    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Co z prezesem NBP?
    Date: Mon, 15 Apr 2024 19:13:38 +0200
    <xegfrxc4xlv8$.7wt3vsk9n3u6.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <2dc0t0h2c3bi.pr1sacm5b4p$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1m6jaz5brbfoc$.1lvszysqjrur5.dlg@40tude.net>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No ale powiedzmy, ze obniżą stopy, i dostarczą złotówek wszystkim
    > chętnym, w tym bankom, w postaci tanich kredytów, ludzie oszczędniejsi
    > zobaczą jakie stopy, jaka jest inflacja ... i wykupią mieszkania,
    > samochody, inne towary ... albo waluty.
    >
    > Jak długo rynek to wytrzyma ...

    To chyba łatwo zaobserwować w praktyce?

    > NBP przyjmuje od innych banków złotówki, a po tygodniu wypłaca im
    > nieco więcej.

    To "nieco więcej" to jest mniej niż inflacja (może niekoniecznie
    w tej/każdej chwili, ale przez większość czasu), więc de facto to jest
    zysk (aczkolwiek nominalnie to jest oczywiście "koszt").

    > A po co miałby to robić? Przecież złotówek ma ile się prezesowi
    > zechce, a banki swoje pieniądze i tak mają na koncie w NBP ...

    Ale NBP musi im za to płacić, tak czy owak.

    Na "rynku" jest za dużo pieniędzy, banki mają nadpłynność, której koszty
    przerzucają na swoich klientów. Tak jak napisałem, beneficjentem jest
    głównie państwo, a całkowitą stratę ponosi społeczeństwo.
    --
    Krzysztof Hałasa