  • 1. Data: 2012-02-21 13:23:29
    Temat: minimalny os na peceta
    Od: "grfr" <f...@g...pl>

    jakie obowiazki mialby minimalny (konsolowy) os na
    pc? czy system plikow jest 'abstrakcja' dostarczona
    przez os czy sprzet czy driver? (da sie oddzielic
    sprzet i driver? kto pisze drivery - wytworca dyskow?
    i pisze tylko pod konkretne systemy?)

  • 2. Data: 2012-02-21 13:31:20
    Temat: Re: minimalny os na peceta
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 21, 1:23 pm, "grfr" <f...@g...pl> wrote:
    > jakie obowiazki mialby minimalny (konsolowy) os na
    > pc?

    Musi się dać zabootować.

    > czy system plikow jest 'abstrakcja' dostarczona
    > przez os czy sprzet czy driver?

    System plików jest dostarczany przez system operacyjny. W ten sposób,
    zauważ, różne systemy operacyjne obsługują różne filesystemy, które
    można zainstalować na tych samucyh dyskach - FAT, NTFS, ext3, zfs, co
    tam jeszcze.

    > (da sie oddzielic
    > sprzet i driver? kto pisze drivery - wytworca dyskow?
    > i pisze tylko pod konkretne systemy?)

    Dyski są zazwyczaj podłączane do standardowych interfejsów, np. IDE,
    SATA, SCSI. Nie ma potrzeby pisania driverów do konkretnych modeli.

  • 3. Data: 2012-02-21 15:42:16
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    I błsynęły jaskrawym błękitem elektrony kreśląc zawiłe słowa
    pod którymi ognistą czerwienią zapłonął podpis: grfr
> [...]
    > przez os czy sprzet czy driver? (da sie oddzielic
    > sprzet i driver? kto pisze drivery - wytworca dyskow?

    Możesz zawsze zassać sobie źródła freedosa i zobaczyć jak to jest zrobione.

    Sławek
    --
    ________ [...] gdyż kupiłeś profesjonalną, komputerową obrabiarkę [...]
    _/ __/ __/ Pszemol o MS Wordzie

  • 4. Data: 2012-02-21 20:59:38
    Od: Piotr Sietnik <s...@p...onet.pl>

    grfr wrote:

    > jakie obowiazki mialby minimalny (konsolowy) os na
    > pc?

    Minimalny os na pc, 64 bitowy, odpalany "z dyskietki" (tak było kiedyś,
    z tym, że teraz dyskietki wyszły z mody, więc jest iso, ale naprawdę
    maleńkie), okienkowy, z przeglądarką internetową, odtwarzaczem mediów,...
    i całkiem niezłą dokumentacją dla programistów - z przykładami. :)

    http://www.menuetos.net/
    Może być taki?
    --
    Piotr Sietnik

  • 5. Data: 2012-02-22 07:42:55
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Piotr Sietnik <s...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > maleńkie), okienkowy, z przeglądarką internetową, odtwarzaczem mediów,...
    > i całkiem niezłą dokumentacją dla programistów - z przykładami. :)

    no fajne, ale mnie szczegolnie ciekawily by
    internalsy takich 'programow' tj np

    jak wyglada dostep jaki oferuja (na takim bezsystemowym
    stopniu czyli i zapewnie bezdriverowym) hdd albo dyski
    optyczne - czy jest to system plikow czy cos nizszego
    poziomu np jakies adresowanie sektorow ? jak wyglada
    'api' do wspolpracy z takimi sprzetami

    to samo tylko w odniesieniu do karty graficznej

    i innych muzycznej, myszy, internetu itd
    (oczywiscie _dzis_ na najnowsze sprzety 64 bit itd
    a nie w wersji 16bit 640K)

  • 6. Data: 2012-02-22 08:02:00
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > maleńkie), okienkowy, z przeglądarką internetową, odtwarzaczem mediów,...
    > i całkiem niezłą dokumentacją dla programistów - z przykładami. :)

    ogolnie mowiac to faktycznie jest dosyc fajne, bardziej mi sie
    podoba (co do zasady) niz linuh* (zalezy jak zrobione, 1000Hz
    scheduler... wydaje sie ze za duzo) -

    * podobalyby mi sie male osy ale specjalnie inne niz windows
    (a nie podobne) innymi wynalazkami i z ostrzejszym reżimem realtime

  • 7. Data: 2012-02-22 08:33:55
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > * podobalyby mi sie male osy ale specjalnie inne niz windows
    > (a nie podobne) innymi wynalazkami i z ostrzejszym reżimem realtime

    ale nie ma wsparcia dla ogl'a, (tylko historyczna vesa :U)
    dlaczego? za trudno napisac driver czy jakies inne gorsze
    powody?

  • 8. Data: 2012-02-22 11:41:07
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Nie wiem dlaczego, ale uważa, że :
    > ale nie ma wsparcia dla ogl'a, (tylko historyczna vesa :U)
    > dlaczego? za trudno napisac driver czy jakies inne gorsze powody?

    Żeby był OGL musisz mieć dostęp do akceleratora karty (a tu każdy producent
    sobie i za bardzo współpracować nie chcą) albo musisz renderwoać programowo
    (np. poprzez MESA) co jest kosztowne...

    Sławek
    --
    ________ Wyrażone opinie są moje
    _/ __/ __/ i tylko mnie można za nie obić po mordzie. -- Gad

  • 9. Data: 2012-02-22 11:53:56
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night> napisał(a):

> [...]
    > sobie i za bardzo współpracować nie chcą) albo musisz renderwoać programowo

    o renderowaniu softwarowym nie mam mowy, chodzi o sytuacje gdy
    ktos chcialby np zrobio sobie biblioteke graficzna lepsza niz ogl
    czy dx bo te mu sie nie podobają - nie ma jakiesj specyfikacji
    hardwaru takiej by mozna to faktycznie zrobic?

  • 10. Data: 2012-02-22 12:04:10
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    ( ) :

> [...]
    > czy dx bo te mu sie nie podobają - nie ma jakiesj specyfikacji
    > hardwaru takiej by mozna to faktycznie zrobic?

    Jest. Jedną ma AMD, jedną NVidia, jedną Intel, jedną VIA itp.
    I raczej się nie podzielą.

    Zamiast kombinować, napisz to co chcesz napisać pod SDL,
    odpadną Ci problemy z systemem operacyjnym i sterownikami.

    Sławek
    --
    ________ Maybe they got it wrong, maybe what I think Tastee Wheat
    _/ __/ __/ tasted like actually tasted like oatmeal, or tuna fish. -- Mouse