  • 11. Data: 2018-03-12 22:26:43
    Temat: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.03.2018 o 22:00, Marek S pisze:

    > Jako exposiadacz benzynowego ścigacza 150kM powiem iż na niskich
    > obrotach (rzędu 3000) nie da się tym przyspieszać. Na wysokich obrotach
    > (10000) ciągnie jak opętany.

    No więc liczy się moc. To że słabo ciągnie tam gdzie nei ma mocy tylko
    to potwierdza;)

    > Jako posiadacz auta diesla powiem coś odwrotnego. Przy niskich obrotach
    > rzędu 2000 silnik ma ma mało koni, nie przeliczałem, ale ok 200. Auto
    > rwie mocno do przodu gdy gaz docisnę. Przy 3700 obr/min. auto ma ok
    > 300kM ale przyspiesza relatywnie beznadziejnie.
    >
    > Jak tu się ma teoria wysokiej ilości kM?

    A do ilu on się wogóle kręci? Na ogół gdzieś tak do 4tysięcy moc w
    dizlach jeszcze rośnie.

    Shrek

  • 12. Data: 2018-03-12 22:30:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 12 Mar 2018 09:23:13 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

> [...]
    > A tu po jeździe najpierw mazdą a potem seatem mam wrażenie
    > że seat jakoś tak szybciej przyspiesza.
    > Nawet moja żona to zauważyła.
    > I to niezależnie czy na LPG czy benzynie jade.
    >
    > Ja wiem że mazda coś 1200 kg waży ale seat też koło 1000 kg.
    > A wzrost mocy jest dwukrotny.
    >
    > Ale tak patrze na dane maksymalny moment obrotowy:
    > Seat: 116 Nm przy 2800 obr/min
    > Mazda 6: 165 Nm przy 4300 obr/min
    >
    > Ja jestem przyzwyczajony z seata że maks 3000 obrotów.
    >
    > Czyli trzeba silnik kręcić wyżej że poczuć te dodatkowe KM i Nm?

    Trzeba trzeba.

    W Mazdzie przy 3000 masz 62KM.
    W Seacie przy 3000 masz 48KM.

    Dokładając do tego różnicę mas, jeśli kręcisz tylko do 3000rpm, to
    faktycznie będą przyspieszać tak samo.

    Ten 1.4 w Seacie to dwuzaworowy silnik i nawet jak na tą konstrukcę dość
    wolnoobrotowy. Maksymalna moc przy 4700 i w ogóle nie jadący już powyżej
    5000rpm. Więc to 3000 to dla niego było już dość wysoko i miałeś tam 80%
    mocy maksymalnej.

    Dla Mazdy 3000 to dopiero początek - maksymalna moc jest przy prawie 6000,
    a silnik spokojnie kręci się do 6500rpm.
    Przy 3000rpm masz połowę mocy maksymalnej.

    I jak chcesz w takim aucie wykorzystać tą moc, to musisz go wysoko kręcić.
    O tak:
    https://www.youtube.com/watch?v=jjbp-3Rbt-w

  • 13. Data: 2018-03-12 22:33:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.03.2018 o 22:12, Marek S pisze:

    > Konie mechaniczne to nic innego niż Nm pomnożone przez obr/min. Im
    > więcej obrotów przy tym samym momencie obrotowym, tym większa moc w kM.

    Oczywiście.

    > Moment obrotowy wyrażony w Nm oznacza iż dla 1Nm opór rzędu 1N przy
    > ramieniu 1m zatrzyma silnik. Więc im więcej Nm tym większa zdolność do
    > przyspieszania. Konie mechaniczne mają się nijak do tego.

    Mają mają. I do przyspieszenia i prędkości max liczy się tylko moc i
    dobry automat lub (w ostateczności) białkowy zmieniacz biegów.

    > Liczy się
    > charakterystyka Nm silnika w funkcji obrotów. A jeśli ktoś lubi mnożyć
    > by otrzymać dużo koni, to jego sprawa.

    To nie jest kwestia mnożenia, tylko zmiany biegów. Po to wymyślili, żeby
    wykorzystywać optymalnie charakterystykę silnika.

    Jakby się liczył moment, to wszystkie sportowe supersamochody byłyby w
    dizlu.

    Shrek

  • 14. Data: 2018-03-12 22:53:04
    Od: "Axel" <n...@s...mu>

    "RadoslawF" wrote in message news:p86b66$bru$1@node1.news.atman.pl...

    >Trzeba porównywać pojazdy w porównywalnym stanie technicznym.
    >Sprawdzałeś ciśnienie w cylindrach tego 16 letniego zabytka czy
    >liczysz że będzie ono takie jak w nowym aucie?
    >Sprawdź też czy na benzynie nie będzie znacznie lepiej.

    >Zamieniłem niedawno Lanosa, silnik 1,4l 75KM waga poniżej tony
    >na Saaba, 2l, 150KM, waga 1,5 tony. Lepiej przyspiesza Saab
    >ale ruszyć z miejsca łatwiej było Lanosem. :(

    Kiedyś miałem podobny problem. Vectra 2.2 147KM, jak już weszła na obroty,
    to jechała w miarę OK, rozpędzała się, jak fabryka przykazała do ponad
    200km/h, ale żeby nią ruszyć, trzeba było wbić pedał prawie w podłogę.
    Nubira 1.6 zdecydowanie lepiej ruszała, nie mówiąc o Vectrze z podobnym
    silnikiem, ale 154KM. Diagnostyka w zasadzie żadnych problemów nie
    wykazywała, ale... wymiana przepływomierza (na szrotowy) dokonała cudu :-)
    Mechanik zauważył, że mimo braku błędów, to odczyty z przepływomierza są
    jakieś dziwne...

    --
    Axel

  • 15. Data: 2018-03-12 23:26:16
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 12 Mar 2018 22:12:57 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > więcej obrotów przy tym samym momencie obrotowym, tym większa moc w kM.
    >
    > Moment obrotowy wyrażony w Nm oznacza iż dla 1Nm opór rzędu 1N przy

    Nie tyle zatrzyma, co zrównoważy siłę napędową - czyli ten będzie się
    obracał wtedy ze stałą prędkością. No ale to szczegół.

    > Więc im więcej Nm tym większa zdolność do
    > przyspieszania.

    Jeśli zawiesi się 10kg na 1m poziomym kiju, to dostaniemy wieczne i
    niewyczerpalne źródło 100 "niutów" ;)
    Tyle że niestety niczego się nim nie da napędzać.

    Taki np. rowerzysta napędza rower momentem ~200Nm, a zdolność do
    przyspieszania ma jaką ma. Sporo gorszą niż dużo cięższy motocykl 125 o
    momencie obrotowym 8Nm ;) Więc to przyspieszenie jakoś niezbyt ma związek z
    wielkością momentu obrotowego silnika.

    > Konie mechaniczne mają się nijak do tego. Liczy się
    > charakterystyka Nm silnika w funkcji obrotów. A jeśli ktoś lubi mnożyć
    > by otrzymać dużo koni, to jego sprawa.

    To właśnie dużo mnożeń trzeba wykonać żeby przeliczyć Nm na użyteczną siłę
    napędzającą samochód. Musisz przemnożyć te Nm przez przełożenie biegu,
    przełożenie główne i wielkość koła.

    Jeśli ktoś Ci powie że samochód waży 1000kg i ma silnik o momencie
    obrotowym 200Nm, to nie wiesz czy to jest samochód szybki czy wolny.

    Jak ktoś Ci powie że samochód waży 1000kg i ma 100KM, to całkiem
    precyzyjnie można założyć że przyspieszy w 10s do 100km/h.

  • 16. Data: 2018-03-13 00:27:17
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Bolko pisze tak:

> [...]
    > że seat jakoś tak szybciej przyspiesza.
    > Nawet moja żona to zauważyła.
    > I to niezależnie czy na LPG czy benzynie jade.

    Może zwyczajne jest zepsuta. Termostat, przepływomierz, sonda lambda.
    Może hamulce trą. Opony szybkie kup.

    Kiedy kupiłem Dunlop to przy słabym silniku 101 KM niebo a ziemia.

    Największy efekt mocowy dała wymiana termostatu. Temp wzrosła z 78 do
    89 st.

    > Ja wiem że mazda coś 1200 kg waży ale seat też koło 1000 kg.
    > A wzrost mocy jest dwukrotny.

    Jak Ci misiek 105kg wsiądzie do Seata to czujesz czy nie?
    Bo ja w Ducato nawet czułem.

    --
    Piter

    Sweet little girl I prefer
    You behind the wheel
    Me the passenger

  • 17. Data: 2018-03-13 01:37:00
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-03-12 o 18:11, Bolko pisze:

    > oba auta z tego samego okresu
    > a nawet lepiej bo mazda ma przejechane 120 kkm
    > a seat coś koło 200kkm :)
    > próbowałem na benzynie, żona zresztą też (na autostradzie).
    > oboje mamy te same odczucia

    Czyli kupiłeś pojazd nie do końca sprawny.
    Ja bym zaczął od sprawdzenia ciśnienia w cylindrach.
    Jak będzie dobre to sprawdzaj komputery i czujniki,
    z czegoś ten brak mocy się bierze.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2018-03-13 09:37:08
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2018-03-12 o 21:18, Marek S pisze:

    > Co do kM vs Nm, to podczas tuningowania mojego auta dowiedziałem się, że sprawa nie
    jest taka jednoznaczna. Gość w skrócie powiedział mi, że dla benzyny należy patrzeć
    na kM a dla diesli na Nm w sensie odczuć z przyspieszania. Bezmyślnie powtarzam
    opinię jedynie. To jedna strona medalu. Drugą jest kształt charakterystyki mocowej
    silnika. Może okazać się, że od 0 do X obr/min silnik zachowuje się jak szmata a
    dopiero powyżej X aż do Y zaczyna jechać a powyżej znów szmata. To może rzutować
    również na Twoje odczucia. Gdy dostaniesz wykres będziesz wiedział jak jeździć autem
    by wykorzystać jego potencjał.

    Trzeba patrzeć na bilans mocy samochodu.
    Czyli wykres mocy wszystkich oporów nałożony na wykres mocy silnika w funkcji
    prędkości.

    http://autowiedza.republika.pl/bilans_mocy2.html
    http://autowiedza.republika.pl/bilans_sil.html

  • 19. Data: 2018-03-13 09:39:45
    Od: robot <a...@o...pl>

  • 20. Data: 2018-03-13 09:43:21
    Od: robot <a...@o...pl>

    > Wychodzi, że tak.
    >
    > te dodatkowe KM i Nm?
    >
    > Samochód napędają koniki. Niutki to warość wynikowa z mocy, obrotów i przełożenia.

    Koniki[zwane kucykami] to njutki i obrotki razem.
    [dla przejrzystości pisałem w języku przedszkolnym, najpopularniejszym na tej grupie]