  • 1. Data: 2012-01-28 02:29:01
    Temat: mycie PCB
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Czy do mycia PCB po lutowaniu - w skali pojedyńczych egz. a nie serii 1000
    szt... - takie cóś
    się może nadać waszym zdaniem ?

    http://allegro.pl/myjka-ultradzwiekowa-2-6-l-moc-170
    w-podgrzewa-1l-i2068424451.html
    Akurat wymiar wewnętrzny by mi pasował...

    A w ogóle to - w czym myć ? Alkohol izopropylowy ?
    A może w czymś innym ?
    Jak potem jest z schnięciem takiej PCB ? Czego nie należy myć (w sensie - np .
    zaklejane buzzery piezo ?)

  • 2. Data: 2012-01-28 02:44:55
    Temat: Re: mycie PCB
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman zapytał:

    > Czego nie należy myć (w sensie - np . zaklejane buzzery piezo ?)

    Na takie pytanie odpowiedzieć jednoznacznie jest dosyć trudno, ale...

    http://www.youtube.com/watch?v=YOP0-ruQx6Q#t=1m5s

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2012-01-28 11:50:54
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik sundayman napisał:
> [...]
    w-podgrzewa-1l-i2068424451.html

    > Akurat wymiar wewnętrzny by mi pasował...
    > A w ogóle to - w czym myć ? Alkohol izopropylowy ?

    Szczoteczka i izopropanol

    > Jak potem jest z schnięciem takiej PCB ? Czego nie należy myć (w sensie
    > - np . zaklejane buzzery piezo ?)

    Nic co się może rozpuścić lub skleić jak dostanie się rozcieńczony
    topnik (pstryczki, mikrofony itp)

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 4. Data: 2012-01-30 19:47:35
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 28 Jan 2012 03:29:01 +0100 "sundayman" <s...@p...onet.pl>
    napisał:

    >http://allegro.pl/myjka-ultradzwiekowa-2-6-l-moc-17
    0w-podgrzewa-1l-i2068424451.html
    >Akurat wymiar wewnętrzny by mi pasował...
    >A w ogóle to - w czym myć ? Alkohol izopropylowy ?
    >A może w czymś innym ?

    Też mam jakąś tanią myjkę z Allegro, bez podgrzewania, deklarowana
    przez producenta moc 65W. Daje radę bez problemu. Najlepiej myć w
    odpowiednich do tego celu płynach. Propanol w myjce nie działa dużo
    lepiej niż w zwykłej misce. Polecam płyny Electrolube - FLU i SWA.
    Różnica pomiędzy nimi jest taka (kurde, już z trzeci albo czwarty raz
    to piszę, czemu ludziki nie czytają archiwum?) że FLU to środek oparty
    na rozpuszczalnikach, a SWA na detergentach. Jeżeli napisy na płytkach
    robisz samemu termotransferem to FLU je niestety zmyje. Robionych
    sitodrukiem (jak na płytkach z płytkarni) nie rusza. Elementy z
    tworzyw rozpuszczalnych w rozpuszczalnikach organicznych (np. z
    polistyrenu) też pewnie by rozpuścił. Ja używam SWA, choć to nieco
    słabszy środek (co oznacza jedynie odrobinę dłuższe mycie a nie że coś
    zostawi), ale nie rozpuszcza mi napisów. Jako że to dość drogi środek,
    to po myciu, jak nie jest całkiem zasyfiony, zlewam go do osobnej
    butelki i wykorzystuję przy następnych myciach. Jeszcze bardziej
    zasyfiony można wykorzystać np. do mycia części maszynowych, a myjka
    nadaje się do tego świetnie. Warto więc trzymać 2-3 butelki z płynem o
    różnym stopniu zasyfienia i stopniowo go przemieszczać przez tę
    kolejkę.

    >Jak potem jest z schnięciem takiej PCB ?

    Płucze się ją dokładnie pod kranem z resztek płynu a następnie płucze
    się ją z kranówki (zostawia osad) wodą destylowaną. Sprawę przyspiesza
    dmuchnięcie sprężonym powietrzem.

    >Czego nie należy myć (w sensie - np .
    >zaklejane buzzery piezo ?)

    Zaklejane buzzery piezo są właśnie po to zaklejane żeby taką naklejkę
    zdjąć dopiero po umyciu i wysuszeniu płytki. W przypadku np.
    przekaźników musisz sprawdzić u producenta czy konkretny typ może być
    myty. Niestety popularne tact-switche nie nadają się do mycia i
    pozostaje ich wlutowanie po umyciu płytki i następnie ręczne zmycie
    resztek topnika wokół ich nóżek.

  • 5. Data: 2012-01-30 21:59:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-01-30 20:47, __Maciek pisze:

    > Jako że to dość drogi środek,
    > to po myciu, jak nie jest całkiem zasyfiony, zlewam go do osobnej
    > butelki i wykorzystuję przy następnych myciach.

    Wersja dla ubogich: 150 ml Palmolive Balsam do mycia garnków + 150 ml
    eteru monometylowego glikolu dipropylenowego (lub podobnego
    rozpuszczalnika o temperaturze wrzenia 110-180 C) i woda do literka.

    Z samoróbek do mycia płytek: 50% cykloheksanu i po 25% izopropanolu i
    1-metoksy-2-propanolu (lub czegoś podobnego). Bardzo dobry, ale lotny i
    trochę pachnie.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2012-02-02 13:00:46
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > Niestety popularne tact-switche nie nadają się do mycia i
    > pozostaje ich wlutowanie po umyciu płytki i następnie ręczne zmycie
    > resztek topnika wokół ich nóżek.

    A ja z pozytywnym rezultatem myję dipswitche. Umyłem już ok 1,5tys. sztuk i
    nie mam z nimi problemów.
    Myję w izopropanolu i tak jak Ty mam kolejkę butelek. Napierw myję z topnika
    w trochę zabrudzonym alkoholu a potem finalne mycie w czystym.
    Płytki między myciam wycieram papierowym ręcznikiem zbierajac to co jest
    rozpuszczone w alkoholu.
    Razem z dipswitchem myję też czujnik ciśnienia. Z nim tez nie doświadczyłem
    żadnych problemów.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 7. Data: 2012-02-04 17:46:25
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Dzięki kolegom za uwagi... Zwłaszcza a propos środków myjących.
    Electrolube faktycznie drogawy, więc może pokombinuję.