  • 1. Data: 2013-01-23 01:45:54
    Temat: kamera ip - jaka?
    Od: oofbar <k...@g...com>

    Witam,

    Potrzebna mi kamera. Dostęp do obrazu (live) ma być jednocześnie z 3
    różnych miejsc wewnątrz budynku (monitory 19"/22") i z internetu (login
    i hasło), bez nagrywania (ale kto wie czy kiedyś nie będzie potrzebne,
    chciałbym to uwzględnić jeśli się da).
    Kamera ma patrzeć z odległości około 10-20m na około 5m wejście do
    budynku, załóżmy, że raczej dobrze oświetlone, ale nie zawsze, niemniej
    jednak żadne dodatkowe światła (także te zintegrowane z kamerą) nie
    wchodzą w grę.
    W budynku jest sieć 100BaseT i wifi 802.11g. Koszta mają być możliwie
    najniższe, przy czym jakość obrazu możliwie najlepsza, tzn. żeby bez
    problemu odróżnić człowieka od człowieka, ale niekoniecznie żeby widzieć
    kto ma ile piegów na twarzy; dobrze, żeby nie było klatkowania obrazu na
    końcówkach w budynku (ze świata to już tylko kwestia łącza, jak w LAN
    będzie OK). Sieć ethernet i wifi mogę jeśli trzeba przyśpieszyć do
    (odpowiednio) GbE i N, ale lepiej (koszta!) zostawić jak jest.

    Nie znam się na kamerach. Sprawa jest pilna, dlatego, zanim jeszcze
    dobrze sam zacząłem coś główkować, piszę tutaj, może ktoś już wdrożył
    podobne rozwiązanie i coś podpowie.

    Jedyne, co wymyśliłem jak do tej pory to serwer/komputer do którego
    kablem (BNC albo ethernet) podłączę kamerę i z niego będę udostępniał
    obraz po http w świat (port forwarding) i lokalnie na jakichś thin
    klientów w tych trzech pomieszczeniach.

    Z góry dziękuję za sensowne pomysły, linki czy coś.

    --
    Pozdrawiam,
    oofbar

  • 2. Data: 2013-01-23 12:19:52
    Temat: Re: kamera ip - jaka?
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 23 Jan 2013 01:45:54 +0100, oofbar napisał(a):

> [...]
    > klientów w tych trzech pomieszczeniach.
    >
    > Z góry dziękuję za sensowne pomysły, linki czy coś.

    Kup jakąś nie najtańszą kamerkę IP, z własnym serwerem www i najlepiej z
    kompresją h264. Do takich kamerek z reguły może się logować do 10 userów
    na raz. Kompresja załatwi problem z przesyłaniem płynnego obrazu poprzez
    Internet.
    --
    M.
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 3. Data: 2013-01-23 13:10:03
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-01-23, o godz. 01:45:54
    oofbar <k...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > kablem (BNC albo ethernet) podłączę kamerę i z niego będę udostępniał
    > obraz po http w świat (port forwarding) i lokalnie na jakichś thin

    Jakąś kamerę IP jak sugeruje Michał. Tylko warto zwrócić uwagę na
    warunki w jakich to będzie działać. Przy małej rozdzielczości z 20m
    może być już problem z odróżnieniem osób jeśli kamera będzie miała
    niska rozdzielczość. 5 metrów to szerokość drzwi? Sklep? ;-) Sporo.
    Kamera ma być ruchoma? Nieruchoma? Z zoomem? Jak kiepskie warunki to
    mam mieć podświetlenie wbudowane czy zewnętrzne? Ma być tylko podgląd
    czy tez rejestracja? Kamera ma być wewnątrz budynku czy na zewnątrz
    (to ważne bo np. w niskiej temperaturze zaparuje Ci obiektyw czy
    kopułka i nic nie widzisz)? Widoczna czy ukryta? Streaming z kamery to
    akurat najmniejszy problem - zwykle maja one wbudowane serwery
    pracujące w paru protokołach i załatwiają autoryzację na poziomie samej
    kamery.

    Zdrówko

  • 4. Data: 2013-01-23 16:47:57
    Od: oofbar <k...@g...com>

> [...]
    > akurat najmniejszy problem - zwykle maja one wbudowane serwery
    > pracujące w paru protokołach i załatwiają autoryzację na poziomie samej

    Dzięki za odpowiedzi.

    Tak, 5m albo nawet 7m, nie mierzyłem i z 3m wysokosci. Drzwi do dużego
    magazynu. Kilka osób w budynku chce miec możliwośc w dowolnej chwili
    zobaczyć, co tam się dzieje, jedna czy max dwie osoby chca miec
    mozliwosc w kazdej chwili popatrzec sobie na to z internetu. Dalej:
    wewnątrz; nieruchoma; nie wiem czy z zoomem, wiec chyba nie; sam podglad
    (jak pisałem, opcja rejestracji -na przyszlosc- nie zaszkodzi); widoczna.
    Ludzi ma byc widac wyraźnie, przedmioty tez (ale napisów na pudełkach
    czcionką 24 nie musze widziec , z około 20m, oświetlenie średnie
    (świetlówki), raczej jasno. W ciemności kamera może być ślepa.
    Właśnie nie wiem jaką rozdzielczość potrzebuję.
    Może takie coś:
    http://www.dlink.com/us/en/home-solutions/view/netwo
    rk-cameras/dcs-2132l-cloud-camera-2200
    albo:
    http://www.dlink.com/us/en/home-solutions/view/netwo
    rk-cameras/dcs-942l-enhanced-day-night-cloud-camera

    Czy raczej coś z większą rozdzielczością stąd:
    http://www.kamery.pl/produkty/kamery-zintegrowane-ip
    /index.html
    albo:
    http://www.kamery.pl/produkty/kamery-kompaktowe-ip/i
    ndex.html

    Z góry dziękuję za rzeczowe argumenty.

  • 5. Data: 2013-01-23 21:53:57
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-01-23 16:47, oofbar pisze:
> [...]
    > (świetlówki), raczej jasno. W ciemności kamera może być ślepa.
    > Właśnie nie wiem jaką rozdzielczość potrzebuję.

    Sprzedam ci mój sposób na poszukiwanie kamery (obiektywu do kamery):
    Bierzesz aparat cyfrowy (ale nie z telefonu, tylko jakiś aparat który ma
    "normalny obiektyw" i tryby manualne. Wybierasz tryb manualny
    "preselekcja czasu" i ustawiasz go na 1/50s (tyle będzie miała w
    najgorszych warunkach oświetleniowych kamera działająca z 25fps czyli
    jak w PAL). Przysłona się automatycznie zapewne ustawi na wartość
    najjaśniejszą (2.8? czy ile tam dany aparat będzie miał), niech tak
    będzie. Zdjęcia oczywiście robisz bez lampy błyskowej!

    Do kompletu bierzesz drabinę czy inne ustrojstwo pomocnicze, i robisz
    fotki w takim miejscu ustawiając aparat, jak mniejwięcej będziesz chciał
    by była zamontowana kamera. By aparat widział tak jak bedzie widziała
    kamera. Warto postawić kolegę/koleżankę w miejscu obserwowanym - będzie
    wiadomo jakiej wielkości (w stosunku do całego kadru) i czytelności jest
    twarz i cała osoba.
    Bawiąc się zoom-em aparatu ustawiasz tak kadr, by było widać, to co ma
    by widać.
    Zapewne fotki zrobisz w jakichś 5, 8 czy więcej MegaPixeli, a takiej
    kamery nie kupisz, ale to nie problem
    Po wszystkim siadasz do komputera i sobie sprawdzasz fotki:
    - po pierwsze czy w ogóle jest sens montować kamerę w tym miejscu -
    często właśnie kamera (aparat) patrząca na drzwi/wejście totalnie nic
    nie zobaczy, bo zbyt duży kontrast jasności na zewnątrz i wewnątrz, i
    będzie ciemna sylwetka na tle jasnej plamy światła zewnętrznego. A
    ustawienie jasności manualnie i na sztywno (do jasności
    wnętrza/oświetlenia twarzy od wewnętrznego oświetlenia) różnie się
    kończy - często to się rozjeżdza po pewnym czasie, i wychodzi paskudny
    obraz.
    - z parametrów fotki sobie wydłubiesz i przeliczysz ogniskową - a z niej
    kąt widzenia obiektywu (bo ogniskowej aparatu wprost na ogniskową
    obiektywu video w kamerce - nijak przeliczać nie ma sensu). W EXIFie
    będzie zapisana ogniskowa przeliczeniowa dla formatu 35mm (tak jak wg
    tego przeliczenia aparat ma zoom np 28-105) i choćby z takiego prostego
    wykresu http://www.fotografuj.pl/img/original/2482.gif odczytujesz sobie
    jaki to jest kąt widzenia. Skoro dobrze kadr pokrywa się z interesujacym
    nas obiektem (z tej odległości gdzie ma być kamera) np przy ustawionej
    ogniskowej 80mm, to widać że potrzebujesz kamery z obiektywem około
    30stopni.
    - Jeśli nie masz wyboru, i np kupisz kamerę z obiektywem np 90', to
    patrz tylko i wyłącznie na fotki o odpowiadającej ogniskowej - np dla
    90' to trochę mniej niż 24mm (mało który aparat tak nisko schodzi,
    pewnie min to będzie 28mm). I na takich fotkach sprawdzasz czytelność:
    - wybierasz fotki na których jest odpowiedni kadr i sensowne
    oświetlenie, i zmniejszasz ich rozdzielczość jakimś programem graficznym
    (np darmową przeglądarką IrfanView) do odpowienio niskiej.
    przykładowo: najtańsze web-ip-camery mają realnie 640x480, czyli
    0.3MPix, 1024x800 to 0.8Mpix, 1280x1024 to 1.3Mpix, itd. Jeśli fotka to
    panorama to 1440x720 = 1Mpix (720p), 1920x1080 = 2Mpix (1080p) itd.
    Wiadomo że z aparatu będzie lepszy obraz statyczny niż z kamery obraz
    ruchomy, ale pozwoli ci to oszacować ile % kadru (ile pixeli) będzie
    miała postać/twarz i czy będzie ona rozpoznawalna. Jeśli przy wybranej
    rozdzielczości (1megapixel?) i wybranym obiektywie (kącie widzenia
    kamery) jest czytelne - to ok, a jak nie - to szukasz albo więcej Mpix
    kamery, albo szukasz "węższego" obiektywu, który pokryje mniejszy kadr
    (przeważnie w tą stronę jest problem, że obiektyw widzi więcej niż trzeba).

    Przy okazji zauważ, że dobrze "wykadrowana" fotka (ustawiona kamera),
    nawet przy tak niskiej rozdzielczości "telewizyjnej pal" czyli niecałe
    640x480 - jest zadziwiająco dobra/czytelna. Niestety - z kamery
    analogowej tak dobrze nie będzie, bo system przeplotu obrazu połączone z
    ruchem na obrazie - zepsują trochę czytelność...
    No i może się okazać, że taniej i prościej jest wybrać dobre jakościowo
    (obrazem, odpornością na prześwietlenie, itd) kamery analogowe PAL,
    takie do których dołączasz zewnętrzne obiektywy (dopasowane do
    lokalizacji) i podłączyć te 3 sztuki do jednego rejestratora video dvr z
    obsługą sieci, i dopiero z niego ogladać to zdalnie (lub jak odległość
    niewielka - to po obrazie analogowym wprost)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2013-01-24 00:27:12
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 23 Jan 2013 16:47:57 +0100, oofbar napisał(a):

> [...]
    rk-cameras/dcs-942l-enhanced-day-night-cloud-camera

    > Czy raczej coś z większą rozdzielczością stąd:

    Postawiłeś dość twarde warunki. W zasadzie odpadają wszelkie kamery z
    przetwornikiem 1/4" i o rozdzielczość < 1,3 Mpix. Proponuję
    http://www.kamery.pl/produkty/kamery-zintegrowane-ip
    /lc-626-ip.htm
    Ma WiFi, zaoszczędzisz na kablu sieciowym. Szkoda tylko, że nie ma
    regulowanego obiektywu, ale może da się go zamówić.
    Z tańszych urządzeń bardzo ciekawą propozycją jest
    http://www.kamery.pl/produkty/kamery-zintegrowane-ip
    /lc-751-ip.htm, ale
    nie znam tej firmy zupełnie.

    BTW dlaczego o kamerę pytasz tutaj? Skontaktuj się z ludźmi montującymi
    taki sprzęt albo chociaż ze sprzedawcą, oni Ci dokładnie podpowiedzą, co
    należy zakupić. Pamiętaj o dokładne dopytanie się o kąty widzenia i o
    możliwość wymiany obiektywu na regulowany. A także o dostępność
    aplikacji do rejestracji obrazu, z reguły dodawana jest gratis.

  • 7. Data: 2013-01-30 20:37:21
    Od: oofbar <k...@g...com>

    W dniu 2013-01-23 21:53, BartekK pisze:

> [...]
    > obsługą sieci, i dopiero z niego ogladać to zdalnie (lub jak odległość
    > niewielka - to po obrazie analogowym wprost)

    Dzięki za pomysł. Jednak to jest lokalizacja 'zdalna' i w gre wchodzi
    tylko jeden wyjazd. Po kontakcie z kilkoma sprzedawcami chyba kupie
    jakąś kamere Vivotek IP7160 albo podobną.

  • 8. Data: 2013-02-01 18:18:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Ja WYŁĄCZNIE w sprawie formalnej:

    On Thu, 24 Jan 2013, Michal Kawecki wrote:

    > BTW dlaczego o kamerę pytasz tutaj? Skontaktuj się
    > chociaż ze sprzedawcą, oni Ci dokładnie podpowiedzą, co
    > należy zakupić.

    ...z ich p. widzenia?
    Po polsku - z tego co mają na stanie?
    ;)

    > Pamiętaj o dokładne dopytanie się

    Właśnie wyłożyłeś co nie pasuje w poprzedniej tezie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-02-06 19:37:26
    Od: oofbar <k...@g...com>

> [...]
    > Po polsku - z tego co mają na stanie?
    > ;)

    > Właśnie wyłożyłeś co nie pasuje w poprzedniej tezie :)

    Rozmawiałem z kilkoma firmami i wygląda na to, że mniej więcej masz racje.

  • 10. Data: 2013-02-06 21:05:46
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 06 Feb 2013 19:37:26 +0100, oofbar napisał(a):

> [...]

    Przecież to jasne, że u dystrybutora Axis należy się pytać o kamerki
    Axis, a nie Vivoteka... Chodziło mi o to, że dany producent często
    oferuje wiele modeli, szkoda życia na studiowanie ich wad i zalet,
    lepiej się o to po prostu zapytać.

    > Rozmawiałem z kilkoma firmami i wygląda na to, że mniej więcej masz racje.

    W takim razie miałem więcej szczęścia do handlowców.