  • 1. Data: 2009-03-20 19:33:22
    Temat: kondensatory na płycie
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    witam
    objaw jest taki. Po załączeniu komputera guzikiem, startuje zasilacz,
    dyski, CD. Nie startuje płyta. jak postoi 3 minuty to po resecie płyta
    robi PIIIP (dzwiek) i wszystko jest juz OK aż do następnego uruchomnienia.
    umaierają kondensatory? Do takiego wniosku doszedłem. Komputer jest
    stary, i strasznie cieżko dostać do płyty głównej. Mimo to rozebrałem.
    Zaden z kondensatorów nie jest "na oko" zepsuty. JEst ich z 10, ale
    niestety każdy z innej parafi (dokładnie 5 par).
    Wiekszość na 6.3V i kilka na 16V. Czy trzeba wymieniać wszystkie?
    Pytanie moze naiwne, bo koszt kondensatorków niewielki, ale dojścia
    brak. te na 16V z jednej strony otoczone są gniazdami z drugiej cewkami
    na rdzeniach toroidalnych i za cholere niema dojścia.
    Wymieniać wszystkie czy te na 16V zostawić?

    ToMasz

  • 2. Data: 2009-03-20 19:42:32
    Temat: Re: kondensatory na płycie
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    ToMasz pisze:
> [...]
    > na rdzeniach toroidalnych i za cholere niema dojścia.
    > Wymieniać wszystkie czy te na 16V zostawić?

    Najpierw to warto by sprawdzić, czy nie jest to tylko wina zasilacza,
    tudzież kondensatorów w tymże :)c

  • 3. Data: 2009-03-20 20:27:38
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    Andrzej Libiszewski pisze:

    > Najpierw to warto by sprawdzić, czy nie jest to tylko wina zasilacza,
    > tudzież kondensatorów w tymże :)c

    to już sprawdziłem. Na drugim zasilaczu jest tak samo. Obydwa zasilacze
    to nie najtańsze badziewia.

    ToMasz

  • 4. Data: 2009-03-20 20:55:09
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    zazwyczaj wymienia sie wszystkie, dla zasady ale wymianiam też indywidualnie te
    najbardzije wadliwe i też jest wszystko OK.
    Nie bardzo rozumiem to trudne dojscie- jak lutowanie odbywa sie od spodu a
    tam nie ma zadnych elementów.
    A objawa o jakiej piszesz jest typowa dla kondenstatorow. To ze po 3 minutach
    juz komputer sie odpala jest spowodowane ich wiekszą pojemnością czyli
    bliższą prawidłowej wartośći, a dzieje sie to z powodu tworzenia sie warstwy
    izolatora na wiekszą.
    Z tego też powodu długo nie uzywane urzadzenia posiadające kondensatory
    eletrolityczne powionno sie uruchamiać co jakiś czas zeby po długim czasie w
    stanie wyłaczenia nie wybuchły kondenstatory z powodu zwarcia.

  • 5. Data: 2009-03-21 17:29:36
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 20.3.2009, ToMasz napisał(a):

    > to już sprawdziłem. Na drugim zasilaczu jest tak samo. Obydwa zasilacze
    > to nie najtańsze badziewia.

    Po co kupiłeś nie najtańsze badziewia, skoro badziewie można kupić za
    grosze? ;D
    Sprawdź z trzecim niebędącym badziewiem.
    --
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://www.pajacyk.pl/