  • 1. Data: 2010-12-10 11:48:23
    Temat: dobór tranzystora MOSFET
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    nie zabijać ale .... chce zastąpić tranzystor BUZ11 na znacznie mniejszy .
    tranzystor użyty jest jako klucz a działa to tak :
    do bramki mam podpięty kondensator,najpierw ładuje kondensator do
    określonego napięcia a potem sie przez opornik rozładowuje .
    Ten BUZ11 ma jedna pożądana cechę jak naładuje sie bramka to potrafi być
    otwarty nawet i pół godziny .
    - pytanie jest takie jaki tranzystor typu MOSFET ma podobne właściwości ?
    próbowałem z BS170 ale tam to sekunda i rozładowany .
    prądy i napięcia sa małe więc myślę tu o smd .
    Marek S

  • 2. Data: 2010-12-10 12:26:46
    Temat: Re: dobór tranzystora MOSFET
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 10.12.2010 12:48, Marek S pisze:
> [...]
    > do bramki mam podpięty kondensator,najpierw ładuje kondensator do
    > określonego napięcia a potem sie przez opornik rozładowuje .
    [...]
    > - pytanie jest takie jaki tranzystor typu MOSFET ma podobne właściwości ?
    A czym jest BUZ11 jak nie MOSFETem? (Tyle, że mocy.)

    > próbowałem z BS170 ale tam to sekunda i rozładowany .
    > prądy i napięcia sa małe więc myślę tu o smd .
    To ile tranzystor będzie "trzymał" raz naładowaną bramę opisują w sumie
    2 parametry:
    - "gate-body leakage" - jaki jest max prąd rozładowania
    - "total gate charge" - jaki ładunek gromadzi się na bramie.

    BUZ11 ma prąd rozładowania ~10x większy od BS170, ale BS170 jest
    wielokrotnie mniejszy - możesz mu dołożyć kondensator kilkadziesiąt pF,
    żeby zwiększyć gromadzony ładunek.

    Michoo

  • 3. Data: 2010-12-10 14:43:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" <s...@o...pl> napisał w
> [...]
    > właściwości ?
    > próbowałem z BS170 ale tam to sekunda i rozładowany .

    A nie jest ten BS170 zepsuty jakis ? Wydaje mi sie ze i jego kiedys
    testowalem palcem - tzn przykladamy jeden palec do + zasilania,
    drugi do bramki, tranzystor sie otwiera .. i pozostaje otwarty po
    puszczeniu palca. W koncu nazwa MOSFET zobowiazuje.
    Duzy ten kondensator ?

    J.

  • 4. Data: 2010-12-10 18:04:13
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    no tylko 220 uF , to jaki dobrać zamiast ?

  • 5. Data: 2010-12-10 18:10:30
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 10.12.2010 19:04, Marek S pisze:
    > no tylko 220 uF , to jaki dobrać zamiast ?
    Jak Ci się rozładowuje 220uF to szukaj którędy to ucieka - albo masz
    gdzieś kilkuset kiloomowe zwarcie, albo tranzystor uszkodzony.

    (220uF to pewnie elektrolit? jeżeli tak to sprawdź, czy on nie traci
    ładunku sam z siebie - to częsty problem z nimi jak się zestarzeją/były
    długo nieużywane.)

    Michoo

  • 6. Data: 2010-12-10 18:38:43
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    nie , stawiłem buz i działa , ja sie pytam o tranzystor a nie czy jest dobre
    elko .
    Marek S

  • 7. Data: 2010-12-10 19:24:47
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 10.12.2010 19:38, Marek S pisze:
    > nie , stawiłem buz i działa , ja sie pytam o tranzystor a nie czy jest dobre
    > elko .
    $ cat /dev/glassorb
    cat: /dev/glassorb: Nie ma takiego pliku ani katalogu

    Piszesz strasznie nieskładnie, ciężko się połapać o co Ci chodzi.

    Jeszcze raz:
    - BS170 ma ~10 razy mniejszy prąd bramy od BUZ11
    - BS170 ma ~10 razy mniejszy ładunek bramy od BUZ11
    powinno działać
    nie działa => coś masz skopane (np tranzystor)

    Michoo

  • 8. Data: 2010-12-10 20:30:02
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    Pisze zupełnie zrozumiale wiec,
    - szukam takiego tranzystora który by miął podobne parametry bramki jak np.
    BUZ11. Nic nie jest skopane male szanse ze 3 szt. sa padnięte , a jak
    wlutowałem buz to juz ok było

  • 9. Data: 2010-12-10 20:45:55
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Pisze zupełnie zrozumiale wiec,
    > - szukam takiego tranzystora który by miął podobne parametry bramki jak
    > np. BUZ11. Nic nie jest skopane male szanse ze 3 szt. sa padnięte , a jak
    > wlutowałem buz to juz ok było

    BS i 10u równolegle z rezystorem chyba 100k dały mi czas 15 sekund.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2010-12-10 21:31:10
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    a poświęcę sie i sprawdzę jutro bo mnie 3 szt. rozładowywały sie po 3 s .
    Może uwalone ? tyle ze wszystkie 3 ? który z smd ma długie czasy
    rozładowania bramki ? .