  • 1. Data: 2009-10-22 09:19:20
    Temat: Źródło kilkaset amper przy kilku V
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Czołem.

    Szukam prostego sposobu, żeby jednorazowo, kontrolowanym prądem podgrzać
    w ciągu kilku minut pewien przedmiot o rezystancji rzędu 0.1 oma. Czyli
    potrzebowałbym kilkaset amperów przy niewielkim napięciu AC lub DC. Nie
    dało by się do tego użyć jakiejś spawarki ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2009-10-22 09:32:32
    Temat: Re: Źródło kilkaset amper przy kilku V
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Oct 22, 11:19 am, PeJot <P...@0...pl> wrote:

> [...]
    > potrzebowałbym kilkaset amperów przy niewielkim napięciu AC lub DC. Nie
    > dało by się do tego użyć jakiejś spawarki ?

    Możesz wziąć spawarkę, albo po prostu większe trafo toroidalne i
    nawinąć mu kilka zwojów wtórnego solidną linką. Toroidalne, bo na
    takie najprościej dołożyć wtórne bez rozbierania całości.

    Marek

  • 3. Data: 2009-10-22 10:03:26
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Szukam prostego sposobu, żeby jednorazowo, kontrolowanym prądem podgrzać w
    > ciągu kilku minut pewien przedmiot o rezystancji rzędu 0.1 oma. Czyli
    > potrzebowałbym kilkaset amperów przy niewielkim napięciu AC lub DC.

    Może akumulator? gdybyś znalazł taki na 6 V to jeszcze lepiej...

  • 4. Data: 2009-10-22 10:06:46
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Robert_J pisze:

    > Może akumulator? gdybyś znalazł taki na 6 V to jeszcze lepiej...

    Przydała by się jakaś regulacja.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2009-10-22 10:06:59
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Może akumulator?

    Chociaż przy obc. 0,1 ohm to może niezbyt ciekawie mogłoby być ;-))

  • 6. Data: 2009-10-22 10:07:28
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Marek Lewandowski pisze:

    > Możesz wziąć spawarkę,

    Chyba taką oldskulową, bez elektroniki ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2009-10-22 10:32:42
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Przydała by się jakaś regulacja.

    A istotny jest czas tego grzania czy osiągnięta temperatura? Bo jeśli
    temperatura to możesz przecież regulować czasem grzania. Pytanie tylko jak
    aku to zniesie...

  • 8. Data: 2009-10-22 10:48:08
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Robert_J pisze:

    > A istotny jest czas tego grzania

    Rząd czasu jest istotny ( kilka minut a nie sekund ), temperatura to
    skutek który chcę osiągnąć.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2009-10-22 11:15:06
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > potrzebowałbym kilkaset amperów przy niewielkim napięciu AC lub DC. Nie
    > dało by się do tego użyć jakiejś spawarki ?

    Lutownica transformatorowa da pewnie za małe napięcie?

    Michał

  • 10. Data: 2009-10-22 12:21:04
    Od: shg <s...@g...com>

    On 22 Paź, 11:32, Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> wrote:
    > Możesz wziąć spawarkę, albo po prostu większe trafo toroidalne i
    > nawinąć mu kilka zwojów wtórnego solidną linką. Toroidalne, bo na
    > takie najprościej dołożyć wtórne bez rozbierania całości.

    Też myślę, że toroid byłby odpowiedni. Regulację można zrobić po
    stronie pierwotnej, chociaż to też nie takie proste, bo takie trafo
    potrafi "szarpnąć" nie co prądu, jak sie je w zerze napiecia włączy.
    Od biedy można też autotransformator na pierwotnej dołożyć, ale to
    raczej tylko jak się go już ma. Jeżeli natomiast regulacja miała by
    być "ręczna", raz na jakiś czas (dobrać moc i tak zostawić), to można
    zrobić na tym toroidzie na wtórnej - uzwojenie nawinąć rurką i odczep
    przez jakąś klamrę.
    Ewentualnie MOSFET-y na wtórnej, raczej kilka równolegle, w sumie i
    tak by taniej wyszło niż autotransformator, takie IRF3710 na przykład
    (tak tylko strzelam z typem, może są lepsze i tańsze).