  • 1. Data: 2012-02-21 13:31:43
    Temat: gry na surowego peceta
    Od: " grfr" <f...@g...pl>

    czy daloby sie napisac gre na surowego peceta?
    powiedzmy ze gra bylaby wypalona na plycie cd
    lub byla plikiem na pendrivie

    jak rozumiem os bylby raczej nie potrzebny ale
    pewnie musialbybyc jakis loader, ktory przerzucilby
    plik do ramu i tam go odpalil, co jeszcze potrzebabybylo
    by taka gra dzialala - musialbym pisac jakies elementy
    driverow do gpu itp? czy da sie to zrobic czy sa
    jakies zasadnicze przeszkody

  • 2. Data: 2012-02-21 15:07:19
    Temat: Re: gry na surowego peceta
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    Da sie zrobic, wspolczesne BIOS-y maja calkiem wydajne drivery do kart graficznych.
    Malo sie o tym mowi ze wzgledu na dominacje Microsoftu w prasie komputerowej.

    RW

  • 3. Data: 2012-02-21 15:31:43
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    They're watching you, grfr.
> [...]
    > by taka gra dzialala - musialbym pisac jakies elementy
    > driverow do gpu itp? czy da sie to zrobic czy sa

    Teoretycznie się da, ale chyba nikt o zdrowych zmysłach tego nie zrobi.
    Jeśli już musisz mieć 'all-in-one' to lepiej wrzucić na pena/płytkę
    minimalną instalkę freedosa/linuxa i napisac grę pod ten system...
    (zakładając że nowe karty mają jeszcze w ogóle implementowany vesa bios,
    bo bez tego freedos też odpada... :)
    A z dźwiękiem byłoby jeszcze zabawniej...

    Sławek
    --
    ________ Q: How many Unix Support staff does it take to screw in
    _/ __/ __/ a light bulb? A: Read the man page!

  • 4. Data: 2012-02-21 15:41:43
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    grfr <f...@g...pl> napisał(a):

    > czy daloby sie napisac gre na surowego peceta?

    Da sie, czemu mialoby sie nie dac?

    Ale czy to przypadkiem nie oznacza pisanie sterownikow
    pod wszystkie dyski, karty graficzne, dzwiekowe, myszki,
    klawiatury?

    Moj wyczyn w pisaniu programow pod golego kompa (a gdzie
    tam golego, przeciez byl bios) to program botujacy sie
    z dyskietki i wyswietlajacy napis na srodku ekranu :)

    Potem pisalem cos w rodzaju sterownika do stacji dyskietek,
    ale zgodnie z instrukcjami w "Anatomii PC" moj program
    nie dzialal, zdaje sie ze odczytywal/zapisywal tylko
    jeden sektor (a moze tylko jeden bajt z sektora) i na
    tym moje programowanie pod golego PC sie skonczylo :)

  • 5. Data: 2012-02-21 16:05:32
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    grfr <f...@g...pl> wrote:

    > czy daloby sie napisac gre na surowego peceta?
    > powiedzmy ze gra bylaby wypalona na plycie cd
    > lub byla plikiem na pendrivie

    Dałoby się.

    > jak rozumiem os bylby raczej nie potrzebny ale
    > pewnie musialbybyc jakis loader, ktory przerzucilby
    > plik do ramu i tam go odpalil,

    W MBR lub bootsektorze musi znajdować się kod, który jest ładowany przez
    BIOS pod adres 7C00:0000 i tam uruchamiany. Kod może mieć max 512 bajtów
    (lub 448 jak ma być w MBR-ze i chcesz mieć tam też tablicę partycji),
    więc najczęściej służy tylko do wczytania reszty gdzieś dalej do pamięci
    (funkcja 02h przerwania 13h) i skoczenia tam.

    > co jeszcze potrzebabybylo by taka gra dzialala - musialbym pisac
    > jakies elementy driverow do gpu itp?

    Jak jest na współczesnym sprzęcie to nie wiem, ale kiedyś mogłeś obsługiwać
    kartę graficzną przy pomocy przerwania 10h i/lub pisząc bezpośrednio do jej
    rejestrów, np. popularny był tryb 13h (320x200, indeksowany) - ustawiało się
    go funkcją przerwania 10h, wypełniało paletę rejestrami karty (262144 dostępne
    kolory, ale tylko 256 w palecie) i pisało na ekran pisząc do pamięci karty
    graficznej (A800:0000 jeżeli mnie pamięć nie myli).

    Kartę dźwiękową obsługiwało się pisząc do jej rejestrów - albo odtwarzając
    sample przez timer 8255 (przerwanie 08h z odpowiednio przeprogramowaną
    częstotliwością timera), albo - bardziej elegancko - inicjalizowało się
    kontroler DMA i w przerwaniach (generowanych po odtworzeniu bufora)
    podsuwało się kontrolerowi DMA bufor z kolejnymi danymi.

    Same bufory wypełniało się stosując podwójne buforowanie, tzn. jak jeden
    się skończył to podsuwało się drugi, a ten pierwszy przy najbliższej okazji
    (w pętli głównej programu, nie w przerwaniu) się doczytywało.

    Tyle z moich DOSowych zabaw, to było ponad 10 lat temu i wiele się przez ten
    czas zmieniło, ale nie wszystko - np. nowe karty dźwiękowe nadal mają tryb
    kompatybilności z SoundBlasterem.

    Było też coś takiego jak Ralf Brown Interrupt List, bardzo pomocne - miałem
    to w pliku helpa Windowsa 3.11 (wtedy o Internecie nikt nie słyszał), teraz
    pewnie jest gdzieś w Internecie.

    --
    gof

  • 6. Data: 2012-02-21 16:12:08
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    BOFH excuse 72: Adam Wysocki did it
    > Tyle z moich DOSowych zabaw, to było ponad 10 lat temu i wiele się przez ten
    > czas zmieniło, ale nie wszystko - np. nowe karty dźwiękowe nadal mają tryb
    > kompatybilności z SoundBlasterem.

    Um, nie zakładałbym się o to.
    Już stareński Live1024 miał problemy z emulacją SB (była robiona przez
    sterownik programowy a nie sprzęt), myslę że z takim X-Fi czy Audigy
    lepiej nie będzie...

    Sławek
    --
    ________
    _/ __/ __/ Załatwił. Hym. -- pancernik

  • 7. Data: 2012-02-21 16:33:29
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 21.02.2012 r. 16:07, Roman W pisze:
    > Da sie zrobic, wspolczesne BIOS-y maja calkiem wydajne drivery do
    > kart graficznych. Malo sie o tym mowi ze wzgledu na dominacje
    > Microsoftu w prasie komputerowej.
    To zaskakujące. Mógłbyś przybliżyć? Lub podrzucić link, TIA?

    Na marginesie, czy słusznie wydaje mi się, że nastąpił pewien ruch na
    przestrzeni ostatnich lat -- wcześniej dominowały kostki flash po kilka
    megabitów (kilkaset kB), teraz bywają AFAIR 1 MB, rozwijają się projekty
    alternatywnych BIOSów (coreboot), a za Macami na PC powoli wkracza UEFI.

  • 8. Data: 2012-02-21 16:40:47
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night> wrote:

    > Um, nie zakładałbym się o to.
    > Już stareński Live1024 miał problemy z emulacją SB (była robiona przez
    > sterownik programowy a nie sprzęt), myslę że z takim X-Fi czy Audigy
    > lepiej nie będzie...

    Możliwe - wnioskuję po opcjach w BIOSach niektórych pecetów - SoundBlaster
    Emulation, czy jakoś tak... jak włączysz to pojawiają się znajome ustawienia
    SB (portbase domyśnie 220h, IRQ, kanał DMA). Nie mam pojęcia czy da się na
    nich tak po prostu pisać do portu DAC (nie pamiętam już który to) ani robić
    tego typu rzeczy.

    --
    gof

  • 9. Data: 2012-02-21 16:42:51
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@n...invalid> wrote:

    > W MBR lub bootsektorze musi znajdować się kod, który jest ładowany przez
    > BIOS pod adres 7C00:0000

    Mój błąd: 07C0:0000 (lub 0000:7C00, zależy jak kto woli adresować).

    http://www.ata-atapi.com/hiwmbr.html

    http://www.ctyme.com/rbrown.htm

    --
    gof

  • 10. Data: 2012-02-21 16:42:58
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    Nie mam linkow. Jak juz mowilem, Microsoft nie dopusci do tego, zeby informacja o
    mozliwosciach BIOS byla publicznie dostepna.

    RW