  • 1. Data: 2016-08-14 22:11:48
    Temat: Zasilacze rozruchowe a elektronika pojazdu...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jak to jest z tymi zasilaczami rozruchowymi. Mam w motocyklu
    dodatkowy moduł elektroniczny (sterowanie grzaniem kanapy). Zasilany
    jest przez regulator liniowy o Vin max 16V. W pierwszej wersji układ
    był zabezpieczony transilem mocy 18V (nie miałem nic innego pod
    ręka). Instalacja jest 12V więcej raczej w normalnych warunkach nap.
    powyzej 16V nie powinno się pojawić. Zdażyło się kiedyś tak, że gdy
    moto byl w serwisie to padł im akumulator i nie mogli moto odpalić
    więc podłączyli zasilacz rozruchowy. Po odbiorze z serwisu okazało
    się, że układ grzania nie dziala, sprawdzam - okazuje się że transil
    wypalił ścieżkę zasilającą, sam był już zwarty, regulator napięcia
    padł. Skoro wypalił ścieżkę musiało się tam pojawić grubo ponad 18V
    (wg. datasheet nie jest jeszcze w pełni otwarty przy 18V), uznałem
    wtedy, że podłączyli przez nieuwagę zasilacz 24V. Układ
    zmodyfikowałem dodając zenerkę 16V i bezpiecznik (rozważałem też
    rezystor, ale w końcu został tylko bezpiecznik), spalony reg.
    wymieniłem. Po jakimś czasie moto trafiło do innego warsztatu. I
    znowu próbowali tym razem podładować aku ale przez pomyłkę ustawili
    zasialcz na rozruch a nie ładowanie. Oczywiście bezpiecznik padł. Jak
    to jest możliwe, że zasilacz rozruchowy daje napięcie wyższe niż 12V
    instalacja pojazdu??? Przecież taki zasilacz rozruchowy powinien być
    tylko sprawny prądowo by "zakręcić" rozrusznikiem ale napięcie na
    jego zaciskach nie powinno być wyższe od dopuszczalnych 14-15V. A
    wygląda na to, że daje grubo ponad 15V skoro 16V zenerka spaliła
    bezpiecznik.... Jak to mozliwe, że "fabrycznej" elektronice pojazdu
    taki zasilacz nie robi krzywdy, czyżby mimo roboczych 12V była
    projektowana na 24 lub więcej?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-08-15 00:08:15
    Temat: Re: Zasilacze rozruchowe a elektronika pojazdu...
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-08-14 o 22:11, Marek pisze:

    > 16V zenerka spaliła bezpiecznik.... Jak to mozliwe, że "fabrycznej"
    > elektronice pojazdu taki zasilacz nie robi krzywdy, czyżby mimo
    > roboczych 12V była projektowana na 24 lub więcej?

    Najwyraźniej tak jest. Mnie się kiedyś w samochodzie zepsuł akumulator w
    ten sposób, że puściło połączenie wewnętrzne pomiędzy celkami. Czyli tak
    jakby akumulatora nie było wcale. W takim przypadku napięcie w
    instalacji potrafi urosnąć znacznie, bo obciążenie w postaci akumulatora
    jest istotne do poprawnej pracy stabilizatora napięcia alternatora.
    Tymczasem elektronika, elektroniczny wtrysk, nawet radio - wszystko
    działało jak gdyby nigdy nic, dopiero jak zgasiłem silnik, to się
    okazało, że już nie odpalę, bo jest totalny blackout.

  • 3. Data: 2016-08-15 10:09:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Aug 2016 00:08:15 +0200, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
    > Najwyraźniej tak jest.

    No dobra ale to tylko odpowiedź na drugą część pytania. Pierwsze jest
    takie czemu niefrasobliwie robi się prostowniki rozruchowe, które
    zamiast dawać max 15V ale duży prąd jadą z napięciem grubo poza tą
    wartość?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-08-15 10:55:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-08-15 o 10:09, Marek pisze:

    > No dobra ale to tylko odpowiedź na drugą część pytania. Pierwsze jest
    > takie czemu niefrasobliwie robi się prostowniki rozruchowe, które
    > zamiast dawać max 15V ale duży prąd jadą z napięciem grubo poza tą wartość?

    Jeśli tak rzeczywiście jest, to pewnie zasilacze te dostarczają większą
    moc na cienkich kablach: P=U*I

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2016-08-15 11:46:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Aug 2016 10:55:29 +0200, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Jeśli tak rzeczywiście jest, to pewnie zasilacze te dostarczają
    większą
    > moc na cienkich kablach: P=U*I

    Ok, zatem producenci zadilacza muszą zakładać, że elektronika pojazdu
    i tak wytrzyma. Czyli na jakie napięcie jest projektowana elektronika
    pojazdu, jest jakaś norma jaki voltarz musi wytrzymać?
    Szukałem trochę informacji w temacie zasilaczy rozruchowych i nic
    konkretnego nie znalazłem oprócz:

    - samochodowe zasilacze (prostowniki) rozruchowe nie sa
    stabilizowane, znalazłem opis jak ktoś mierzył na zaciskach takiego
    zasilacza jałowo i było napięcie 52V (!!), stwierdził że to jest
    prawidłowo, bo po podłączeniu do akumulatora w pojeździe napięcie
    spadło do 17V

    - z powodu braku stabilizacji i dużych prądów rozruchowych oraz
    indukcyjności w układzie (rozrusznik) podczas rozruchu moze się
    indukowac w układzie wysokie napięcie...

    Oczywiście można temat zamknąć zabezpieczając układ mocną zenerką i
    rezystorem - niech na nim wydzieli się nadwyżka mocy w takich
    sytuacjach. Ale w moim przypadku to tylko połowa sukcesu, układ ma
    mosfety mocy zasilające grzałki, tam już takie zabezpieczenie nie da
    się zastosować, stąd mosfety trzeba dobrać aby chwilową nadwyżka
    napięcia je nie ubiła...

    --
    Marek

  • 6. Data: 2016-08-15 12:46:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Aug 2016 11:46:52 +0200, Marek napisał(a):

    > Ok, zatem producenci zadilacza muszą zakładać, że elektronika pojazdu
    > i tak wytrzyma. Czyli na jakie napięcie jest projektowana elektronika
    > pojazdu, jest jakaś norma jaki voltarz musi wytrzymać?

    Nawet jesli nie ma, to 15V moze sie zdarzyc, a jak padnie regylator to
    20V bedzie.

    Zrobic taka elekreonike, aby 16V wytrzymala, a przy 20 padla jest
    trudno, wiec bylbym dosc spokojny o te 20V.
    Choc jak widac - niektorzy sie zabezpieczaja, skutecznie :-)

    Niektorzy pisza o mozliwych szpilkach napiecia w samochodzie i ze musi
    wytrzymac cos 100V, ale czy to ujete w jakas norme, to nie wiem.

> [...]
    > zasilacza jałowo i było napięcie 52V (!!), stwierdził że to jest
    > prawidłowo, bo po podłączeniu do akumulatora w pojeździe napięcie

    Co prawda to prawda, skoro akumulator rozladowany, to ograniczy
    pieknie.

    > - z powodu braku stabilizacji i dużych prądów rozruchowych oraz
    > indukcyjności w układzie (rozrusznik) podczas rozruchu moze się
    > indukowac w układzie wysokie napięcie...

    z tym, ze te napiecie sie wygeneruje w rozruszniku a nie na
    zewnatrz...

    > Oczywiście można temat zamknąć zabezpieczając układ mocną zenerką i
    > rezystorem - niech na nim wydzieli się nadwyżka mocy w takich
    > sytuacjach.

    1kW ?

> [...]
    > mosfety mocy zasilające grzałki, tam już takie zabezpieczenie nie da
    > się zastosować, stąd mosfety trzeba dobrać aby chwilową nadwyżka

    Albo otworzyc, a przy okazji stabilizator z tego wyjdzie :-)

    J.

  • 7. Data: 2016-08-15 12:49:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Aug 2016 10:09:24 +0200, Marek napisał(a):
> [...]
    > takie czemu niefrasobliwie robi się prostowniki rozruchowe, które
    > zamiast dawać max 15V ale duży prąd jadą z napięciem grubo poza tą

    Bo to trudno zrobic ? Stabilizator na 200A nielatwa sprawa, a jak
    widac - zadnego samochodu te zasilacze nie ubily :-)

    J.

  • 8. Data: 2016-08-15 13:59:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    100 ohm@24V to nie jest 1kW.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2016-08-16 11:58:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > było napięcie 52V (!!), stwierdził że to jest prawidłowo, bo po
    > podłączeniu do akumulatora w pojeździe napięcie spadło do 17V

    Producenci takich zasilaczy pewnie zakładają, że nikt tego nie podłącza do
    naładowanego akumulatora więc nie ma powodu robić stabilizację bo na pewno
    nie przeładują akumulatora.

    Potrzebowałem kiedyś zasilić coś na chwilę z żelowego akumulatora 12V.
    Miałem taki, nie używany z 8 lat. Chciałem podładować. Podłączyłem pod
    zasilacz laboratoryjny ustawiony na 14V/300mA i się zdziwiłem, że akumulator
    pobiera tylko 2mA i panuje na nim 14V. Przestawiłem zasilacz na 20V - pobrał
    3mA i było na nim 20V. Pobierany prąd stopniowo wzrastał. Po chyba
    kilkunastu minutach zaczął pobierać te 300mA i było wtedy na nim coś rzędu
    12V.

    Nie wiem czy płynące stąd wnioski da się zastosować do akumulatora
    kwasowego, ale jeśli tak to po podłączeniu zasilacza o wyższym napięciu i
    dużej wydajności prądowej do dokładnie rozładowanego akumulatora napięcie
    może być wyraźnie wyższe do 15V.

    Myślę, że OmniFETy powinny wytrzymać.
    P.G.

  • 10. Data: 2016-08-16 14:48:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Aug 2016 11:58:59 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > dużej wydajności prądowej do dokładnie rozładowanego akumulatora napięcie

    IMHO mozna, ale takie zachowanie to chyba wymaga miesiecy czy lat
    wyladowania. Skoro klient samochodem przyjechal, to raczej tak nie
    bedzie.

    Ale pojechac do kogos i uruchomic dlugo stojace auto ... oj, moze byc
    kiepsko.

    J.