  • 81. Data: 2017-05-27 12:35:06
    Temat: Re: Źródła czasu -- kolejność padania
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-27 o 12:11, Piotr Wyderski pisze:

    > Bo robimy dla siebie i w dziedzinie sterowania opcja logiki magnetycznej
    > opartej na rezonansie parametrycznym (bez jakichkolwiek elementów
    > półprzewodnikowych, nawet diod) jest na stole. :-)

    Ok, a co to będzie jak się uda?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 82. Data: 2017-05-27 15:03:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zaden problem. Dolozyc atmelka z wpisanymi poprawkami.

  • 83. Data: 2017-05-27 15:45:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-27 o 11:43, Piotr Wyderski pisze:

    > Tak dokładnych nie widziałem, masz może jakiś symbol? DS3231 ma
    > 2..3,5ppm, w zależności od zakresu temperatur.

    Niedawno przeglądałem pobieżnie OCXO i TCXO i RTC z TCXO i zrezygnowałem
    na rzecz zwykłego RTC.
    Pisałem z pamięci po tym przeglądaniu i chyba mi się parametry OCXO
    pomieszały z TCXO.

    W poczuciu odpowiedzialności za słowo poświęciłem teraz 2h na
    przejrzenie parametrów RTC Epsona i MicroCrystala.
    W RV-8803 cyfrowo ustawiasz offset z krokiem 0,24ppm, ale kompensacja
    temperatury jest chyba gorsza.

    > I na tym można łatwo zapiąć PID dosynchronizowujący RTC do wzorca.
    > Stałe czasowe będą z kosmosu, czyniąc debugowanie raczej uciążliwym,
    > ale technicznie do zrobienia.

    Jeśli jedynym regulowanym parametrem jest szybkość to trzeba zadbać o
    stabilność pętli i wyjdzie jakiś PID.
    Ale ja bym do tego podszedł inaczej.
    Jeśli wahania temperatury mamy skompensowane to jedynym naszym zadaniem
    jest skompensowanie niedużego dryftu związanego ze starzeniem.
    Według mnie algorytm, który raz na jakiś czas:
    - poprawi czas według wzorca,
    - zmieni kompensację prędkości o 1 LSB (dla tego j.w. 0,24ppm) w
    odpowiednią stronę,
    powinien się sprawdzić, nawet jeśli dokładność porównania wzorca z
    naszym zegarem byłaby gorsza niż te 0,24ppm.

    Jeśli mamy bardzo dokładny wzorzec odniesienia i metodę porównania to
    można poprawiać nie o LSB tylko o wyliczoną wartość.

    > Pojemność superkondensatora to jedno, ale to jest urządzenie z
    > elektrolitem ciekłym i w skalach czasowych wątku wysycha. Bateria
    > tantali może być pewniejsza, choć farada się z tego nie uskłada.

    Dla tego PCF2123 te 100 dni wyliczyłem zakładając, że na supercapie mam
    2V7 (3V3 przez diodę).
    Gdyby na supercapie mieć 4,3V to czas wydłuży się pi x oko 2 razy.
    Gdyby mieć kwarc o małym ESR to jeszcze zyskamy x 1,7.
    Czyli w tym przypadku 1F to około 340 dni.
    Zakładasz przerwy kilka dni - na 1 dzień potrzeba 3mF.
    Czy da się poskładać z kondensatorów bez elektrolitu.
    W moich notatkach sprzed 2 lat mam, że 100uF/10V X5R 1206 są dostępne
    (nie za tanio, ale są).
    3mF to tylko 30 takich kondensatorów.
    Bateria 100szt mogłaby (optymistycznie) na 3 dni wystarczyć.

    W temacie RTC bez kompensacji ciekawy może być RV-1805. Zadowala się
    60nA, a ma też jakiś tryb pracy z generatora RC - OIDP coś koło 25nA i
    dokładność niewiele gorsza niż z kwarcem, bo co chwilę odpala kwarc i
    się dokalibrowuje.
    Przy 25nA jeszcze łatwiej będzie zrobić sobie kondensator.

    Jeszcze coś opiszę - a nuż się przyda.
    Jakieś 20 lat temu z nieświadomości roli pojemności przy kwarcu
    popełniłem taki błąd - zastosowaliśmy jakiś RTC MAXIMA o najmniejszym
    poborze prądu, który (z tego powodu) wymagał kwarca 6pF, a daliśmy kwarc
    12,5pF. Myślałem :), że jak kwarc ma 12,5pF to może za bardzo obciąży
    generator i on nie pójdzie, ale poszedł :) i wtedy powoli zrozumiałem o
    co biega z tą pojemnością kwarca.
    Kwarców 6pF nie potrafiliśmy wtedy kupić, dołożenie kondensatorów
    zabijało generator. Odchyłka w minutach na dobę nie była do
    zaakceptowania - postanowiliśmy wpisywać do każdego urządzenia poprawkę
    realizowaną cyfrowo, ale jak już mamy taki mechanizm to zróbmy to
    dokładniej, a nie dla wszystkich jednakowo - aby mierzyć każdy RTC
    doszedłem do kwestii jak ocenić dokładność wzorca w moim częstościomierzu.
    Uznałem, że bazując na obwiedni DCF mam czas z dokładnością rzędu 0,1s
    (a może gorzej - dokładność wykrycia zbocza przy różnych warunkach
    propagacji) - trzeba by czekać ponad dobę aby mieć dokładność 1ppm.
    Przyjąłem, że nośna DCF jest dokładnie stabilizowana.
    Wrzuciłem nośną DCF na oscyloskop wyzwalany sygnałem 1Hz z RTC. Zadbałem
    aby moment obserwowany występował zawsze w środku impulsu DCF. Regulując
    RTC uzyskałem stabilny obraz nośnej DCF. Gdyby nośna z sekundy na
    sekundę przesuwała się o 1/10 okresu fali to by znaczyło, że jestem w
    okolicy 1ppm, a była stabilna znacznie lepiej - wydaje mi się, że byłem
    w stanie uzgodnić mój generator z nośną DCF z dokładnością rzędu
    0,01ppm. Mierząc ten 1Hz moim częstościomierzem (po wygrzaniu) wyszło
    mi, że ma on odchyłkę 4,7ppm i to było powtarzalne.

    Nie wiem jaka jest dokładność nośnej DCF, ale uzyskanie przez urządzenie
    zgodności z nią z dokładnością rzędu 1ppb jest chyba w zasięgu możliwości.
    Wydaje mi się, że z modulowanym akustycznie sygnałem (np. program 1 PR)
    byłoby nieco gorzej ocenić stabilność - przejście przez zero się trochę
    przesuwa gdy amplituda się zmienia.
    P.G.

  • 84. Data: 2017-05-27 15:49:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Zaden problem. Dolozyc atmelka z wpisanymi poprawkami.

    Czy tylko ja nie wiem z czym jest ten Zaden problem?
    P.G.

  • 85. Data: 2017-05-27 16:25:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    (DCF)
    > PS. Sprawdziłem wczoraj w celowo zakłóconym środowisku, o 23 odbiór
    > był absolutnie pewny.

    Moja stacja pogodowa from Lidl :) synchronizuje się z DCF77, będąc
    umieszczona w głębi pokoju w żelbetowym budynku, okna wychodzą na zachód.
    Czasem okoliczne przetwornice powodują totalne zapierdzenie eteru (jest
    ostro), ale, co jakiś czas udaje się złapać i problemów z pokazywaniem czasu
    nie ma, sam się potrafi przestawić lato/zima. Urządzenie, to Auriol
    IAN103868.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 86. Data: 2017-05-27 22:06:43
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 27 May 2017 16:25:36 +0200, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > ostro), ale, co jakiś czas udaje się złapać i problemów z pokazywaniem czasu
    > nie ma, sam się potrafi przestawić lato/zima. Urządzenie, to Auriol

    Akurat żelbeton nie ma praktycznie żadnego wpływu na odbiór DCF. Zegarek
    synchronizuje mi się bez problemu w piwnicy bloku z wielkiej płyty.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 87. Data: 2017-05-28 09:30:35
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Jeśli to nie jest tajemnica o wadze istnienia cywilizacji, to może
    > napisz trochę bliżej, o co tu chodzi. Na przykład czy, jak, i do czego
    > urządzenie przekazuje dane (chyba, że budujesz coś w stylu słynnej Write
    > Only Memory). Może problem da się rozwiązać inaczej.

    To nie jest żadna tajemnica, chodzi o master clock pełniący
    rolę serwera czasu dla innych urządzeń. Ma jedynie przeżyć
    mnie o kilka dekad.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 88. Data: 2017-05-28 10:16:54
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 28 May 2017 09:30:35 +0200, Piotr Wyderski

    Coś w tym stylu:
    https://www.zenitel.com/product/marine-master-clock-
    network-time-server
    ?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 89. Data: 2017-05-28 22:54:05
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Akurat żelbeton nie ma praktycznie żadnego wpływu na odbiór DCF. Zegarek
    > synchronizuje mi się bez problemu w piwnicy bloku z wielkiej płyty.

    A to już zauważyłem. Jak wspomniałem niezbyt wprost, okolicę mam okropnie
    zapierdzianą przez okoliczne przetwornice. To one są problemem.
    Pomyśleć, że nie tak odległe są czasy, gdy mogłem bez większych problemów
    słuchać radia zasilanego bezpośrednio, tzn. bez transformatora, z sieci.
    http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm?Philips_208U-
    08.htm&ContentFrame
    Tylko sąsiad z golarką rano pierdział, reszta dnia w zasadzie spokojna.

  • 90. Data: 2017-05-29 23:25:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 May 2017 11:52:50 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Unijnym Galileo. Stąd się bierze właśnie moja niepewność co do DCF.

    Albo czy innym.

    > Z jednej strony na wiki piszą, że oparli sobie na tym całą masę sprzętu
    > (m.in. liczniki dwutaryfowe) i planują przenieść na to sieć ostrzegawczą
    > Obrony Cywilnej. To i rozpoczęcie nadawania w 1959 sugeruje, że jeszcze
    > trochę podziała. Z drugiej strony umowę z operatorem mają podpisaną aż
    > do 2021 i przedłużyć nie muszą. :-)

    A potem sie okaze, ze od 1959 to trzeba duzo wymienic, i za drogo
    kosztuje ... a w miedzyczasie wiekszosc odbiorcow przeszla na cos
    innego.

    > PS. Sprawdziłem wczoraj w celowo zakłóconym środowisku, o 23 odbiór
    > był absolutnie pewny.

    A moj zegarek we Wroclawiu sie przestal synchronizowac ... ale moze to
    usterka zegarka..

    J.