  • 1. Data: 2024-05-15 09:29:07
    Temat: Niemcy: "Alles fuer Deutschland" jest zakazane (dla AfD - nieprawomocna grzywna)
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://tvn24.pl/swiat/niemcy-polityk-afd-bjorn-hoec
    ke-skazany-na-grzywne-za-uzycie-nazistowskiego-hasla
    -st7917298
> [...]
    > Björn Hoecke został skazany przez sąd w Halle na karę grzywny w
    > wysokości 13 tysięcy euro. [...]
    > Sąd okręgowy w Halle skazał [...] na karę grzywny za używanie symboli
    > niekonstytucyjnych i terrorystycznych organizacji. [...]
    > Lider AfD w Turyngii użył zakazanego zwrotu "Alles fuer Deutschland"
    > (Wszystko dla Niemiec), hasła SA (Sturmabteilung), Oddziałów
    > Szturmowych paramilitarnych bojówek NSDAP, na wiecu w Merseburgu w
    > maju 2021 roku. [...]
    > Wyrok nie jest prawomocny - pisze portal dziennika "Welt".

    Jakie to szczęście że "Deutschland, Deutschland über alles"
    ("Niemcy, Niemcy ponad wszystko") [A] jest konstytucyjne ;-)

    IMHO Logika Wysokiego Sądu jest "dyskusyjna" bo tak krótkie chwytliwe
    hasło łatwo da się łatwo "wymyślić niezależnie od historycznego
    kontekstu". Na mój chłopski rozum powinna być kara dość niska ale nie
    śmieszna za pierwszy raz ale drakońska za recydywę.

    [A] https://pl.wikipedia.org/wiki/Hymn_Niemiec

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2024-05-15 14:44:15
    Od: n...@o...pl

    "A. Filip" <a...@p...pl> napisał(-a):

    > Jakie to szczęście że "Deutschland, Deutschland über alles"
    > ("Niemcy, Niemcy ponad wszystko") [A] jest konstytucyjne ;-)

    Pewnie dlatego że była hymnem jeszcze przed Hitlerem,
    no ale ty wiesz ile zjesz.

  • 3. Data: 2024-05-15 18:14:33
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    n...@o...pl pisze:

    > Pewnie dlatego że była hymnem jeszcze przed Hitlerem,
    > no ale ty wiesz ile zjesz.

    Adolf H. nie zmienił *BARDZO* wydźwięku tego zwrotu?
    IMHO *TAK* . Stan *prawny* to trzecia zwrotka hymnem, brak
    (formalnego) zakazu pierwszej (Deutschland über alles) i
    "zniechęcanie" do niej [A][B/en].
    Dla mnie różnica między "Alles fuer Deutschland" a "Deutschland über
    alles" w bezpośrednim znaczeniu *bez historycznego kontekstu* jest
    prawie żadna.

    Polska (marnawa) analogia: PSL śpiewa Rotę Konopnickiej ale bez drugiej
    zwrotki [ "Nie będzie Niemiec ..." ] :-)

    [B/en] https://en.wikipedia.org/wiki/Deutschlandlied

    --
    A. Filip