: firma HH przekierowała CV kolegi do firmy zajmującej się
    architerkturą w tradycyjnym rozumieniua tego słowa tylko dlatego że na
    pierwszym miejscu napisał "projektowanie i architektura oprogramowania"
    a tępa blondynka z HH przepisała to do maila zamieniając na
    "oprogramowaniem". Tydzien później ktoś zadzwonił z firmy zapytując czy
    to nie pomyłka bo oni tu nie piszą softu tylko używają a CV wlaśnie
    dotarło i "coś" sie jakgdyby nie zgadzało. Ponoć sa zadowoleni z usług
    HH mimo wpadki ;)

  • 9. Data: 2010-06-06 17:42:32
    Od: "Wiktor Zychla" <w...@n...com>

    > Szukam jakiegos fajnego e-booka lub innego zrodla, ktore skupialo by
    > sie na omowieniu wzorcow projektowych/dobrych prakty w programowaniu
    > interfejsow uzytkownika.

    darmowy Application Architecture Guide od Microsoftu, rozdzial "Presentation
    Layer Guidelines", podrozdzial "Pattern Map".

    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee658081.asp
    (na dole artykulu, wymienione wzorce z linkami do tego gdzie dalej szukac
    informacji o nich)

    calosc proponuje sciagnac w PDF

    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff650706.asp

    pozdrawiam
    Wiktor Zychla

  • 10. Data: 2010-06-06 21:32:23
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2010-06-04 23:51, Jacek Czerwinski pisze:

> [...]
    > a Controller czesto albo upychany po kątach, albo wsadzony w model
    > odpalany jedno-trzyliniowymi fragmentami kodu z View itd .

    Inaczej - kontroler sprawdza się, gdy model i widok nie są idealnie
    dopasowane (w szczególności gdy jest wiele, często specjalizowanych
    widoków). Wtedy kontroler robi zazwyczaj za fasadę lub adapter modelu
    na użytek widoku. W przypadkach "dopasowania" widoku i modelu kontroler
    degeneruje się do przezroczystego forwardowania wywołań widoku, więc
    jest zbędny. Ale jak zwykle - warto o nim nie zapomnieć, nawet gdy jest
    "kadłubkowy" - łatwo przy dalszym rozwoju zacząć upychać za dużo
    w widoku lub modelu.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net