  • 1. Data: 2021-12-14 22:17:50
    Temat: akumulator do alarmu
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    centrala alarmowa. znowu, po paru latach padł akumulator żelowy 12v7ah.
    nie chce więcej takich nietrwałych "żelków". wpadłem na pomysł "żelka"
    zastąpić 3 szeregowo połączonymi 18650. żeby trwały latami, musiałyby
    "trwać" lekko niedoładowane.
    pomysł: ograniczyć prąd ładowania do 10-50mA, a do każdego ogniwa 18650
    podłączyć równolegle diodę zenera 3.9v.
    oczekiwanie: każde z ogniw, osiągnie poziom naładowania 3.9v, a później
    prąd ładowania będzie się "wytracał" na diodach.
    Zadziała?
    mogę oczywiście dać BMSa, ale on będzie mi trzymał ogniwa naładowane w
    100%, a słyszałęm że to nie wpływa pozytywnie na trwałość

    pozdrawiam
    ToMasz

    PS pojemność jest drugorzędna, bo alarm pobiera maks 2A podczas wycia i
    migania. Oczekuję że będzie działał 15 minut.

  • 2. Data: 2021-12-14 23:01:58
    Temat: Re: akumulator do alarmu
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 22:17, ToMasz pisze:

    > PS pojemność jest drugorzędna, bo alarm pobiera maks 2A podczas wycia i
    > migania. Oczekuję że będzie działał 15 minut.

    A ile ten alarm bierze w czasie czuwania, bo to chyba też jest ważne?
    Jak Ci alarm padnie po 15 minutach od zaniku napięcia to na co Ci on?

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2021-12-14 23:09:02
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > mogę oczywiście dać BMSa, ale on będzie mi trzymał ogniwa naładowane w
    > 100%, a słyszałęm że to nie wpływa pozytywnie na trwałość

    Nie opłaca się, lepiej zainwestować w dobry AGM, 5 lat wytrzyma i nie
    jest drogi obecnie.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 4. Data: 2021-12-14 23:39:15
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > nie chce więcej takich nietrwałych "żelków". wpadłem na pomysł "żelka"
    > zastąpić 3 szeregowo połączonymi 18650. żeby trwały latami, musiałyby

    To alarm do kurnika czy obiektu?

    > PS pojemność jest drugorzędna, bo alarm pobiera maks 2A podczas wycia i
    > migania. Oczekuję że będzie działał 15 minut.

    Czas alarmu dobrze zakładasz zgodnie z normą PN-EN 50131-6.
    A ile podczas czuwania? Liczyłeś bilans mocy?

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2021-12-15 18:21:38
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 23:09, LordBluzg(R) pisze:

    > Nie opłaca się, lepiej zainwestować w dobry AGM, 5 lat wytrzyma i nie
    > jest drogi obecnie.

    najtańszy pasujący 40zł. Yuasa95zł. O ile znam życie, baterie litowo
    jonowe zaczynają wyraźnie tracić pojemność po 2 latach, czyli po 700
    naładowaniach. Wspomniany wyżej akumulator miał idealne warunki pracy i
    wytrzymał lekko więcej niż 2 lata, może 3, ale teraz ma 2wolty, a nie
    lichą pojemność. DWA Wolty, bez ostrzeżenia. Ile wytrzyma Yuasa? tak jak
    napisałeś 5 lat? Straci pojemność czy napięcie?
    18650 mam na zbyciu. Być może utrzymywanie ich na 3.9V (zakładając ze
    alarm nigdy nie zadziała i nie braknie prądu) będzie dla nich lepsze,
    niż trzymanie ich w pudełku naładowanych, bez sprawdzania czy się same
    rozładują. Stąd pytam czy udawana ładowarka zenerkowa ma sens, czy
    gdzieś w moim rozumowaniu nie ma "dziury".
    Jaki pobór prądu ma alarm - nie wiem, ale niewielki. jutro sprawdzę.
    Dziękuję wszystkim za uwagi i pozdrawaiam
    ToMasz

  • 6. Data: 2021-12-15 18:50:56
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2021 o 18:21, ToMasz pisze:
    [...]
> [...]
    > lichą pojemność. DWA Wolty, bez ostrzeżenia. Ile wytrzyma Yuasa? tak jak
    > napisałeś 5 lat? Straci pojemność czy napięcie?

    Na jedno wychodzi ale straci pojemność.

    Nie o to chodzi. Koszt AGM w stosunku do przeróbek jest niewielki.
    Oryginalna pojemność to już wyliczony obszar dla pracy tego akumulatora
    w systemie. Zasilanie buforowe, podobnie.

    Zespół tych wszystkich parametrów jest zbudowany tak aby było to
    optymalne działanie. Problemem jest jedynie starzenie się akumulatora i
    to można właśnie zmienić, kupując lepszy w parametrach starzenia.

    P.S.

    Nie kupuj najtańszych.
    https://sklep.delta.poznan.pl/12v_l1_c869.html
    Tutaj masz podane parametry i ceny. Nie musisz kupować u nich, możesz
    ten sam model znaleźć taniej np na Allegro.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 7. Data: 2021-12-15 18:52:28
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    https://sklep.delta.poznan.pl/akumulator-12v7-2ah-mw
    l_l1_p8793.html

    Żywotność akumulatora: 10 ... 12 lat

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 8. Data: 2021-12-15 19:20:21
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 18:21 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> pisze:

> [...]
    > jonowe zaczynają wyraźnie tracić pojemność po 2 latach, czyli po 700
    > naładowaniach. Wspomniany wyżej akumulator miał idealne warunki pracy i

    Z doświadczenia Ci powiem, że ta sama seria akumulatorów w różnych UPS'ach
    (tej samej mocy) może żyć 2 x dłużej. Mam stary UPS APC SMART 350W w
    którym wymieniam akumulatory po 5 latach i są zdrowe. W tym samym
    pomieszczeniu mam UPS'y Ever podobnej mocy podtrzymujące podobne
    urządzenia (switche) i tam te same aku żyją 2 lata. Pomieszczenie
    klimatyzowane ze stałą temp. 18 st.C. Już kilka wymian tam zaliczyłem,
    próba powtarzalna.
    Nie chce mi się z tego doktoryzować bo wkładam tak 7 Ah za 50 zł. szt. ale
    obstawiam inne parametry zasilania przy pracy buforowej bo wpływ temp.
    jest pomijalny.

    TG

  • 9. Data: 2021-12-15 19:57:02
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Nie chce mi się z tego doktoryzować bo wkładam tak 7 Ah za 50 zł. szt.
    > ale obstawiam inne parametry zasilania przy pracy buforowej bo wpływ

    W dużej mierze zależy to od systemu ładowania akumulatora.
    Są UPSy, które mają zwyczajne ładowanie wyższym napięciem bez PWM i te
    akumulatory żyją krócej.
    Nowsze UPSy posiadają już PWM i tam wypada to lepiej. Można sobie
    poczytać o tych różnicach w ładowaniu. Jeśli chodzi o alarmy, to tam się
    nikt nie wygłupiał w PWM więc akumulatory siłą rzeczy żyją tam krócej.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 10. Data: 2021-12-15 20:29:28
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-12-15 o 18:52, LordBluzg(R) pisze:

    > https://sklep.delta.poznan.pl/akumulator-12v7-2ah-mw
    l_l1_p8793.html

    > Żywotność akumulatora:    10  ... 12 lat

    A to niby dlaczego?