  • 11. Data: 2018-02-24 23:57:17
    Temat: Re: dziecięcy teleskop
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    M.M. <m...@g...com> wrote:

    > Chodzi o to, czy, jako amator, dam radę przysiąść do programu 3D,
    > zaprojektować mocowanie do kamery/telefonu w programie, wydrukować na
    > drukarce 3D no i żeby to potem w miarę fajnie działało. Czy będę sie z
    > tym męczył pół roku i nie warto się zabierać? Najtrudniej chyba
    > spasować ogniskowe? Kamerka musiałaby pełnić rolę oka, czy to w ogóle
    > możliwe?

    FreeCAD-a z tutorialem opanowałem w jeden wieczór na tyle, żeby zrobić
    sobie tę oto podstawkę do ładowania telefonu (tzn. projekt, potem plik
    wysłałem do znajomego, który ma drukarkę):

    http://www.chmurka.net/r/usenet/podstawka.jpg

    Cewka oczywiście wklejona (w zagłębienie -- ono zrobione we FreeCAD-zie).
    Te dziury na dole to niedoskonałości wydruku (podobno dałoby się to
    wydrukować bez nich).

    Drugi raz bez tutoriala pewnie bym tego nie powtórzył, bo zrobiłem to
    tylko raz, ale jakbym jeszcze raz przerobił tutorial, to by mi się
    przypomniało.

    Co do ogniskowych -- jeśli znasz odległości między soczewkami, to we
    FreeCAD-zie łatwo je ustawisz. Ogólnie cały projekt "Part Design" (innych
    nie ćwiczyłem i nie próbowałem zrozumieć) polega na:

    1. Zgrubnym narysowaniu kształtu 2D na wybranym przez ciebie planie

    2. Zdefiniowaniu ścisłych "constrains" (nie wiem jak to przetłumaczyć --
    ograniczeń, skrępowań, reguł?), czyli: "ten kąt ma mieć tyle stopni",
    "między tymi punktami ma być tyle centymetrów", "te linie mają być
    równoległe"

    3. Wyciągnięciu kształtu 2D do bryły 3D

    4. Edycji płaszczyzn tej bryły, dodając do niej materiał lub odejmując go

    Tutorial, z którego korzystałem:

    https://www.freecadweb.org/wiki/Basic_Part_Design_Tu
    torial

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 12. Data: 2018-02-25 01:20:13
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, February 24, 2018 at 11:57:20 PM UTC+1, Adam Wysocki wrote:

> [...]
    > sobie tę oto podstawkę do ładowania telefonu (tzn. projekt, potem plik
    > wysłałem do znajomego, który ma drukarkę):

    Ja używam zazwyczaj programu blender 3d. Wiem że jego przeznaczenie
    jest inne, ale w chwili obecnej znam go najlepiej, więc w nim zrobię
    najszybciej.

    Z prostymi elementami nie ma problemu. Faktycznie, rysuje się je w
    programie 3D i drukuje. O ile drukarka działa i jest skalibrowana, o
    ile ma się odrobinę szczęścia, to wydruk wychodzi cacy. Jakiś czas
    temu projektowałem i potem drukowałem elementy do łączenia rurek
    aluminiowych w pewnym prostym urządzeniu. Na próby i nieudane wydruki
    poszło gdzieś 50% elementów, czyli można powiedzieć, że drukowałem
    podwójnie - a to też były proste elementy, ale materiał ABS - dość
    trudny. Bez wprawy, na wydruki próbne i odpad, poszłoby pewnie z 90%.

    W przypadku teleskopu dochodzi jeszcze wiedza i jakaś minimalna
    praktyka z optyki. Ani jednego, ani drugiego nie mam. Jeśli po
    przyłożeniu smarftonu do teleskopu widzę małą kulkę, to pewnie
    najpierw musiałbym wydrukować albo kupić jakiś obiektyw na
    smartfon. Potem by trzeba zaprojektować i wydrukować coś co
    połączy smarfton, obiektyw i teleskop. Konstrukcja pewnie musiałaby
    być i sztywna i mieć jakąś możliwość regulacji. Wydaje się, że
    trochę zabawy z tym by było...

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2018-03-12 13:00:48
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    M.M. <m...@g...com> wrote:

    > Ja używam zazwyczaj programu blender 3d. Wiem że jego przeznaczenie
    > jest inne, ale w chwili obecnej znam go najlepiej, więc w nim zrobię
    > najszybciej.

    Też można. Ja do rysunków 2D najczęściej używam AutoTraxa (do płytek
    PCB), bo znam go najlepiej. 3D nie robię :)

> [...]
    > podwójnie - a to też były proste elementy, ale materiał ABS - dość
    > trudny. Bez wprawy, na wydruki próbne i odpad, poszłoby pewnie z 90%.

    Co dokładnie szło nie tak?

    > W przypadku teleskopu dochodzi jeszcze wiedza i jakaś minimalna
    > praktyka z optyki. Ani jednego, ani drugiego nie mam.

    Wiedzę z optyki miałem na fizyce w szkole średniej. Oczywiście nic już
    z tego nie pamiętam, ale to jest do znalezienia i przypomnienia sobie...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]