  • 1. Data: 2019-03-02 09:54:15
    Temat: ledowe źródło światła
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Dzień dobry,

    Podpowiedzcie proszę jak, korzystając z LEDów, zrobić źródło światła o
    regulowanej mocy i temperaturze barwowej.
    I najlepiej żeby regulacja jednego parametru nie wpływała na drugi.
    Na aukcjach widziałem takie, ale powierzchnia świecenia była stosunkowo
    niewielka, a dodatkowo nie miały (chyba, choć głowy nie dam) regulacji mocy.
    Idealne byłyby panele większe niż 30x30cm.

    Dziękuję bardzo.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2019-03-02 12:07:48
    Temat: Re: ledowe źródło światła
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.03.2019 o 09:54, Michal M. Lechanski pisze:
> [...]
    > niewielka, a dodatkowo nie miały (chyba, choć głowy nie dam) regulacji mocy.
    > Idealne byłyby panele większe niż 30x30cm.

    Spójrz na lampy DALEN:

    https://www.twoje-lampy.pl/dalen-m-46.html

    P.P.

  • 3. Data: 2019-03-02 17:11:42
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > niewielka, a dodatkowo nie miały (chyba, choć głowy nie dam) regulacji mocy.
    > Idealne byłyby panele większe niż 30x30cm.

    ja mam całe mieszkanie w diodach, ale tak na serio to nie wiem co chcesz
    osiągnąć. Trudno jest zrobić tanie panele, bo sama plexa z materiałem
    jest stosunkowo droga. Próbowałem zrobić panele 59x59 do sufitu
    armstronga - katastrofa cenowa. Ja wszędzie łączę paski led zimne i
    ciepłe w zestawy, rozszerzając w ten sposób współczynnik oddawania barw.
    Wyłączając, przyciemniając jeden pasek, uzyskasz jakąś tam zmianę
    temperatury barwowej, ale żeby ta zmiana nie wpływała na jasność -
    musiałbyś mieć dość duży zapas diod i mocy. Gdzies na necie widziałem
    imitacje okna zrobionego z 4 starych monitorów lcd. tam właśnie zaletą
    była możliwość zabawy odcieniami bieli. Tylko po jakiego wała -
    pomyślałem? Moda taka, że niby jak światło zimne to nie zaśniesz.....

    ToMasz

  • 4. Data: 2019-03-02 17:54:58
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 02.03.2019 o 16:11, ToMasz pisze:

    > ja mam całe mieszkanie w diodach, ale tak na serio to nie wiem co chcesz
    > osiągnąć. [...]
    > Moda taka, że niby jak światło zimne to nie zaśniesz.....

    Zupełnie nie chodzi o oświetlenie w domu, a o zastosowania w fotografii.

    --
    Michał

  • 5. Data: 2019-03-02 20:38:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-02 o 17:54, Michal M. Lechanski pisze:

    > Zupełnie nie chodzi o oświetlenie w domu, a o zastosowania w fotografii.

    W fotografii klasycznej?
    Jako lampa ciemniowa czy jako doświetlacz obiektu?

    Jako lampa - IMO tego nie osiągniesz LED-ami.
    Filtry fotograficzne polegają na wycinaniu tego z części pasma, co może
    zaświetlić materiał światłoczuły. Natomiast LEDy świecą dziwnie, czasami
    miewają dziurę, a kawałek dalej jest prążek. Natomiast oko widzi
    zupełnie co innego.

    Podobnie jest przy doświetlaniu.
    Musiałbyś pewnie używać naświetlaczy scenicznych, ramp świetlnych albo
    reflektorów. Owszem, mogą one prawie wszystko w bardzo szerokim
    spektrum. Ale ile mogą, tyle też kosztują.
    Nie piszę tu, że kosztują "dużo" - bo to jest pojęcie względne. Jeśli
    przykładowo jakieś studio kupuje naświetlacz ze sterownikiem za 10 tys.
    $, a zwróci mu się to za pół roku, to nie jest drogo.
    Jeśli zwykły człowiek kupi reflektor sceniczny za 3000 zł, a nigdy mu si
    e to nie zwróci, to można powiedzieć, że drogo kupił.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2019-03-02 21:13:00
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 02.03.2019 o 19:38, Adam pisze:

    > Jako lampa ciemniowa czy jako doświetlacz obiektu?

    Jako główne źródło światła.
    Zdaję sobie sprawę z tego, że LEDy nie są idealnym źródłem światła, ale
    maja zalety, które w sporej części rekompensują tę nieidealność.
    Lampy zajmują więcej miejsca, żrą więcej prądu, filtry barwne pod
    względem wygody używania i kosztóww przedbiegach przegrywają z
    potencjometrami.
    Poza tym chciałbym poeksperymentować - zastosowania będą amatorskie.

    A że przy okazji sprawia mi przyjemność zabawa w "małego elektronika"
    więc czemu nie spróbować. Oczywiście jeśli w ogóle jest możliwość
    stworzenia takiego panelu w warunkach domowych.
    Stąd moje pytanie.

    --
    Michał

  • 7. Data: 2019-03-02 21:55:54
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-03-02 o 21:13, Michal M. Lechanski pisze:

> [...]
    > więc czemu nie spróbować. Oczywiście jeśli w ogóle jest możliwość
    > stworzenia takiego panelu w warunkach domowych.

    Jeśli chcesz się "pobawić" to jak najbardziej potrzebujesz matową plexę
    oraz profile do k-g, blachę stalową lub aluminiową na wymiar plexy.
    Do tego dokupujesz sterownik RGBW, taśmy LED RGBW oraz zasilacz 12V.
    Jeśli zrobisz panel 39x39cm to możesz spokojnie upchać 15m taśmy LED w
    nim o mocy max 150W co spokojnie zapewni ponad 70W w każdym odcieniu bieli.
    Taki zestaw w granicach 200-500zł da się złożyć jednak nie wiem czy
    pomimo wizualnie ładnej barwy CRI będzie >80?
    Możliwe że Cię zadowoli.
    Możesz na początek kupić na aliexpress 5m taśmy ze sterownikiem i
    zasilaczem za ok 80zł i przetestować czy barwy będą odpowiednie to
    fotografii.
    Do tego możesz dokupić docelowo sterownik DMX 4 kanałowy jeśli chcesz
    sterować w systemie....

    --
    pzdr, j.r.

  • 8. Data: 2019-03-02 23:07:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zdaje sobie sprawe z tego ze sa ludzie nie wiedzacy o tym ze pleksa jest jednym z
    wielu materialow z tworzyw sztucznych. Jak juz jest matowa to musi rozpraszac
    swiatlo. Informuje i objasniam ze sa do kupienia folie i plyty nie bedace pleksa a
    doskonale rozpraszajace swiatylo. One zostaly zaprojektowane do rozpraszania swiatla
    a nie zaadoptowane przez zmatowienie pleksy. W sklepach zaopatrujacych wykonawcow
    podswietlanych reklam mozna ja kupic.

  • 9. Data: 2019-03-02 23:27:05
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Kiedys zrobilem 6 sztuk reflektorow. Jak zrodel swiatla uzylem swietlowek
    fotograficnych duzej mocy majacych Ra powyzej 95. Zrobienie szesciu reflektorow
    zajelo mi dwa tygodnie. Z tego przykrecenie oprawek do zarowek kilka minut. Za
    robienie wez sie dopiero wtedy jak bedziesz potrafil robic czesc mechaniczna. Jesli
    idzie o skutecznosc moich reflektorow i jakosc swiatla jaka daja. Przy ich uzyciu
    powstalo kilka teledyskow, filmow reklamowych, uzywane byly w slajderze planetarnym.
    We wszystkich przypadkach uzytkownicy pomimo ze mieli lampy led to ich nie uzyli.
    Jesli potrzebujesz gwarantowanego zrodla swiatla to albo swietlowki fotograficzne
    albo rurowe kinoflo.

  • 10. Data: 2019-03-02 23:28:09
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    a nie zaadoptowane przez zmatowienie pleksy. W sklepach zaopatrujacych wykonawcow

    Widziałem też folie rozpraszające do naklejania na plekse / szkło /
    akryl czy co tam kto ma. Ponoć mniejsze straty. Różne faktury, niektóre
    z wyglądu jak krople wody, tyle, że wielkości ułamka milimetra. Niektóre
    z tych folii miały w parametrach podany kąt rozproszenia światła. Nie
    wiem, czy można to gdzieś w zwykłych sklepach kupić i nie wiem, czy by
    się opłacało. Oprócz folii też arkusze do typowych ramek reflektorów.

    Jeszcze jedno z doświadczenia:
    Te same warunki, w tym samym momencie, dwie lub więcej kamer albo
    aparatów. Kady potrafi inaczej "widzieć" światło z LED-ów. Występuje
    selektywne podbicie lub osłabienie jednego czy więcej kolorów.

    Natomiast jak fociłem przy oświetleniu estradowym, to nigdy nie miałem
    niespodzianek.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam