  • 1. Data: 2012-02-13 20:22:38
    Temat: [hrdw] ssd ze zrownoleglaniem
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    ciekawe jaki jest limit na predkosc dyskow ssd,
    z tego co sie dowiedzialem obecnie predkosc dyskow
    jest rzedu 100MB/s (jest to byc moze nieco przesadzone
    i jest moze troche mniej ale mw bu sie zgadzalo)
    1GB/s jest to juz z kolei mniej wiecej predkosc
    kopiowania ramu (mw bo nie wiem dokladnie) (?)
    Bez zrownoleglenia tak czy owak za daleko sie nie
    zajedzie ale z kolei to zrownoleglanie (dysk -copy-> ram)
    daloby sie chyba robić (choc z trzeciej strony skoro
    wspolczesne kompy nie dorobily sie ciagle nawet
    zrownoleglonego memcopy na ramie to trudno powiedziec)
    ktos wie czy sa na to jakies widoki ? (wogole jak
    wspomnielem interesuja mnie nowosci nt hardware,
    jak ktos wie co sie dzieje w monitorach, ramie itd
    (albo gdzie szukac dobrego info) to chetnie bym sie
    dowiedzial (*)

    (*) jednak nie z punktu widzenia konsumenta z saturna
    tylko z punktu widzenia programisty hardware (czyli np
    w przypadku cpu/gpu z listami instrukcji i wszelkimi
    mozliwymi (ciekawymi z punktu widzenia programisty hardware)
    detalami

  • 2. Data: 2012-02-13 20:35:41
    Temat: Re: [hrdw] ssd ze zrownoleglaniem
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-02-13 21:22, f...@N...gazeta.pl wrote:
    > ciekawe jaki jest limit na predkosc dyskow ssd,

    Teoretyzujac - nie ma poza szybkoscia interfejsu.

    Mozna do woli przeciez zrownoleglac operacje odczytu/zapisu z pamieci
    Flash, ale na razie to sie nie oplaca, jezeli teraz zrownoleglanie robi
    sie np. zwielokrotnianiem ukladow kontrolnych, to za jakis czas jeden
    moze obslugiwac wiele potokow na raz. Wystarczy spojrzec jak to robia w
    najszybszych revodrive oraz... jaka jest cena.

    Wiekszym problemem jest jeszcze zawodnosc samej pamieci, ktora zuzywa
    sie z czasem, stad tak zawile algorytmy jej obslugi...

    > z tego co sie dowiedzialem obecnie predkosc dyskow
    > jest rzedu 100MB/s (jest to byc moze nieco przesadzone

    skad taka informacja? sa rozne technologie, rozne pamieci flash :)

    [CUT/filozofowanie]

  • 3. Data: 2012-02-13 20:45:40
    Od: " " <f...@g...pl>

    Rafal Lukawski <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    > sie z czasem, stad tak zawile algorytmy jej obslugi...

    > skad taka informacja? sa rozne technologie, rozne pamieci flash :)

    to sa moje nieprecyzyjne szacunki chodzi mi o rzad wielkosci
    - jak ktos ma szybki dysk to moze powiedziec ile sekund zajmie
    mu np przekopiowanie gigabajtowego pliku z dysku na dysk
    przypuszczam ze to zajmie co najmniej pae dobrych sekund

  • 4. Data: 2012-02-14 00:18:11
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > mu np przekopiowanie gigabajtowego pliku z dysku na dysk
    > przypuszczam ze to zajmie co najmniej pae dobrych sekund

    SSD jest wiele, najszybsze OCZ Vertex3 mogą wyciagnac kilkaset MB/s przy
    odczycie dla danych niekompresowalnych, ale przy zapisie nie
    przekraczaja 300MB/s. Wszystko dla SATA 6Gb/s. Poza tym są to liczby z
    pominieciem systemu plików, ten tez ma swoj narzut, zas 1GiB to troche
    malo by zniwelowac wplyw systemu operacyjnego (buforowanie zapisu).

    Proponowałbym sprawdzać tak na 16-32GiB. Tak czy owak na SATA to będzie
    pare sekund/GiB. Od biedy do sekundy można dojść przy najszybszych
    Revodrive. Tyle, że to juz jest troche sztuka dla sztuki, bo co prawda
    ilosc danych na których się operuje rośnie, zazwyczaj nie przekracza to
    paru GiB. Ktoś może powiedzieć, że pracuje na danych video z niskim
    stopniem kompresji, ale a) do tego nie wykorzysta SSD (bo się średnio
    opłaca), b) przy ich obrabianiu zazwyczaj CPU bardziej dławi. Taki Raid
    0 z kilku szybkich HDD juz daje kilkaset MB/s przy sekwencyjnym
    zapisie/odczycie przy znacznie niższym koszcie/GB.

  • 5. Data: 2012-02-14 09:01:04
    Od: " " <f...@g...pl>

    mi wcale nie chodzi o te 'peakowe' wartosci,
    bardziej interesuje mnie nowy/aktualny sprzet
    z dolnej polki - nie zajmuje sie hardwarem
    zwykle nie mam pieniedzy ale z punktu
    widzenia programisty ciekawi mnie 'postep
    techniki', 100MB/s to nie jest malo
    zwlaszcza ze sa w tym wypadku mozliwosci
    niemal nieograniczonego zrownolaglania
    (byc moze bo nie znam sie na temacie),
    z tego by wynikalo ze predkosci dyskow byc moze
    beda rosly bez wyraznego limitu (np z
    prockiem juz jest inaczej - o ile operacje
    dysowe sa wydaje sie praktycznie czysto
    rownolegle to kod/procek jest w poteznej
    mierze sekswencyjny)

  • 6. Data: 2012-02-14 11:34:51
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-02-14 10:01, f...@g...pl wrote:
    > mi wcale nie chodzi o te 'peakowe' wartosci,
    > bardziej interesuje mnie nowy/aktualny sprzet
    > z dolnej polki - nie zajmuje sie hardwarem
    > zwykle nie mam pieniedzy ale z punktu

    Widzisz, powyzsze stwierdzenie jest kluczowe, po prostu sprzet sie na
    tyle szybko zmienia, iz 1-1.5 roku przerwy, powoduje ze wiekszosc
    informacji mamy nieaktualnych

    > widzenia programisty ciekawi mnie 'postep
    > techniki', 100MB/s to nie jest malo
    > zwlaszcza ze sa w tym wypadku mozliwosci
    > niemal nieograniczonego zrownolaglania
    > (byc moze bo nie znam sie na temacie),

    O sprzęcie mozna teoretyzowac na poziomie wewnetrznej budowy, co jak co,
    producent decyduje co jest w srodku, a tu istotne sa koszty.

> [...]
    > prockiem juz jest inaczej - o ile operacje
    > dysowe sa wydaje sie praktycznie czysto
    > rownolegle to kod/procek jest w poteznej

    Zwiększanie częstotliwości CPU zatrzymała fizyka, ciepło etc. Znacznie
    taniej zwielokratniać moduły (cpu/cache na jednej płytce). W przypadku
    SSD jest jeszcze sporo możliwości, szczegolnie ze super wydajne
    urzadzenia nie znajduja ekonomicznego uzasadnienia( bo mozna osiagac
    prędkośc>1GB/s). Ograniczeniem jest zas wytrzymalosc, ktora w przypadku
    SSD definiuje sie calosciowym zapisem, zazwyczaj jest to iles PB zapisów
    na urzadzenie. Dlaczego na urzadzenie, bo kontroler tak remapuje
    zapisy/kasowania blokow, ze wykorzystanie calej przestrzeni adresowej
    pamieci flash jest zrownowazone.

    Z w/w powodu mocno ograniczone jest wykorzystywanie SSD w systemach z
    duza iloscia operacji I/O. Powstają kontrukcje na bazie SLC nie MLC
    (Single Level Cell vs Multi Level Cell), ktore maja kilka razy wieksza
    tolerancje na kasowanie stron, ale cena jest znacznie wyzsza.

  • 7. Data: 2012-02-14 11:57:08
    Od: " " <f...@g...pl>

> [...]

    > (Single Level Cell vs Multi Level Cell), ktore maja kilka razy wieksza
    > tolerancje na kasowanie stron, ale cena jest znacznie wyzsza.

    jesli o mnie chodzi to chcialem/chcialbym sobie wyrobic pojecie
    o tym jak to bedzie z dyskami w ciagu nastepnych lat -

    (opcje sa dwie - albo sie to bedzie rozwijalo dosyc szybko
    albo sie to bedzie rozwijalo dosyc wolno czyli nie za bardzo)

    np dyski mechaniczne sa limitowane mechanicznie czyli
    moglbym podejrzewac ze w ich wypadku moglabybyc mozliwosc
    dojechania do sciany i wolnego rozwoju

    z tego co teraz kojarze w przypadku ssd raczej sa mozliwosci
    sporego rozwoju tak ze generalnie zalozylbym ze poprawia
    to tzw 'weariness' dorobia zrownoleglenia i mozna sie
    spodziewac ze dyski przekroczą nawet 5GB/s itp

    mw takie pojecie chcialem sobie wyrobic i poki co przy takiej
    optymistycznej 'hipotezie' poprzestane -
    wiecej istotnych szczegolow zawsze byloby ciekawe ale na
    codzien sie nie zajmuje sprzetam i nie znam sie na tym

    (inaczej jest wlasnie z prockami, nie mozna ich latwo
    zrownolaglad, robienie wielu rdzeni jest wlasnie drogie,
    a 'rozszerzanie' procka wszerz odchodzi tylko w bardzo
    ograniczonym zakresie dla specyficznych przypadkow (ale
    i tu jestem ograniczonym optymista) [uzywam slowa optymista
    w korelacji do rosnacej mocy przetwazania bo zawsze
    przyjemnie jak nowy procek na chacie jest 5 razy mocniejszy
    niz stary)