  • 1. Data: 2017-06-06 20:19:15
    Temat: Zasilacz symetryczny z kitu AVT
    Od: Michał L <c...@g...com>

    Cześć.

    Tak się zastanawiam: przydał by się zasilacz symetryczny.
    A gdyby tak spiąć szeregowo 2 szt. AVT1522, to w środku miałbym zero, a po bokach
    max. 25V na [+] i na [-] względem środka.

    Tylko, czy środek można potraktować jako masę? Czy można ją uziemić - czyli, czy ten
    AVT jest separowany?

    Jeśli nie to, to czy jest możliwość zbudowania niedrogiedo (do ok. 150 zł) zasilacza
    symetrycznego do ok. 20V/3A ?

    Pozdrawiam.
    Michał.

  • 2. Data: 2017-06-06 20:43:20
    Temat: Re: Zasilacz symetryczny z kitu AVT
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-06 o 20:19, Michał L pisze:
> [...]
    ten AVT jest separowany?

    > Jeśli nie to, to czy jest możliwość zbudowania niedrogiedo (do ok. 150 zł)

    AVT1572

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2017-06-06 21:00:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/6/2017 8:19 PM, Michał L wrote:
    > Tak się zastanawiam: przydał by się zasilacz symetryczny.

    Ta symetria jest ważna? Czy tylko potrzebujesz dwa regulowane napięcia
    połączone szeregowo?

    W drugim przypadku kupiłbym gotowy zasilacz, najtańszy szit z zhaoxin a
    po kilku miesiącach dokupił drugi taki sam.

    Najtańszy naprawdę symetryczny to koło 400zł. IMHO przydatność znikoma.
    Zrobiłem sobie kiedyś taki i użyłem może ze 2 razy. Reszte przypadków
    przechodził jako jednonapięciowy.

  • 4. Data: 2017-06-06 21:34:46
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    >
    > Najtańszy naprawdę symetryczny to koło 400zł. IMHO przydatność znikoma.
    > Zrobiłem sobie kiedyś taki i użyłem może ze 2 razy. Reszte przypadków

    Ja czasami zasilam coś, co potrzebuje więcej jak 30V. Jako taki
    symetryczny to rzadko.
    No właśnie, coś co da od 120V stałego z ustawianym prądem, aby
    bezpiecznie zasilić naprawiany mały zasilacz sieciowy w urządzeniu.
    Najczęściej starcza właśnie te 120V do startu przetwornicy i zapewnia
    galwaniczną separację plus jakieś tam ograniczenie prądu.
    Zrobił/sprawił bym sobie coś niedrogiego.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2017-06-06 21:57:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 6 Jun 2017 11:19:15 -0700 (PDT), Michał L napisał(a):
    > Tak się zastanawiam: przydał by się zasilacz symetryczny.
    > A gdyby tak spiąć szeregowo 2 szt. AVT1522, to w środku miałbym zero, a po bokach
    max. 25V na [+] i na [-] względem środka.

    A link gdzie ?

    > Tylko, czy środek można potraktować jako masę?

    Mozna, ale zepniesz wyjscia, wiec:
    -masa dolnego modulu juz nie bedzie masa,
    -potrzeba dwoch niezaleznych zasilan, np dwoch osobnych uzwojen trafa,
    -uwaga na radiatoty, tranzystory na innych potencjalach ... tu akurat
    izolowane od radiatora.
    -po

    > Czy można ją uziemić - czyli, czy ten AVT jest separowany?

    On nie, ale trafo zasilajace bedzie separowac,

    J.

  • 6. Data: 2017-06-07 09:56:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > A gdyby tak spiąć szeregowo 2 szt. AVT1522, to w środku miałbym zero, a po bokach
    max. 25V na [+] i na [-] względem środka.

    Standardowo pod pojęciem zasilacz symetryczny rozumiem, że jednym
    potencjometrem reguluję od razu oba napięcia wyjściowe - tu tego nie
    uzyskasz, ale można się z tym pogodzić.

    > Tylko, czy środek można potraktować jako masę? Czy można ją uziemić - czyli, czy
    ten AVT jest separowany?

    Transformator daje separację. Dla dwu zasilaczy dwa transformatory lub
    jeden z dwoma osobnymi uzwojeniami.
    20V*3A=60W.
    Zakładając sprawność rzędu 80% - potrzebujesz transformatora ok 80W dla
    każdego z zasilaczy lub jednego 160W z dwoma uzwojeniami.

    Przez 20 lat może raz użyłem ujemnego wyjścia z zasilacza symetrycznego.

    Symetryczny wydaje się praktycznie potrzebny tylko do zasilania
    wzmacniaczy operacyjnych, ale standard +-15V to już historia i po co tam
    byłoby 3A.
    Obecnie według mnie w układach analogowych stosuje się raczej +-5V lub
    tylko +5V.

    Jak planujesz zabawę z układami analogowymi to moim zdaniem wystarczy do
    tego zasilacz +-5V/1A i to liniowy - jedno źródło zakłóceń mniej.

    A jak przewidujesz zabawę z większymi prądami to wystarczy
    niesymetryczny - czyli jeden taki KIT.

    A jak i to i to to zamiast robić jednego symetrycznego zrób sobie
    symetryczny słaby/liniowy + niesymetryczny mocny impulsowy.
    P.G.

  • 7. Data: 2017-06-07 10:05:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Standardowo pod pojęciem zasilacz symetryczny rozumiem, że jednym
    >potencjometrem reguluję od razu oba napięcia wyjściowe - tu tego nie
    >uzyskasz, ale można się z tym pogodzić.

    Mozna uzyc podwojnego potencjometru, ale IMO - niezalezna regulacja
    tez bedzie przydatna.

    J.

  • 8. Data: 2017-06-08 11:10:09
    Od: "jedrek" <wonzespamem@won>

    > Mozna uzyc podwojnego potencjometru

    Albo sklecić układ śledzący wg zasady przedstawionej m.in. w książce Andrzej
    Borkowskiego
    "Układy scalone w stabilizatorach napięcia stałego" WNT 1985.
    str. 128 rys. 5.10 Układ śledzący stabilizatorów napięcia dodatniego i
    ujemnego.
    Gdzie jednym dzielnikiem-potencjometrem regulujemy sobie stabilizowane,
    symetryczne napięcie wyjściowe.

  • 9. Data: 2017-06-08 11:48:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
    .astraweb.com...
> [...]
    >i ujemnego.
    >Gdzie jednym dzielnikiem-potencjometrem regulujemy sobie
    >stabilizowane, symetryczne napięcie wyjściowe.

    Co w proponowanym pomysle uzycia dwoch modulow zasilaczy moze sie
    okazac skomplikowane ... albo trywialnie proste

    Bo jak tak patrze na schemat
    serwis.avt.pl/manuals/AVT1522.pdf

    napiecie zadajemy potencjometrem w postaci napiecia 0-5V,
    wiec w "dolnym" module dalbym jakis spory dzielnik, typu 50:5, i
    zasilal go z wyjscia "gornego" modulu.

    zakladajac, ze np osiagneicie napiecia 15V na wyjsciu wymaga podania
    3V sterujacych,
    to 15V na "gornym" module plus 15V na dolnym module, da nam napiecie
    wejsciowe na dzielniku 30V, wyjsciowe 3V, i akurat tyle trzeba aby
    dolny modul dal 15V na wyjsciu.

    Jak obstawiacie - zadziala, czy sie wzbudzi ? :-)

    Patrzac na schemat, to podejrzewam, ze sterownik doprowadza do
    zrownania napiec na wejsciach 1 i 2, co by nam pozwolilo uzyc
    dzielnika np 2:1
    (sprawdzic zakres napiec), czy np 4:1 - po stosownym ustawieniu
    podzialu sprzezenia zwrotnego na potencjometrze R7.

    Ale uzytkowo chyba jednak wolalbym dwa osobne regulacje, byc moze
    takim dwuosiowym potencjometrem stereo z dwiema galkami
    koncentrycznymi,
    czy dwoma suwakowymi.

    J.

  • 10. Data: 2017-06-08 12:15:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-08 o 11:10, jedrek pisze:

> [...]
    > ujemnego.
    > Gdzie jednym dzielnikiem-potencjometrem regulujemy sobie stabilizowane,

    Nie chce mi się tego szukać. Przed napisaniem, że tego tu się nie
    zapewni rzuciłem okiem na schemat tego kitu AVT i zrobienie tu układu
    śledzącego wydało mi się co najmniej niebanalne.
    Poza kwestią, że się zgodzi stałoprądowo jest zazwyczaj też kwestia
    stabilności pętli regulacji (w DCDC trudniejsza niż w układach liniowych
    z powodu biegunów wprowadzanych do pętli przez elementy LC).
    Pomyślałem też o potencjometrach podwójnych, ale:
    - nawet nie wiem, czy to jeszcze istnieje,
    - nie wiem jak z współbieżnością.
    Jakby jeden zasilacz dawał 5.00, a drugi -5.13 to jednak trochę nie tego.
    P.G.