  • 1. Data: 2012-04-17 14:15:54
    Temat: czy gdyby usenet padł
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    w sensie jakies firmy ktore utrzymują w polsce serwery
    do usenetu odstapily od tego, ktos byłby w stanie założyć
    taki serwer ze swojej strony? (nie znam sie na tym i nie
    wiem jak to jest ale takie mnie naszlo zapytanie)

  • 2. Data: 2012-04-17 14:23:08
    Temat: Re: czy gdyby usenet padł
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-04-17 14:15, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
    > w sensie jakies firmy ktore utrzymują w polsce serwery
    > do usenetu odstapily od tego, ktos byłby w stanie założyć
    > taki serwer ze swojej strony? (nie znam sie na tym i nie
    > wiem jak to jest ale takie mnie naszlo zapytanie)

    ZTCW serwer, który łączy się z innymi serwerami może założyć każdy.
    Znam takich, co zakładają własne serwery, żeby im na bieżąco
    kopiowały wybrane grupy. Wiele takich mniejszych serwerów
    stoi np. na uczelniach - ja korzystam z news.task.gda.pl.
    Kluczowe jest to, by każdy z nich widział jakieś inne,
    czyli by tworzyły spójną sieć. Same się już zajmują
    odróżnianiem swoich wiadomości od cudzych i wychwytywaniem
    nowych.

  • 3. Data: 2012-04-17 18:08:26
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 17.04.2012 14:15, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
    > w sensie jakies firmy ktore utrzymują w polsce serwery
    > do usenetu odstapily od tego, ktos byłby w stanie założyć
    > taki serwer ze swojej strony? (nie znam sie na tym i nie
    > wiem jak to jest ale takie mnie naszlo zapytanie)

    Nie gdyby padł, a już padł. 10 lat temu tu było zycie. Teraz większość
    grup jest martwa. Kilka o silnej tradycji się trzyma, ale też coraz
    bardziej się wykruszają dyskutanci.

    Serwery też są stopniowo wyłączane. Onet wyłączył swój, WP wyłączyła.
    Interia chyba jeszcze działa, ale tam już od dawna działało marnie i
    gubiło listy. W tej chwili jedynie Gazeta.pl jeszcze utrzymuje serwer w
    Polsce z większym rozmachem. Ale pewnie i oni, wzorem onetu niedługo
    wyłączą i wtedy już nie zostanie nic (niby jest jeszcze neostrada, ale
    to serwer tylko dla klientów TPSA).

    Generalnie czasy UseNetu się już skończyły. Teraz są fejsbuki.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2012-04-17 18:50:04
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > to serwer tylko dla klientów TPSA).
    >
    > Generalnie czasy UseNetu się już skończyły. Teraz są fejsbuki.

    dlatego mw pytam o kwestie postawienia wlasnego serwera (przez kogos
    zainteresoanego) zeby nie padl do konca - nalezaloby sie tym zajac

  • 5. Data: 2012-04-17 18:55:44
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    <f...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > dlatego mw pytam o kwestie postawienia wlasnego serwera (przez kogos
    > zainteresoanego) zeby nie padl do konca - nalezaloby sie tym zajac

    (mowie to w czesci tez na podbudowie swoich doswiadczen
    z 'warsztatem' gdzie niektorzy tamtejsi głupowandale
    demoluja moje posty i wogole panują tzw rządy wielkiego
    głupa)

  • 6. Data: 2012-04-17 19:15:04
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 17.04.2012 18:50, f...@W...gazeta.pl pisze:
    > dlatego mw pytam o kwestie postawienia wlasnego serwera (przez kogos
    > zainteresoanego) zeby nie padl do konca - nalezaloby sie tym zajac

    No ale po wyłączeniu głównych serwerów w Polsce, niewiele ci da, że
    postawisz swój. Będziesz tam Ty i dwóch twoich kolegów?

    UseNet jest zbudowany na zasadzie sieci wzajemnego chciejstwa adminów.
    Każdy sobie może postawić serwer News np. w swojej firmie. Tak jak
    klasyczne forum przez WWW. NNTP ma jednak tę zaletę, że można
    synchronizować grupy pomiędzy serwerami. Więc jak przekonasz innych
    adminów, to będą synchronizować z Twoim i udostępnią ci feed ze swoich.
    Tak zrobił Tomek Surmacz na początku lat 90, gdy zakładał UseNet. Potem
    jednak na początku tego wieku Tomek i inni więksi admini odeszli, a do
    tego ludzie wolą klikać po forumach WWW (co jest skrajnie niewygodne) i
    usenet zaczął się wyludniać, a kolejne firmy i organizacje nie czuły
    potrzeby utrzymywania serwerów.

    Odbudowa tego oznaczałaby:

    a) zbudowanie siatki serwerów, dostępnych najlepiej publicznie (a to
    wymaga sporo odwagi oraz finansów)

    b) przekonanie ludzi, że UseNet jest fajniejszy od WWW (a to utopia w
    czasach fejsbuków i macosów i innych takich).

    UseNet zdycha, podobnie jak polskie linuksiarstwo i inne rzeczy oparte
    na konieczności inwestowania, a nie przynoszące zysków. W czasach
    pionierskich byli chętni, żeby w to się angażować. Teraz Internet
    spowszedniał i się zlamerzył.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2012-04-17 19:25:40
    Od: "Ignacy" <n...@s...ignacy>

    > b) przekonanie ludzi, że UseNet jest fajniejszy od WWW (a to utopia w
    > czasach fejsbuków i macosów i innych takich).

    A co jest fajnego w Fejsbuku? Za to ma wadę że proponuje masę "znajomych",
    mam nadzieję że Google+ wyprze Fejsbuka

  • 8. Data: 2012-04-17 19:27:46
    Od: " M.M." <m...@W...gazeta.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
    > w sensie jakies firmy ktore utrzymują w polsce serwery
    > do usenetu odstapily od tego, ktos byłby w stanie założyć
    > taki serwer ze swojej strony? (nie znam sie na tym i nie
    > wiem jak to jest ale takie mnie naszlo zapytanie)

    A jakby zamiast serwera napisać naprawdę dobrą bramkę przez www i
    ją rozreklamować tak żeby miała jakieś szanse z fejszbukami?

  • 9. Data: 2012-04-17 19:29:30
    Temat: Re: czy gdyby usenet pad?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 17.04.2012 19:25, Ignacy pisze:
    > U?ytkownik "Przemys?aw Adam ?miejek"<n...@s...pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > A co jest fajnego w Fejsbuku?

    Nie wiem, mnie nie pytaj. Ja jestem ostatni dinozaur UseNetu.

    > mam nadziej? ?e Google+ wyprze Fejsbuka

    Nie, żeby mi jedno albo drugie jakoś pasowało, ale akurat G+ w nowej
    szacie jest po prostu nieużywalne nawet w zakresie udającym Fejsbuka.
    Nieczytelne i bez sensu, nawet Prywatnej Wiadomości nie można komuś
    wysłać. A do tego ewentualnie jeszcze czasami używam Fejsbuka... Żeby
    znaleźć kogoś z dalszych znajomych i coś mu napisać, jak nie mam jego
    mejla/GG.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 10. Data: 2012-04-17 19:36:44
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > b) przekonanie ludzi, że UseNet jest fajniejszy od WWW (a to utopia w
    > czasach fejsbuków i macosów i innych takich).

    wcale nie chce propagowac usenetu - chodzi o to by dzialal i moze
    byc uzywany przez niewielu (m.in. przeze mnie) iles tam osob w
    polsce ktore by go uzywaly (kilka tysiecy? (kilkast?)) zawsze
    pewnie by sie znalazla