  • 1. Data: 2009-01-11 22:10:10
    Temat: [długie] Kabelkologia dźwięku przestrzennego.
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Witam.

    Mam komputer.

    W komputerze siedzi sobie płyta główna Gigabyte GA-P35-DS3L. Oprócz
    tego w komputerze siedzi Vista, ale to chyba nieistotne.

    Obok komputera mam sprzętowy dekoder kina domowego Yamaha VS-10. Dekoder
    obsługuje formaty DolbyDigital i DTS. Dekoder jest na tyle
    inteligentny, że na wyświetlaczu pokazuje, jakiego rodzaju sygnał
    otrzymuje na wejściu.

    Chcę jedno z drugim połączyć. Cyfrowo. I optycznie na dodatek.
    Kupiłem sobie w tym celu kabelek Toslink. Połączyłem jedno z drugim.

    I tu zaczynają się schody - dekoder otrzymuje od komputera tylko
    sygnał stereo. Sygnał DD lub DTS jestem w stanie otrzymać tylko wtedy,
    jeżeli odtworzę na PC jakiś plik zapisany w tym konkretnym formacie (i
    zrobię kilka wygibasów z konfiguracją kodeków i oprogramowania, ale to NTG).

    Nijak za to nie jestem w stanie osiągnąć dźwięku przestrzennego na
    przykład w grach.

    Teraz pytanie - proszę mnie skorygować, jeżeli się mylę:

    1. Na ile zdołałem wyczytać w Internecie - w dużym skrócie - nie
    jestem w stanie osiągnąć połączenia DolbyDigital na tej zintegrowanej
    karcie dźwiękowej - Czy dobrze wyczytałem, czy się mylę?

    2. Jeżeli wymienię kartę dźwiękową na inną, lepszą - wtedy będę w
    stanie połączyć to tak, jak trzeba, i cieszyć się dźwiękiem
    przestrzennym - Dobrze wyczytałem, czy coś pokręciłem?

    3. To, co powinna mieć moja Nowa Lepsza Karta Dźwiękowa nazywa się
    "sprzętowym enkoderem AC3", a bardziej marketingowo - "Dolby Digital
    Live" - http://www.dolby.com/consumer/technology/dolby_live.
    html
    Czy mam rację, czy się mylę, czy też może nabrałem się na marketingowy
    bełkot?

    4. I teraz połączyć to chciałem z moim poprzednim wątkiem
    (1...@g...pl)- JAKA, względnie tania karta
    dźwiękowa będzie spełniać powyższe warunki?

    Piszę to wszystko, bo w dalszym ciągu nie jestem powyższego pewien.
    Jestem gotów kupić kartę dźwiękową, jeżeli rozwiąże ona mój problem,
    ale nie chciałbym, aby się okazało, że problem mogę rozwiązać bez
    zakupów, albo że zakup kart problemu wcale nie rozwiązuje (bo kupiłem
    złą kartę, albo problem w ogóle jest nierozwiązywalny).

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 2. Data: 2009-01-11 22:21:21
    Temat: Re: [długie] Kabelkologia dźwięku przestrzennego.
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > zrobię kilka wygibasów z konfiguracją kodeków i oprogramowania, ale to NTG).

    Zaraz, chcesz z sygnału stereo otrzymać 5.1, czy też chcesz sygnał
    stereo puścić na głośniki 5.1?
    Tego pierwszego się nie da!

    Chcesz

  • 3. Data: 2009-01-11 22:24:47
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał:

    > Zaraz, chcesz z sygnału stereo otrzymać 5.1, czy też chcesz sygnał
    > stereo puścić na głośniki 5.1?
    > Tego pierwszego się nie da!

    Da sie*

    *) tak, wiem.

  • 4. Data: 2009-01-11 22:32:25
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 11 stycznia 2009 (23:21:21) napisano:

    > Zaraz, chcesz z sygnału stereo otrzymać 5.1,

    Pomijając już fakt, po co miałbym to robić (bo nie zamierzam) -
    mógłbym chcieć na przykład zaemulować sobie w oprogramowaniu jakieś
    dziwne efekty przestrzenne i wtedy puścić na głośniki. Dopóki
    korzystam z analogowych wyjść karty dźwiękowej, to da się.

    > Tego pierwszego się nie da!
    Naprawdę się nie da, czy nie zrozumieliśmy się do końca?

    W chwili obecnej nijak nie jestem w stanie na PCcie "wyprodukować"
    sygnału przestrzennego - co najwyżej mogę odtworzyć wcześniej
    przygotowany plik, zakodowany już w konkretnym formacie (DTS lub DD).

    > czy też chcesz sygnał stereo puścić na głośniki 5.1?

    Przede wszystkim - chcę sobie pograć. Dopóki korzystam z wyjść
    analogowych - mam dźwięk przestrzenny. Cyfrowo nie potrafię go
    przesłać do dekodera. Według mojej logiki wyszło mi, że skoro dekoder
    dekoduje sygnał AC3, to muszę najpierw dźwięk do tej postaci
    doprowadzić... Wciąż dopuszczam możliwość, że się mylę.

    > Chcesz

    ? :)
    Yakhub
    Nie pisz do mnie na ten adres.

  • 5. Data: 2009-01-11 22:45:26
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > dziwne efekty przestrzenne i wtedy puścić na głośniki. Dopóki
    > korzystam z analogowych wyjść karty dźwiękowej, to da się.

    Nie. Ty po analogu wysyłasz sygnał stereo zdublowany na głośniki z tyłu,
    a centralny i basowy to mono odpowiednio wycięte.

    > Naprawdę się nie da, czy nie zrozumieliśmy się do końca?

    Nie da się zrobić z sygnału 2 kanałowego sygnał 6 kanałowy.
    Nooo chyba, że bawisz sie w dodawanie efektów i tak np.
    głośniki tylne są opóźnione o jakiś czas a centralny i basowy to
    filtrowane sygnały mono i dopiero to jest kodowane do sygnału 5.1.

> [...]
    > dekoduje sygnał AC3, to muszę najpierw dźwięk do tej postaci
    > doprowadzić... Wciąż dopuszczam możliwość, że się mylę.

    Właśnie, musisz do dekodera doprowadzić sygnał 5.1 albo w dekoderze
    włączyć emulację albo pseudokonwersję z 2.0 na 5.1

    > ? :)

    A źle się wkleiło.

    zyga

  • 6. Data: 2009-01-11 22:58:27
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 11 stycznia 2009 (23:45:26) napisano:

    > Nie da się zrobić z sygnału 2 kanałowego sygnał 6 kanałowy.

    W poprzednim poście pisałem, że mógłbym chcieć sobie dodawać efekty.
    Ale nie licytujmy się na słowa.

    > Nooo chyba, że bawisz sie w dodawanie efektów i tak np.
    > głośniki tylne są opóźnione o jakiś czas a centralny i basowy to
    > filtrowane sygnały mono i dopiero to jest kodowane do sygnału 5.1.

    Tylko, że na chwilę obecną nijak nie udało mi się zmusić komputera,
    żeby to zakodował do sygnału 5.1. Być może jestem debilem (chociaż
    jednak mam cichą nadzieję, że nie) i nie potrafię, a być może mam
    nieodpowiedni sprzęt - na to pytanie właśnie chciałbym poznać
    odpowiedź.

    > Właśnie, musisz do dekodera doprowadzić sygnał 5.1

    No i nadal nie wiem, CO jest mi potrzebne do tego, żeby z komputera
    wypuścić sygnał 5.1, najlepiej zakodowany zgodnie ze standardem Dolby
    Digital. Po prostu, jakbym nie kombinował, to zawsze w tym głupim
    kabelku leci sygnał stereo.

    > albo w dekoderze włączyć emulację albo pseudokonwersję z 2.0 na 5.1

    Mogę, tylko po co?

    Yakhub
    Nie pisz do mnie na ten adres.

  • 7. Data: 2009-01-11 22:59:44
    Od: "Zbig T." <z...@z...net>

    Yakhub pisze:
    > 1. Na ile zdołałem wyczytać w Internecie - w dużym skrócie - nie
    > jestem w stanie osiągnąć połączenia DolbyDigital na tej zintegrowanej
    > karcie dźwiękowej - Czy dobrze wyczytałem, czy się mylę?

    Jesteś w stanie "przepuścić" przez nią bez ingerencji sygnał, który już
    jest zakodowany w DTS lub AC3.

    > 2. Jeżeli wymienię kartę dźwiękową na inną, lepszą - wtedy będę w
    > stanie połączyć to tak, jak trzeba, i cieszyć się dźwiękiem
    > przestrzennym - Dobrze wyczytałem, czy coś pokręciłem?

    Należy wprowadzić rozróżnienie na dwie sytuacje:

    1. Oglądanie filmów (i słuchanie specjalnie przygotowanego materiału
    audio) ze ścieżką dźwiękową zakodowaną w DTS lub AC3. To potrafi każda
    karta wyposażona w wyjście SP/DIF, optyczne czy elektryczne. Należy
    tylko zadbać o to, żeby programowy odtwarzacz był ustawiony w tryb
    "SP/DIF pass-through" lub podobny. Krótko mówiąc, żeby nie próbował sam
    dekodować sygnału, tylko posłał na wyjście to co odczyta.

    2. Dekodowanie za pomocą zewnętrznego dekodera każdego wielokanałowego
    dźwięku, jaki wygeneruje komputer. W tej sytuacji - patrz niżej.

> [...]
    html
    > Czy mam rację, czy się mylę, czy też może nabrałem się na marketingowy

    Tej funkcji potrzebujesz, jeżeli zależy Ci na wielokanałowym odtwarzaniu
    dźwięku innego niż filmowy, czyli innego niż "fabrycznie" zakodowany do
    postaci AC3/DTS. Wtedy sterownik karty sam będzie w locie kodował sygnał
    5.1 do postaci AC3. Z tego co się orientuję, jest to niezbędne, żeby
    uzyskać dźwięk przestrzenny w grach przez połączenie cyfrowe. Chyba, że
    są gry, które potrafią robić to same, niezależnie od sterownika - nie
    gram więc nie wiem - niech mnie ktoś poprawi. Ja po prostu zrobiłem
    drugie, analogowe połączenie do wzmacniacza do tego celu.

> [...]
    > zakupów, albo że zakup kart problemu wcale nie rozwiązuje (bo kupiłem
    > złą kartę, albo problem w ogóle jest nierozwiązywalny).

    Sprawdź, czy Dolby Digital Live nie pojawiło się przypadkiem magicznie w
    nowszej wersji sterownika do dźwięku. W sterownikach do układu audio
    na mojej płycie (IDT High Definition cośtam cośtam), zestaw dostępnych
    opcji radośnie zmieniał się z wersji na wersję sterownika a wśród
    pojawiających się i znikających bajerów był m.in. DD-Live. Tylko zdobądź
    najpierw aktualną instalkę bieżącej wersji sterownika a przed
    aktualizacją utwórz punkt przywracania - ja się nieźle kiedyś nakląłem
    podczas żonglerki wersjami sterownika audio.

    Zbig T.

    (Trzy dolary w temacie sprawią, że email dojdzie)

  • 8. Data: 2009-01-11 23:12:16
    Od: "Zbig T." <z...@z...net>

    Jeszcze dorzucę uwagę na koniec. Jeżeli nie grasz to ja bym sobie chyba
    darował i poprzestał na możliwości oglądania filmów z dźwiękiem
    przestrzennym. Z materiałem stereo nie zrobisz nic dużo ciekawszego niż
    Dolby Pro Logic II, czyli to, co najprawdopodobniej Twój sprzętowy
    dekoder potrafi i tak sam zrobić z sygnału stereo. Oczywiście, że
    technicznych możliwości ingerowania w dźwięk stereo i mapowania go na
    więcej kanałów jest mnóstwo - od pluginów do Winampa, poprzez wtyczki
    VST, po specjalistyczne karty dźwiękowe z DSP, tyle, że jeżeli nie
    jesteś muzykiem, dźwiękowcem czy zabawa z obróbką audio nie jest Twoim
    hobby, to chyba mija się to z celem. Po wypróbowaniu pięćdziesiątej
    ósmej wersji presetu typu Hall czy Reverb prawdopodobnie stwierdzisz, że
    nie o to chodzi w słuchaniu muzyki i wrócisz do standardowych, mało
    ingerujących w brzmienie rozwiązań typu wspomniany Dolby Pro Logic II.

  • 9. Data: 2009-01-11 23:13:10
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 11 stycznia 2009 (23:59:44) napisano:

    > Jesteś w stanie "przepuścić" przez nią bez ingerencji sygnał, który już
    > jest zakodowany w DTS lub AC3.

    Od siebie mogę tylko dodać, że przy użyciu Visty jest to dosyć
    skomplikowane i upierdliwe - ale zasadniczo potwierdza to moje
    przypuszczenia. Dziękuję.

> [...]

    > są gry, które potrafią robić to same, niezależnie od sterownika - nie
    > gram więc nie wiem - niech mnie ktoś poprawi.

    Ja gram i się nie spotkałem - nawet jeżeli są, to raczej rzadkie
    zjawisko.

    > Ja po prostu zrobiłem drugie, analogowe połączenie do wzmacniacza
    > do tego celu.

    Trzeba by mieć we wzmacniaczu wejścia analogowe...

> [...]
    > opcji radośnie zmieniał się z wersji na wersję sterownika a wśród
    > pojawiających się i znikających bajerów był m.in. DD-Live.

    Tak mi chodziły po głowie przypuszczenia, że da się to zrobić
    softwareowo... Przeszukam wersje sterownika, chociaż czarno to widzę.

    Potężnie dziękuję za pomoc, bo mi dosyć dużo rozjaśniłeś w głowie :D

    Yakhub
    Nie pisz do mnie na ten adres.

  • 10. Data: 2009-01-11 23:16:13
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 12 stycznia 2009 (00:12:16) napisano:

    > Jeszcze dorzucę uwagę na koniec. Jeżeli nie grasz to ja bym sobie chyba
    > darował

    Gdybym nie grał, to też bym sobie darował :)

> [...]
    > nie o to chodzi w słuchaniu muzyki i wrócisz do standardowych, mało
    > ingerujących w brzmienie rozwiązań typu wspomniany Dolby Pro Logic II.

    Dekoder potrafi uruchomić kilka różnych efektów DSP (w tym także Pro
    Logic). Przy słuchaniu muzyki mój ulubiony nazywa się "effect off".

    Yakhub
    Nie pisz do mnie na ten adres.