  • 1. Data: 2024-05-15 18:33:01
    Temat: Mini Netykieta polskich grup i list dyskusyjnych
    Od: Jacek Marcin Jaworski <j...@a...pl>

    Dzień dobry!

    Moim zdaniem od czasu do czasu trzeba netykietę opublikować na
    pl.soc.prawo tak by nie było wątpliwości co jest legalne prawidłowe i
    pochwalane a co jest nielegalne i niestosowne.

    Miłego dnia!
    Jacek Marcin Jaworski

    PS. Oto mini netykieta w wer. txt (u mnie dost. jest wer. html):

    Mini [1]Netykieta1) polskich grup i list dyskusyjnych

    wer. 3.0 z d. 2024-05-15, śro.

    Dokument ten zawiera podstawowe informacje dotyczące zasad
    dobrego zachowania na polskich grupach i listach dyskusyjnych.

    Tematyka grup

    * Staraj się pisać na temat związany z [2]grupą dyskusyjną2).
    Przed wejściem do grupy dyskusyjnej spójrz na krótki
    jednolinijkowy opis, jaki posiada każda grupa;
    * W tytule podaj skrótowo czego dotyczy twoja wiad. Nie
    podczepiaj się ze swoim pyt. pod istniejący wątek, jeśli
    dotyczy on czego innego - w takiej sytuacji utwórz nowy
    wątek;
    * Odpowiadając na wiad. zwracaj uwagę, do jakich grup
    wysyłasz odp. Szczególnie gdy dyskusja zbacza z tematu. Nie
    próbuj kontynuować wątku archiwalnego, nieobecnego już na
    wielu serwerach i dawno zapomnianego przez jego
    uczestników. Przez nieopatrzność możesz zwracać się do
    nieżyjącej osoby;
    * Jeśli wysyłasz zapytanie na kilka grup dopilnuj, aby wiad.
    miała ustawione pole "Kontynuuj". Pamiętaj też, że grupy
    należące do różnych hierarchii niekoniecznie są dostępne na
    jednym serwerze i crosspost do takich grup może być
    odrzucony mimo ustawienia "Kontynuuj";
    * Przed zadaniem jakiegokolwiek pyt. odszukaj wiad. będącą
    zbiorem najczęściej zadawanych pyt. (rzecz jasna wraz z
    odp.). Większość grup posiada taki [3]zbiór
    pytań-odpowiedzi3) i zwykle możesz go znaleźć na danej
    grupie bądź na pl.answers. Jeśli niczego takiego nie
    znajdziesz, sprawdź, czy ktoś w ostatnim czasie nie zadał
    podobnego pyt. Wyjątkowo nieuprzejme jest wysyłanie wiad. w
    stylu: "chce tego i tego ale nie czytam tej grupy wiec
    prześlijcie mi odp. pryw.".

    Pisanie wiad. jako takie

    * Przestrzegaj zasad retoryki i poetyki. Nikt nie lubi nudów
    (których odmianą jest wodolejstwo), dlatego przed
    publikowaniem jakichkolwiek tekstów należy poznać zasady
    retoryki i poetyki. Nie są to jedynie dywagacje
    starożytnych, bo retoryka i poetyka to przestrzeganie
    ekonomi w zakresie przekazu informacji. A prawa ekonomii
    wynikają w prost z matematyki, czyli są obiektywne w Naszym
    Wszechświecie opisanym matematycznie;
    * Przestrzegaj zasad lingwistyki, gramatyki i ortografii.
    Szanuj swoich odbiorców przez staranne przygotowanie swoich
    treści;
    * Pisanie wielkimi literami oznacza krzyczenie. Dlatego tego
    stylu nie należy nadużywać;
    * W twoim kliencie grup dyskusyjnych włącz zawijanie na po 72
    znakach w linii. To pozwoli innym na prawidłowe cytowanie
    twoich wypowiedzi;
    * Prawidłowo cytuj wypowiedzi. Każda linia cytatów powinna
    być oznaczona z lewej strony znakami cytowania. Ich liczba
    odpowiada poziomowi zagnieżdżenia cytatu i musi być
    oddzielona jedną spacją od cytowanego tekstu. Do tego celu
    przyjęło się używanie znaków: ">" (znak większości), ":"
    (dwukropek) lub "|" (pionowa kreska). Stosowanie innych
    zestawów znaków do oznaczania cytowania jest
    niedopuszczalne;
    * Zalecane jest oznaczanie cytowania znakiem ">" (zgodnie z
    pow. p.). Umożliwia to automatyczne przeformatowanie
    cytatów w większości czytników i zostało uwzględnione w
    standardzie [4]format=flowed4);
    * Odpisując na wiad. cytuj tylko to do czego odnosi się Twój
    komentarz. Dobrym zwyczajem jest przeplatanie cytowanych
    fragmentów w własnymi odp. Szczególnie naganne jest
    cytowanie czyjegoś podpisu (sygnaturki). Równie godne
    potępienia jest zacytowanie wiad. po to tylko, aby dodać
    pod nią tekst w stylu: "zgadzam się z tym", "też tak
    myślę". Skrajnie nagannym jest odp. zawierająca reklamę;
    * Twój komentarz powinien znajdować się bezpośrednio pod
    cytatem, którego dotyczy;
    * Zgodnie z wymogiem prawa autorskiego o podawaniu źródeł
    cytatów, na początku wiad. należy także umieścić/zostawić
    krótką informację o cytowanych autorach.

    Podpis i sprawy z nim związane

    * Nagłówki Twoich wiad. powinny zawierać Twój adres poczty
    el. oraz dane personalne: prawdziwe imię, nazwisko i
    organizację. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, zwróć się o
    pomoc do swojego lokalnego administratora. Przesyłki
    anonimowe często traktowane są po prostu jako mało poważne,
    mogą być także w pewnych okolicznościach automatycznie
    odrzucane. Z kolei używanie cudzych danych może pociągnąć
    za sobą odpowiedzialność karną;
    * Przy wysyłaniu wiad. na grupy dyskusyjne możesz adres
    poczty el. zabezpieczyć przed spamem. Podaj też przystępnie
    sposób odbezpieczenia adresu;
    * Twój podpis nie powinien przekraczać czterech linii;
    * Niektóre programy używane do wysyłania wiad. doklejają na
    ich końcu różnego rodz. śmieci. Skonfiguruj wszystko tak,
    aby tego nie robiły. Niewiele osób poza Tobą będzie w
    stanie takie binaria poprawnie zobaczyć, a tekst zwykle
    zawiera reklamę. Za śmieci może również zostać uznane
    nadużywanie podpisu cyfrowego czy niestandardowych pól
    nagłówka Face, X-Face.

    Ogłoszenia i inne takie

    * Niedopuszczalne jest posługiwanie się listami/grupami
    dyskusyjnymi w celach komercyjnych z wyjątkiem list/grup o
    takim właśnie przeznaczeniu (pl.ogloszenia.*, pl.praca.*,
    hierarchia *.biz*);
    * Także do wysyłania ogłoszeń niekomercyjnych zaleca się
    używać grup pl.ogloszenia.*, a tylko w wyjątkowych
    okolicznościach można je posłać na grupę o tematyce zgodnej
    z tematyką anonsu.

    Przesyłanie plików (w tym binarnych)

    * Umieszczaj linki URL do danych binarnych, czyli innych niż
    tekstowe. Wynika to z faktu, że w polskiej hierarchii grup
    dyskusyjnych grupy hierarchii bin/binaries w praktyce nie
    istnieją;
    * Jeśli pełny adres URL jest bardzo długi, to skorzystaj z
    usługi skracania adresów (takich jak [5]tinyurl.com5)).
    Jeżeli egzotyczne zasoby są dostępne również na innych
    serwerach (tzw. mirror), podaj też adres na serwerze bliżej
    Polski (zwykle im bliższy serwer tym szybsza transmisja);
    * Jeżeli zasoby nie są ogólnie dostępne, podaj zasady ich
    udostępniania (logowanie, opłata SMS-em itp.).

    Konfiguracja czytników grup dyskusyjnych

    * Zasada ogólna: Praktycznie każdy program wymaga
    konfiguracji i nic tu samo się nie zrobi. W szczególności:
    * Zawsze wysyłaj wiad. czystym tekstem (nigdy w formacie
    HTML);
    * Skonfiguruj swój czytnik w ten sposób, aby w momencie
    tworzenia odp. rozpoczynał tytuł w polu tytułu od "Re: "
    czyli Re, dwukropek i jedna spacja (w j. łac. "re" znaczy
    "dotyczy, w sprawie"). Nie zaś od Odp:, Re[2]:, RE: czy
    czegokolwiek innego;
    * Poprawnie ustaw tzw. delimiter sygnaturki oddzielający
    tekst wiad. od podpisu. Jest to linia zawierająca "-- "
    czyli dwa minusy i jedną spację, po których następuje nowa
    linia z początkiem podpisu. Znakomita większość programów
    potrafi rozpoznać tak wyodrębniony podpis i nie dołącza go
    do cytowanego tekstu w momencie odp.;
    * Wiad. musi być zgodna z MIME. Wiad. musi zawierać m.in.
    deklarację użytego zestawu znaków. Jedynym standardem
    kodowania polskich liter zatwierdzonym polską normą jest
    ISO-8859-2 (norma PN-93 T-42118). Jednak obecnie w sieci
    Internet (WWW, repozytoria kodu, grupy dyskusyjne, ale nie
    adresy URL) standardem jest kodowanie Unicode z jego
    najpopularniejszą odmianą UTF-8.

    Testowanie

    * Do przeprowadzania testów służą wyłącznie grupy *.test.*, w
    szczególności grupy pl.test i alt.pl.test .

    Inne równie ważne

    * Bądź cierpliwy - często musi upłynąć trochę czasu, zanim
    twoja wiad. dojdzie tam gdzie trzeba, i jeszcze trochę,
    zanim ktoś będzie mógł zareagować, nie wysyłaj więc od razu
    pięciu kopii. Jeśli mimo upływu czasu nikt nie odpowiada,
    opisz problem inaczej, podając więcej szczegółów;
    * Swoim pryw. animozjom dawaj wyraz wyłącznie w listach pryw.
    Nie ma nic bardziej denerwującego i żenującego niż
    oglądanie grona publicznie wyzywających się osób. Jeżeli
    pojawią się problemy techniczne przy nawiązywaniu pryw.
    korespondencji (np. zabezpieczenie antyspamowe) ogranicz
    się do publicznego stwierdzenia tego faktu i nie publikuj
    swojej pryw. wiad. (która wcześniej nie przeszła);
    * W otrzymanej odp. możesz oprócz uwag bezpośrednio
    związanych z toczącą się dyskusją dostać uwagi dotyczące
    przestrzegania netykiety czy usterek technicznych w
    cytowanej wiad. Postaraj się zrozumieć i usunąć zgłoszone
    przyczyny zastrzeżeń samodzielnie, bez zbędnego marudzenia.

    Mimo że nie istnieje żadna centralna zwierzchność pilnująca
    przestrzegania zasad netykiety, za ich łamanie grożą różnorakie
    konsekwencje, poczynając od reprymendy przesłanej listem pryw.,
    poprzez publiczne napiętnowanie, a skończywszy na bardziej
    drastycznych posunięciach takich jak kasowanie wiad.,
    skreślenie z listy subskrybentów lub powiadomienie Twojego
    administratora.

    Przypisy

    1. [6]^ Teksty dokumentów opisujących szczegółowo zasady
    netykiety:
    [7]http://urethan.chem.pg.gda.pl/docs/S_S_vivre.txt
    SIEĆ, WSKAZÓWKI DLA UŻYTKOWNIKÓW I ZASADY ETYKIETY.
    Autor: Arlene H. Rinaldi (wrz. 1992), tłumaczenie:
    Krzysztof Snopek (gru. 1993)
    [8]Etykieta Usenetu.
    Autor: Jarosław Rafa.
    [9]RFC 1855. Netiquette Guidelines.
    Autor: S. Hambridge (paź. 1995)
    2. [10]^ Lista dostępnych polskich grup dyskusyjnych wraz z
    ich opisem:
    [11]http://www.usenet.pl/doc/news-pl-faq.3.html
    3. [12]^ Taki dokument nazywa się zwykle "najczęściej zadawane
    pytania" bądź z angielska FAQ (Frequently Asked Questions).
    Lista FAQ polskich grup dyskusyjnych:
    [13]http://www.killfile.pl/
    4. [14]^ Opis standardu cytowania ilustrowany przykładami:
    [15]RFC 3676. The Text/Plain Format and DelSp Parameters
    Autor: R. Gellens (luty 2004)
    5. [16]^To pierwszy serwer skrótów do długich adresów URL.
    Jedną z jego zalet jest to, że jego skróty nigdy nie
    wygasają.
    [17]tinyurl.com
    Autor: Kevin Gilbertson (sty. 2002)
    ______

    Hist. tego dok.:

    * Marcin Dębowski (agatek[]zoho.com) w l. 1996-2003 był aut.
    dok. pt. "Mini Netykieta grup news i list dyskusyjnych",
    zakończył te prace wer. 2.70. Dok. ten był rozprowadzany z
    notą "Rozpowszechnianie i modyfikacja dozwolone.";
    * Andrzej P. Woźniak, usher[]poczta.onet.pl w l. 2006-2018
    aktualizował org. dok. p. Dębowskiego (prawdopodobnie samą
    formę bez mod. treści), zakończył te prace wer. 2.73. Dok.
    ten był rozprowadzany na licencji [18]CC BY-SA 2006-2018
    Rozpowszechnianie i modyfikacja dozwolone.;
    * [19]Jacek Marcin Jaworski zainspirowany wcześniejszymi
    pracami opracował dok. pt. "Mini Netykieta polskich grup i
    list dyskusyjnych", obecnie jest on w wer. 3.0, [20]CC
    BY-SA 2024 Rozpowszechnianie i modyfikacja dozwolone..
    Mimo, że nadania kol. nr wer. temu dok., to formalnie brak
    powiązań z aut. dok. pt. "Mini Netykieta grup news i list
    dyskusyjnych".

    Uwagi (uwzględnione) nadesłali:

    Ziemek Borowski, Małgorzata Krzyżaniak, Gregorio Kus
    (Grego[]RMnet.IT), Nina Liedtke (nina[]friko.onet.pl), Rafał
    Maszkowski, Mirek Nowakowski, Maciej Pilichowski, Jacek
    Popławski, Michał Sobkowski, Emil Stępniewski, Tomasz Surmacz,
    Maciek Śnieżek, Radosław Zieliński (cuss[]alpha.net.pl).
    []=@

    References

    1. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przypis1
    2. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przypis2
    3. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przypis3
    4. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przypis4
    5. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przypis5
    6. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przyp1
    7.
    http://web.archive.org/web/20030416191925/http://ure
    than.chem.pg.gda.pl/docs/S_S_vivre.txt
    8. http://rafa.eu.org/papers/netykiet.html
    9. https://www.ietf.org/rfc/rfc1855.txt
    10. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przyp2
    11. http://www.usenet.pl/doc/news-pl-faq.3.html
    12. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przyp3
    13. http://www.killfile.pl/
    14. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przyp4
    15. https://www.ietf.org/rfc/rfc3676.txt
    16. file:///home/jacek-marcin/+Ściągnięte/Mini Netykieta polskich
    grup i list dyskusyjnych.html#przyp5
    17. https://tinyurl.com/
    18. https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.
    pl
    19. mailto:j...@a...pl
    20. https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.
    pl

  • 2. Data: 2024-05-15 19:20:53
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 15.05.2024 o 18:33, Jacek Marcin Jaworski pisze:
    > Dzień dobry!
    >
    > Moim zdaniem od czasu do czasu trzeba netykietę opublikować na
    > pl.soc.prawo tak by nie było wątpliwości co jest legalne prawidłowe i
    > pochwalane a co jest nielegalne i niestosowne.

    Nic nie wskazuje by netykieta wyznaczała jakiekolwiek prawo.

  • 3. Data: 2024-05-15 20:21:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.05.2024 o 19:20, io pisze:

    > Nic nie wskazuje by netykieta wyznaczała jakiekolwiek prawo.
    Netykieta po postu oznacza jakieś utarte dobre zwyczaje. Nikt nikogo nie
    może zmusić do jej stosowania.Podobnie nie ma przepisu, że trzeba się
    znajomemu ukłonić, czy kobietę wpuścić przodem. Są ludzie, którzy tego
    nie czynią i żyją.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 4. Data: 2024-05-15 20:43:47
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    > czy kobietę wpuścić przodem.

    Tu akurat są też zdania odmienne, aby kobiety nie wpuszczać przodem, aby
    pułapki na wejściu zneutralizować.

  • 5. Data: 2024-05-15 21:13:43
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > nie może zmusić do jej stosowania.Podobnie nie ma przepisu, że trzeba
    > się znajomemu ukłonić, czy kobietę wpuścić przodem. Są ludzie, którzy

    Nie wszystko się godzi co wolno;

    Poza tym w kwestiach "naprawdę drażliwych" sprowadzi się to do pytania
    czyja jest grupa co spisała _swoją_ wersję netykiety ;-)

    --
    A. Filip

  • 6. Data: 2024-05-15 21:16:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 15 May 2024 21:13:43 +0200, A. Filip napisał(a):

    > Poza tym w kwestiach "naprawdę drażliwych" sprowadzi się to do pytania
    > czyja jest grupa co spisała _swoją_ wersję netykiety ;-)

    To chyba jasne? Reptilianie do spólki z masonami.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2024-05-15 21:19:45
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Netykieta po postu oznacza jakieś utarte dobre zwyczaje.

    Na jakiej podstawie tak twierdzisz?

    > Nikt nikogo nie
    > może zmusić do jej stosowania.Podobnie nie ma przepisu, że trzeba się
    > znajomemu ukłonić, czy kobietę wpuścić przodem. Są ludzie, którzy tego
    > nie czynią i żyją.

    Ustalmy najpierw fakty :-)

  • 8. Data: 2024-05-15 21:21:12
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:

    > To chyba jasne? Reptilianie do spólki z masonami.

    Jak chcesz poważniej: takie publikowanie "wersji netykiety" ma sens jak
    _po latach_ ktoś się na to powoła bez wzbudzania "podejrzeń" o
    wymyślanie zasad na bieżąco pod aktualną sytuacje.

    --
    A. Filip

  • 9. Data: 2024-05-15 21:49:00
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 15.05.2024 o 21:13, A. Filip pisze:

    > Nie wszystko się godzi co wolno;
    >
    > Poza tym w kwestiach "naprawdę drażliwych" sprowadzi się to do pytania
    > czyja jest grupa co spisała _swoją_ wersję netykiety ;-)

    O to to. :-)

    Weźmy pierwsze zdanie z początku wątku

    " * Staraj się pisać na temat związany z [2]grupą dyskusyjną2).
    Przed wejściem do grupy dyskusyjnej spójrz na krótki
    jednolinijkowy opis, jaki posiada każda grupa; "

    Kto z Was spojrzał na 'jednolinijkowy opis, jaki posiada każda grupa'?

  • 10. Data: 2024-05-15 23:03:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 15.05.2024 o 21:49, io pisze:

> [...]
    >        jednolinijkowy opis, jaki posiada każda grupa; "
    >
    > Kto z Was spojrzał na 'jednolinijkowy opis, jaki posiada każda grupa'?

    Ile trzeba naklikać, aby znaleźć ten opis?

    Robert