  • 121. Data: 2024-03-07 08:44:28
    Temat: Re: Zwolnienia nie tylko w IT - życie współczesnego inżyniera
    Od: MKi <...@...com>

    W dniu 2024-03-05 o 17:27, Ghost pisze:

    > Dramatyczne uproszczenie. Jesli chodzi o olimpiady moglbys byc
    > niesamowicie utalentowany ale bez wsparcia nauczyciela na np. krajowej z
    > fizyki juz byles w plecy.
    >
    > Teza jakoby o wszystkim w szkole decydowaly podreczniki lezy i kwiczy w
    > kontekscie, ze olimpiada z fizyki wykraczala daleeeeeko poza podrecznik.
    > Mowa o szkole sredniej.

    Oficjalne informacje o olimpiadzie fizycznej były takie, że zakres
    materiału nie przekracza zawartości podręcznika Jana Blinowskiego
    i Jarosława Trylskiego "Fizyka dla kandydatów na wyższe uczelnie".
    Wiele lat później, jak porządkowałem dom, znalazłem tę książkę
    wśród szkolnych szpargałów. Wysłużona była.

    IMO kluczem do sukcesów w OF była umiejętność kojarzenia,
    jakie zjawiska się dzieją w zadaniu. Goła wiedza bez tej umiejętności
    była po nic. Z resztą na olimpiadzie wolno było mieć swoje notatki
    - chyba w postaci jednego zeszytu o dowolnej objętości.

    MKi

  • 122. Data: 2024-03-07 09:35:24
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 07.03.2024 o 08:44, MKi pisze:

> [...]
    > była po nic. Z resztą na olimpiadzie wolno było mieć swoje notatki
    > - chyba w postaci jednego zeszytu o dowolnej objętości.

    No ale trafialy sie zadania, ze trzeba bylo rozwiazac rownanie
    rozniczkowe i majac wiedze na poziomie szkoly sredniej byle po prostu w
    dupie.

    Tak w pelni sie zgadzam, ze ogolnie OF to byl test "na myslenie",
    podobnie jak matematyczna.

    BTW nie pamietam tych dozwolonych notatek, ale to bylo tak dawno, ze na
    pewno bym do dzisiaj nie zapamietal :-)

  • 123. Data: 2024-03-07 14:15:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-06 o 22:24, io pisze:

    > No dobra, ale jaka była stawka?
    To nie była zakład.

    > Bo jak urządzenie nie jest robione
    > dokładnie po to by było bezpieczne to raczej takie nie jest a i tak może
    > nie udać się rozpoznać jak działa.

    Bardziej chodzi o to, że te 8 lat temu wielu ludzi nadal zakładało, że
    wszystkie systemy na karty nadal są oparte o karty Unique, miFare
    Classic, czy na odczycie tylko identyfikatora, a tymczasem to nie
    wszystkie, a tylko większość :)
    P.G.

  • 124. Data: 2024-03-07 14:45:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Czy też asystentowałeś
    > na innym kierunku i podbierałeś studentów? :)

    Nie.
    Byłem asystentem tylko na elektronice.

    Ale to nie było tak, że na elektronikę szli ludzie od dawna
    zdeterminowani. W mojej grupie (jak studiowałem) tylko kilka osób coś
    tam sobie w domu lutowało.

    > Dobrze, a jak według Ciebie powinien wyglądać system, który by dawał
    > szansę? I na jakim etapie to dawanie szansy powinno się manifestować?
    >
    > MZ to nie tyle system edukacji nie dawał szansy, co prl nie dawał.

    Ten wątek (co tu się jeszcze uchowało - patrz wyżej) zaczął się od
    wypowiedzi o poziomie nauczania w prlu. Wypowiadając się o systemie
    miałem na myśli cały system (czyli system edukacyjny działający w prlu).

    > Nb. tam gdzieindziej JF słusznie zauważył, że w dzisiejszych czasach to
    > taki chemik zapaleniec nie ma szans na to co miałby w prlu.

    Nie byłem zapalonym chemikiem, ale rakietę na paliwo stałe z grubego
    wkładu do długopisu lecącą na kilkadziesiąt metrów odpaliłem. Wszystko,
    co było potrzebne (już nie wiem co) było do kupienia (w drogerii chyba).

    > I tak chętnie gadali z Tobą, z osobą niejako przypadkową o tym jakie
    > komponenty stosują i dlaczego? Rzecz u mnie niewyobrażalna. Bez NDA to
    > mogą ewentualnie powiedzieć jaki mają problem, a i to dlatego, że wiedzą
    > jaką firmę reprezentuję.

    O systemach ekspertowych to ja im opowiadałem.
    W innej firmie to w sumie tylko zaprosili nas (chyba poszliśmy tam w
    piątkę) na kawę, i opowiadali o swoich produktach, marketingowo, a nie
    elektronicznie. Jak do kawy wyjmowali z lodówki jakieś ciastka to
    pierwszy raz w życiu zobaczyliśmy folię spożywczą i się tym
    zainteresowaliśmy. Wyszliśmy na przybyłych z dziczy :(
    A ten co pokazał płytkę z 8048 to był starszy gość, jednoosobowa firma,
    chyba z ciekawości chciał się spotkać ze studentami z Polski (i ja i
    żona pracowaliśmy już na PG, ale podawaliśmy się za studentów, aby nie
    robić obciachu Polsce, że normalnie pracujący człowiek musi dorabiać w
    szklarni za granicą).
    P.G.

  • 125. Data: 2024-03-07 15:07:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-07 o 08:24, MKi pisze:
    > Stać mnie było na Zenita TTL!

    Znów skojarzenia...
    Podczas pierwszego w życiu wyjazdu służbowego (Uniwerek w Karlsruhe)
    wysiadła mi bateria w Zenicie TTL. Znalazłem w sklepie, ale była według
    mnie 10 razy za droga.
    Za pomocą scyzoryka i suszarki do włosów podładowałem tę starą i co
    najmniej jeszcze z pół roku działała.
    Z narzędzi to potrzebne mi były jeszcze na chwilę ręce kolegi.
    P.G.

  • 126. Data: 2024-03-07 15:20:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-07 o 08:44, MKi pisze:

    > IMO kluczem do sukcesów w OF była umiejętność kojarzenia,
    > jakie zjawiska się dzieją w zadaniu.

    Na wojewódzkiej zabrakło mi pomyślenia w następujący sposób:
    - wystarczy przeprowadzić jakiekolwiek doświadczenie w którym
    poszukiwana wielkość jest dowolnie uwikłana to potem da się ją wyłuskać
    z równań.

    Gdy przez pół godziny nic nie zrobiłem bo się zastanawiałem to jeden z
    pilnujących mi zasugerował coś, co w sumie było pomysłem, ale nie
    najlepszym i poszedłem tym tropem.
    Nie wiem, czy jakby mi nie przeszkadzał to wpadłbym na takie myślenie
    jak wyżej napisałem czy nie.

    W sumie to nie wiem dlaczego byłem na tyle ograniczony. Może to, że w
    elektronice większość rzeczy które wtedy mierzyłem to mierzyłem
    bezpośrednio odpowiednim miernikiem, a to co on mi zasugerował to w
    sumie zmierzało do prawie bezpośredniego zmierzenia poszukiwanej wielkości.
    P.G.

  • 127. Data: 2024-03-07 15:47:18
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.03.2024 o 14:15, Piotr Gałka pisze:

    > To nie była zakład.

    Niemniej jednak, coś można było zyskać albo stracić.

  • 128. Data: 2024-03-07 19:09:10
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 06/03/2024 23:45, io wrote:

    > No właśnie nie jest oczywiste głównie z tego powodu, że firmy różnymi
    > rzeczami zajmują się i w efekcie pracownicy też różne kwalifikacje
    > posiadają.

    i co - ci którzy wytwarzali podkowy byli takimi debilami że wymarli, czy
    może sami zmienili fach? a skąd pracodawca ma wiedzieć, co będziesz
    chciał robić? aa, no tak - tobie trzeba to narzucić, bo idziesz do pracy
    odbębnić swoje 8 godzin a nie dla przyjemności..

    > Jednoosobową działalność prowadzić?

    twittera? raczej bez sensu

    > Niemniej jednak, jak firma nie robi szkoleń to pracownicy tracą
    > użyteczność na rynku pracy

    ale ktoś im broni się szkolić? naprawdę wolisz żeby pracodawca wysyłał
    cię na bezsensowne dla ciebie szkolenia za twoje pieniądze?
    Wiem, że zaraz wrzucisz wszystkie firmy do jednego worka 'pracodawca
    płaci jak najmniej i wykorzystuje pracownika' bo nigdy nie byłeś po
    drugiej stronie. Piotr jest doskonałym przykładem że tak nie jest i
    zapewniam cię że to nie jest wyjątek, a po prostu twoje wyimaginowane
    wyobrażenie pracodawcy prezesa opalającego się na malediwach (być może
    tacy są, choć obracając się wśród przedsiębiorców nie spotkałem)

    a i rozwiązania firmy są coraz gorsze.

    pozostaw tą decyzję pracodawcom. Każdy ma prawo zarządzać swoim budżetem
    (ty też możesz wziąć sprawy w swoje ręce!)

    > A twoja doba ile ma godzin i jak bardzo samotny jesteś?

    moja ma 24, twoja mniej? spotykasz się ze znajomymi codziennie, czy po
    prostu nie masz rodziny? może nie masz swojego hobby? Znam takich co to
    mówili 'po co ty tyle zapierdalasz' (wtedy tuż po przyjeździe chciałem
    kupić dom), ale myślałem że te czasy już minęły, bo nawet oni nagle
    zaczęli dorabiać w weekendy i mają mniej czasu na spotkania (nie pytałem
    ich już 'po co tyle zapierdalają', bo wiem, że się po prostu budżet
    przestał spinać)

    Lukasz

  • 129. Data: 2024-03-07 20:11:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 07.03.2024 o 09:35, Ghost pisze:

    > No ale trafialy sie zadania, ze trzeba bylo rozwiazac rownanie
    > rozniczkowe i majac wiedze na poziomie szkoly sredniej byle po prostu w
    > dupie.

    W liceum rozwiązywaliśmy równania różniczkowe. Klasa mat-fiz, pierwsza
    połowa lat 70.

    Paweł

  • 130. Data: 2024-03-07 20:54:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 06.03.2024 o 14:25, Ghost pisze:

    > Jaka dziedzina, taka olimpiada :-P
    >
    > Mialem na studiach kolege ktory startowal w chemicznej, twierdzl, ze to
    > glownie pamieciowa. Uwierzylem mu. Nieslusznie?

    Jak rozumiem, kolega nie odniósł spektakularnego sukcesu...
    Olimpiada sprawdza nie tylko umiejętność myślenia, ale także poziom wiedzy.

    P.P.