  • 1. Data: 2019-06-12 17:34:29
    Temat: Z czym ja tu mam problem? ;) Znikająca pamięć RAM
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    Witam
    Pacjent: płyta główna Asrock 960GC-GS FX, procesor AMD FX4300, RAM 2x4GB
    DDR3 HyperX, za dobry do tego złoma zasilacz:) (400W BeQuiet), karta
    grafiki GT730, dysk SSD...

    Problem jest taki: komputer po dłuższym nie włączaniu go (1-2 tygodnie)
    nie widzi jednego z modułów pamięci RAM(zawsze tylko jednego i zawsze
    się uruchamia). Zarówno w bios jak i Windows widzi tylko 4GB.
    Żeby przywrócić go do właściwego stanu muszę zawsze pobawić się trochę w
    wyciąganie modułów pamięci RAM, a i tak zawsze kończy się resetem biosu,
    żeby widział całość. I jak już ruszy to chodzi i widzi całą pamięć, nic
    w trakcie pracy nie znika. Problem nie występuje za każdym razem,
    czasami nie występuje wcale bardzo długo. Nie słyszę piszczenia
    kondensatorów przy włączaniu kompa.

    Co już zrobiłem:
    - czyszczenie slotów izopropanolem
    - obejrzenie kondensatorów przy slotach DDR3 (nic nie widać niepokojącego)
    - Memtest dwa przebiegi, zero problemów
    - sprawdzenie, czy bateria CMOS nie jest pusta - nie jest. Ma 2.7V więc
    powinno wystarczyć. Nie takie baterie trzymały już poprawnie
    ustawienia;) Zresztą bios nie gubi ustawień, chyba, że wyciągnę baterię

    Co podejrzewam:
    - słaby kontakt jednego modułu z gniazdem. Niby wszystko siedzi na swoim
    miejscu, ale jakieś te zatrzaski takie... nie podobają mi się, sprawiają
    wrażenie luźnych:) Płyta ma już parę lat, wypaczyć się to mogło itp.
    Macie jakieś patenty na poprawę kontaktu modułu z gniazdem? Zakleić to
    czymś?
    - wyschnięty lub przebity kondensator przy slotach na pamięć

    Inne sugestie?

    Dodatkowe pytanie: komputer jest wyłączany z listwy zasilającej, gdy nie
    jest używany. To wpływa pozytywnie czy negatywnie na żywotność
    kondensatorów? (zwykłe elektrolity)

    --
    t0maszek

  • 2. Data: 2019-06-12 18:32:32
    Temat: Re: Z czym ja tu mam problem? ;) Znikająca pamięć RAM
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Jun 2019 17:34:29 +0200, Tomaszek napisał(a):

    > Dodatkowe pytanie: komputer jest wyłączany z listwy zasilającej, gdy nie
    > jest używany. To wpływa pozytywnie czy negatywnie na żywotność
    > kondensatorów?

    Nie wpływa. Może by wpłynęło odłączenie na 10 lat :) Co do
    nierozpoznawania modułów RAM to ja bym jednak zaczął od wymiany baterii
    BIOS.
    Który moduł nie jest rozpoznawany - ten sam czy z tego samego slotu?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2019-06-12 19:50:57
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Tomaszek <t...@t...org>
    w artykule <news:qdr63e$b3n$1@node2.news.atman.pl> pisze:

> [...]
    > wrażenie luźnych:) Płyta ma już parę lat, wypaczyć się to mogło itp.
    > Macie jakieś patenty na poprawę kontaktu modułu z gniazdem?

    Z opisu wynika, że to jednak może być bateria. Nie ma się co sugerować samym
    napięciem, musi być jeszcze prąd. Zamień i sprawdź. Jeśli nie pomoże, to
    masz jeszcze parę możliwości:

    1. Jeśli płyta jest pionowo w obudowie, sprawdzić, jak działa położona
    poziomo. Ciężar radiatora procesora razem z wentylatorem może powodować
    naprężenia.
    2. Sprawdzić, jak płyta się sprawuje bez obudowy. Samo mocowanie w obudowie
    też może powodować naprężenia.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 4. Data: 2019-06-12 20:05:33
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

> [...]
    > BIOS.
    > Który moduł nie jest rozpoznawany - ten sam czy z tego samego slotu?

    Z tego samego slotu. Który moduł włożę w tym slocie to nie ma znaczenia.
    Zawsze w tym samym, tak jakby problem leżał w slocie.
    Testy Memtest potwierdzają, że obydwa moduły są sprawne

    Ok. Wymienię jak problem się jeszcze powtórzy. Płyta ma już 5 lat
    (jestem pierwszym właścicielem) może faktycznie. W niektórych płytach
    wymieniało się nieraz po dwóch latach.

    --
    t0maszek

  • 5. Data: 2019-06-12 20:17:58
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2019-06-12 o 19:50, Andrzej P. Wozniak pisze:

> [...]
    >
    > 1. Jeśli płyta jest pionowo w obudowie, sprawdzić, jak działa położona
    > poziomo. Ciężar radiatora procesora razem z wentylatorem może powodować

    Może być. Tylko że to standardowe chłodzenie pod AM3 ze standardowym
    wentylatorem. Ale nie ma problemu, mogę nawet położyć cały komputer
    poziomo (jest dysk SSD, to położenie mu nie robi różnicy)

    > 2. Sprawdzić, jak płyta się sprawuje bez obudowy. Samo mocowanie w
    > obudowie też może powodować naprężenia.

    Też spróbuję. Tylko, że płyta jest nieruszana od 5 lat, tylko
    powierzchownie czyszczona raz do roku.

    Pierwsze co mi przychodzi do głowy to problem mechaniczny i słabe
    połączenie modułu, w wyniku naprężeń i temperatury mogło się coś tam
    odkształcić po tylu latach. Popróbuję.

    Na razie podociskałem wszystko, przedmuchałem i jak problem się powtórzy
    to zastosuje się do rad. Znowu trzeba będzie poczekać parę dni, bo np.
    komputer włączony następnego dnia nie ma tych objawów co włączony po
    tygodniu.

    Dziękuję za wskazówki i sugestie.

    --
    t0maszek

  • 6. Data: 2019-06-12 20:33:07
    Od: ń <...@...n>

    Żebyś się nie ździwił ;-)

    -----

  • 7. Data: 2019-06-12 20:44:16
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2019-06-12 o 20:33, ń pisze:
    > Żebyś się nie ździwił ;-)
    >

    > -----

    A możesz rozwinąć myśl? Spłyną pływające bramki NAND? ;))

    --
    t0maszek

  • 8. Data: 2019-06-12 20:46:06
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:qdrflv$s43$1@node1.news.atman.pl> pisze:

    > Tylko, że płyta jest nieruszana od 5 lat, tylko powierzchownie czyszczona
    > raz do roku.

    Czyli bateria też mogła paść. W czasach zasilaczy AT typowy był problem z
    uruchomieniem komputera po powrocie z urlopu.

    > Pierwsze co mi przychodzi do głowy to problem mechaniczny i słabe
    > połączenie modułu, w wyniku naprężeń i temperatury mogło się coś tam
    > odkształcić po tylu latach. Popróbuję.

    Problemy z konkretnym slotem wskazują na kumulację naprężeń.

    > Na razie podociskałem wszystko,

    Wbrew pozorom dociskanie może źle służyć, skoro okazuje się, że moduł
    wpasowuje się w gniazdo dopiero po wygrzaniu. Nie chodzi o samo dociskanie,
    ale o zamocowanie we właściwej pozycji. Dotyczy to też dysków SSD.

    Jeśli nie chcesz zmieniać obudowy, to może coś powinieneś z tego kadłubka
    wyrzucić lub zamienić miejscami. Nawet przesunięcie jednego kabelka może
    spowodować inny przepływ powietrza, a w ślad za tym inny rozkład temperatur
    i naprężeń.
    Mało tego, nawet przesunięcie obudowy na podłożu może zmienić rozkład
    naprężeń i drgań - aż do rezonansu. Nic się czasem nie stało z żadną nóżką
    obudowy?

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 9. Data: 2019-06-12 21:27:10
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2019-06-12 o 20:46, Andrzej P. Wozniak pisze:

    > Czyli bateria też mogła paść. W czasach zasilaczy AT typowy był problem
    > z uruchomieniem komputera po powrocie z urlopu.

    Biorę to pod uwagę oczywiście.

> [...]
    > Mało tego, nawet przesunięcie obudowy na podłożu może zmienić rozkład
    > naprężeń i drgań - aż do rezonansu. Nic się czasem nie stało z żadną

    Komputer czyściłem całkiem niedawno, jakieś 2-3 miesiące temu przy
    okazji migracji na SSD i prawdę mówiąc od tego czasu ten problem
    występuje, to może być przypadek. Wyleciał ciężki HDD i zastąpiony
    został lekkim SSD i to może być przyczyną idąc Twoim torem, to mogło
    zmienić rozkład naprężeń w obudowie.
    Poza tym przy wystąpieniu problemu ponownie zrobię jeszcze jedną rzecz:
    poluzuję wszystkie śruby mocujące płytę główną do obudowy i przykręcę
    ponownie.

    --
    t0maszek

  • 10. Data: 2019-06-12 23:03:04
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:qdrjnm$vse$1@node1.news.atman.pl> pisze:

> [...]
    > to może być przyczyną idąc Twoim torem, to mogło zmienić rozkład naprężeń

    A porównywałeś zużycie prądu przez HDD i SSD? Mogło się też zmienić
    obciążenie zasilacza i któraś linia nie wyrabia.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)