  • 1. Data: 2012-12-05 11:11:35
    Temat: Żeliwo ZlCr1,5 - obróbka cieplna
    Od: "Michał Sz." <m...@z...com.pl>

    Witam

    Otrzymałem do hartowania detale z żeliwa stopowego ZlCr1,5,
    ale nie potrafię nigdzie znaleść jakichkolwiek bliższych danych dot.
    obróbki ciplnej tego materiału. Klient oczekuje twardość powyżej 60HRC.

    Czy ktoś się może spotkał z takim materiałem i wie,
    czy taka twardość jest w ogóle możliwa do osiągnięcia?

    Na jednej sztuce detalu porobiłem parę prób hartowania i przy 1000stC
    uzyskałem twardość ok 51HRC. Nie wiem, czy jest sens próbować
    grzania na wyższe temperatury? Detale są już zrobione "na gotowo",
    więc trochę szkoda mi z tym eksperymentować.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2012-12-06 11:14:53
    Temat: Re: Żeliwo ZlCr1,5 - obróbka cieplna
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 6 December 2012 10:00:36 UTC, Michał Sz. wrote:
    > R?nica kolosalna i w zasadzie nie mam poj?cia sk?d si? bierze. :]

    A jesteś pewien że popularne tabele porównawcze dla twardości w różnych skalach mają
    zastosowanie do takiego materiału? Czy jednak mierzyłeś w HB?
    Konrad

  • 3. Data: 2012-12-06 23:07:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Michał Sz. wrote:

    > Znalałem też to wcześniej na googlach, ale właśnie wg. tego
    > opracowania przy hartowaniu w wodzie z 900stC otrzymują 170HB,
    > a mnie przy próbach hartowania w oleju wychodzi:
    > 830stC - ok 35HRC ~ 330HB
    > 900stC - ok. 45HRC ~ 430HB
    > 1000stC - ok. 51HRC ~ 459HB
    >
    > Różnica kolosalna i w zasadzie nie mam pojęcia skąd się bierze. :]

    To trochę dziwne, że ktoś wpadł na pomysł uzyskania
    60HRC z żeliwa (nawet stopowego).
    Tego podlinkowanego materiału nie przeczytałem,
    ale pamiętam, że przy hartowaniu izotermicznym podstawowym wnioskiem
    było, że twardość zależy właśnie bardziej od temperatury austenityzowania
    niż od temperatury końcowej czy czasów wygrzewania.
    Jak się dołoży jeszcze to, że kombinacji wczesniejszej obróbki
    tj grafityzacji (zanim odlew trafił do Ciebie) jest kilka, to dlaczego dziwi
    Cię wynik? Może masz na wierzchu taki grafit, że jest te 40-50HRC,
    a oni mieli kulki.

  • 4. Data: 2012-12-10 13:31:14
    Od: "Michał Sz." <m...@z...com.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał;

    > A jesteś pewien że popularne tabele porównawcze dla twardości w różnych
    > skalach
    > mają zastosowanie do takiego materiału? Czy jednak mierzyłeś w HB?
    > Konrad

    Co do tabeli porównawczych, to owszem dysponuje tylko takimi, które odnoszą
    się do stali surowych i po ulepszaniu cieplnym, natomiast tak, jak pisałem
    na początku, mam jedynie detal wykonany na "gotowo" i nie mogę nigdzie
    zrobić odcisku kulki, mogę jedynie liczyć (może dosyć naiwnie ;) ), że
    odstępstwa przy tym porównaniu nie będą za wielkie.
    Porównując tabele stali surowej i po OC dla przykładowo 30HRC różnica w HB
    wynosi 2 jednostki.

    Michał