  • 1. Data: 2009-12-31 11:01:09
    Temat: Zasilanie po parze telefonicznej
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    Witajcie !

    Potrzebuje zasilić parę urządzeń - modem VDSL i konwerter światłowodowy po
    telefonicznej parze miedzianej (lub dwóch) na długości ok 200m. Niestety nie
    mogę przejść światłowodem, bo firma, przez której teren muszę przejść broni
    jak lew własnej kanalizacji TT.

    Pytania do praktyków:
    - jaką moc moge przenieść takimi parami ?
    - jakie maksymalne napięcie moge podać na przewody (gdzieś mi dzwoni, że
    napięcie dzwonienia to ok 60V ?)

    Oczywiście po stronie odbiorników energii zrobie przetworniczki, aby
    maksymalnie ograniczyć prąd płynący przez pary. Rozumiem, że do zasilania
    lepiej użyć napięcia przemiennego aby na wilgotnych głowicach nie robiła się
    elektroliza ? Czy lepiej przepchać napięcie stałe ?

    Pozdrawiam noworocznie :-)

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 2. Data: 2009-12-31 11:26:53
    Temat: Re: Zasilanie po parze telefonicznej
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Verox <a...@b...veroxsystems.com> wrote:

    > Pytania do praktyków:
    > - jaką moc moge przenieść takimi parami ?
    > - jakie maksymalne napięcie moge podać na przewody (gdzieś mi
    > dzwoni,
    > że napięcie dzwonienia to ok 60V ?)

    Para telefoniczna jeszcze za czasów starych central i wielgachnych
    krosownic miała standardowo montowany bezpiecznik 500mA, więc myślę,
    że tyle można przyjąć za wartość graniczną. Co do napięcia, to
    60-90V możesz tam pchać bez problemu. Czyli masz do dyspozycji
    ładnych kilkadziesiąt watów, na modem i konwerter powinno
    wystarczyć.

    > Oczywiście po stronie odbiorników energii zrobie przetworniczki,
    > aby
    > maksymalnie ograniczyć prąd płynący przez pary.

    Słusznie. Ten drut jest jednak cienki i dość długi, spadki napięcia
    będą spore, lepiej iść w napięcie niż w prąd.

> [...]
    > zasilania lepiej użyć napięcia przemiennego aby na wilgotnych
    > głowicach nie robiła się elektroliza ? Czy lepiej przepchać

    Głowice nie mają prawa być wilgotne. I przy dobrze konserwowanej
    linii nie powinny. Tak, wiem, że praktyka bywa różna, ale jeśli
    telefony z tej instalacji działają normalnie i nie brumbra w nich po
    każdej ulewie, nie powinno być źle.

    J.

  • 3. Data: 2009-12-31 11:34:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2009 11:01:09 +0000 (UTC), Verox napisał(a):

    > Czy lepiej przepchać napięcie stałe ?

    Jeśli wygodniej stałe to bym się nie martwił, w końcu łącze telefoniczne
    jest pod stałym napięciem ok. 50V na okrągło.
    --
    Jacek