  • 1. Data: 2012-04-21 17:43:24
    Temat: nazwa dla procedury
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    kiedy klepie sie ai dla botow to jest pewna
    glowna procedura owego ai, tam gdzie bot
    sprawdza aktualne warunki (zewn i wewn) i
    podejmuje decyzje nt swoich dzialan

    niekoniecznie jest to dlugie (moze miec kilkanascie
    linijek) i zwykle zawiera jakas doze ifów

    pytanie jak to nazwac (owa procedure), bo jakas
    krotka nazwa by sie przydala a nie mam pojecia
    jak to nazwac (ew mozna mowic 'centralna procedura ai'
    ale nie jest to za dobre przydaloby sie cos krotkiego
    i wlasciwego)

  • 2. Data: 2012-04-22 10:01:44
    Temat: Re: nazwa dla procedury
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    <f...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > podejmuje decyzje nt swoich dzialan
    >
    > niekoniecznie jest to dlugie (moze miec kilkanascie
    > linijek) i zwykle zawiera jakas doze ifów

    Z nazwą procedury to przesadziłeś, ale AI dla
    botów to fajna sprawa. Myślałem jakiś czas temu o
    grze w której dwie drużyny mają podobne zadanie
    jak w sokobanie, czyli trzeba przepchnąć diamenty
    do slotów. W dodatku drużyny mogą sobie przeszkadzać,
    np. ustawiać lasery i odbijać je lustrami. Jak
    napisać bota do takiej gry żeby zachowywał się
    sensownie?
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2012-04-22 10:40:25
    Od: " " <f...@g...pl>

    > z ta nazwa... (blad w gazecie wycial mi tresc)

    pytam o nazwe, nazwa jest wazna a nie wiem jak to mozna
    nazwac, nie przychodza mi do glowy dobre nazwy, myslalem cos
    jak np dispatcher bota albo 'decyzjal' - ale sa kiepskie
    - to do co nazwy ogólnej

    pozatym nie wiem jak nazwac sama procedury w kodzie,
    jest z tym problem, poki co mam cos w ordzaju moveBota(int i)
    ale samo move to procedura wywolywana nizej a tu powinna
    byc jakas ogolna nazwa

    > ...jak w sokobanie...

    co do sokobana to nie przepadam za tego rodzaju grami, ostatnio
    wspominam raczej swietną grę 'spy vs spy' gdzie szpieg na wyspie
    mogl np wykopac dol i zamaskowac go galeziami i piachem a drugi
    mogl w niego wpasc - to byla dobra gra (inna dobra gra to 'operation
    stealth' - nigdy nie gralem tylko czytalem w 'top secret' i widzialem
    filmik na youtube )

  • 4. Data: 2012-04-22 11:14:16
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    <f...@g...pl> napisał(a):

    > pytam o nazwe, nazwa jest wazna a nie wiem jak to mozna
    > nazwac, nie przychodza mi do glowy dobre nazwy, myslalem cos
    > jak np dispatcher bota albo 'decyzjal' - ale sa kiepskie
    > - to do co nazwy ogólnej
    Nazwa procedury to ważna rzecz, ale czas (którego ponoć nie
    ma) jest jeszcze ważniejszy. Może trzeba wziąć pierwszą
    lepszą nazwę, a zmienić można zawsze. To jedna z wielu
    zalet języków kompilowanych że pokaże wszystkie miejsca
    użycia.

  • 5. Data: 2012-04-22 11:26:18
    Od: " " <f...@g...pl>

    to pozniej jest juz w tym momencie, zle nazwy dla waznych
    rzeczy to pewne obciazenie i nalezaloby poprawiac, dla mniej
    waznych mam cala mase zlych nazw (wiekszosc moich nazw w kodzie
    to niestety zle nazwy)

  • 6. Data: 2012-04-22 13:46:15
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    <f...@g...pl> napisał(a):

    > to pozniej jest juz w tym momencie, zle nazwy dla waznych
    > rzeczy to pewne obciazenie i nalezaloby poprawiac, dla mniej
    > waznych mam cala mase zlych nazw (wiekszosc moich nazw w kodzie
    > to niestety zle nazwy)
    No ale co na to można poradzić? Programista czasami używa złej
    nazwy, czasami przeciętnej, czasami bardzo dobrej. Gdy
    założenia projektu na drugi dzień się zmienią, to ta bardzo
    dobra nazwa może też się okazać kiepska. Używa się najlepszej
    jaka w danej chwili przychodzi do głowy, potem jeśli warto to
    się zmienia. Ja np. gdy mam gorszy dzień, to zamiast pisać kod,
    zajmuję się komentowaniem, dokumentowaniem, albo właśnie lepszym
    podziałem na klasy i funkcje, lepiej dobieram parametry, nadaję
    lepsze nazwy. Czasami wycinek kodu zamieniam wręcz na liba żeby
    użyć w innych programach.

  • 7. Data: 2012-04-22 16:39:05
    Od: MalyWesolyTroll <j...@s...pl>

    Dnia Sat, 21 Apr 2012 15:43:24 +0000 (UTC), f...@N...gazeta.pl
    napisał(a):

> [...]
    > jak to nazwac (ew mozna mowic 'centralna procedura ai'
    > ale nie jest to za dobre przydaloby sie cos krotkiego

    ja ci podpowiem, nawet napisze całą procedurę:

    void podejmij_decyzje()
    {
    for(int i=0 ; i<100 ; ++i)
    std::cout << "nie bede wypisywal glupot na pl.comp.programming"
    << std::endl;
    }

    --
    Mały troll

  • 8. Data: 2012-04-22 17:23:13
    Od: " " <f...@g...pl>

    M.M. <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > podziałem na klasy i funkcje, lepiej dobieram parametry, nadaję
    > lepsze nazwy. Czasami wycinek kodu zamieniam wręcz na liba żeby

    co do tematu zlych nazw to mysle ze nalezy sie zajac tematem
    i podszkolic w tym temacie, przede wszystkim nauczyc odrozniac
    co jest zla nazwa a co dobra i dlaczego * - swoje move bota moze
    przemianuje tymczasowo na wykonaj bota, jest zdeczko lepsze
    choc tez nie calkiem)

    * grupowicze mogliby sie wypowiedziec bo jest to praktyczny temat
    w ktorym wielu ma pewnie wyrobione jakotakie nawyki lepsze niz
    moje,

  • 9. Data: 2012-04-22 18:10:39
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    <f...@g...pl> napisał(a):
    > co do tematu zlych nazw to mysle ze nalezy sie zajac tematem
    > i podszkolic w tym temacie, przede wszystkim nauczyc odrozniac
    > co jest zla nazwa a co dobra
    Dobra to taka która pomaga zrealizować założony cel, zła to taka
    która nie pomaga, albo wręcz przeszkadza. Często celem jest szybkie
    napisanie aplikacji, więc zbytnie dumanie nad dobrymi nazwami nie
    przybliży nikogo do tego celu, bo dumanie samo w sobie zajmuje czas :)

    Niemniej nazwy muszą pomagać w poruszaniu się w kodzie. Moje nazwy
    są... hmmm... nie wiem.... chyba średniej jakości. Zwykle są długie bo
    mam rozdzielczość 1600px :) Na nazwę wpływa w znacznej mierze to jakie
    parametry przyjmuje. Często dobra nazwa parametrów jest równie
    wymowna jak nazwa samej procedury. Na pewno jeśli nie mam w danej
    chwili dobrego pomysłu na nazwę to biorę pierwszą lepszą.
    Często (jak już pisałem) po zmianach projektowych te dopracowane funkcje jak i
    ich nazwy stają się mało użyteczne, więc i tak i tak wymagają poprawek.

    Co innego w bibliotekach wykorzystywanych w wielu projektach, albo w
    zestawach procedur wielokrotne używanych choćby w jednym programie. Jeśli
    coś ma być wiele razy używane to warto to dopracować.

    Dla wyznaczania następnego ruchu krowy z Twojej gry być może dobrą nazwą
    jest:
    Ruch następnyRuch( Plansza plansza , Krowa krowa );

    Ale gdy okaże się po zmianach projektowych że w grze mają być i krowy i
    węże, tamta nazwa robi się słaba. Lepsze byłyby:
    Ruch następnyRuchKrowy( Plansza plansza , Krowa krowa );
    Ruch następnyRuchWeza( Plansza plansza , Waz waz );

    Po kolejnych zmianach/rozbudowach może okazać się że ruch krowy i ruch
    węża mają podobny kod, np. jakieś wspólne inicjalizacje. Nie wystarczy
    już jedna nazwa na ruchu, potrzeba:

    void ruchInicjalizacja( Plansza plansza , Ruch &ruch );
    Ruch ruchWlasciwyKrowy( Plansza plansza , Krowa krowa );
    Ruch ruchWlasciwyWeza( Plansza plansza , Waz waz );

    Przedrostek następny w pierwszej wersji wydawał się dobry, nazwa miała
    jak na moje oko dobrą długość. Po kilku zmianach okazuje się że nazwa
    z nim byłaby zbyt długa....

    Konkretna definicja dobrej nazwy zmienia się od kontekstu.

  • 10. Data: 2012-04-22 18:32:24

    M.M. <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > napisanie aplikacji, więc zbytnie dumanie nad dobrymi nazwami nie
    > przybliży nikogo do tego celu, bo dumanie samo w sobie zajmuje czas :)

    są 'projekty' ktore szybkie pisanie nie calkiem obejmuje bo nie
    chodzi o to by to szybko napisac tylko przede wszystkim by to
    wogole napisac, i jak sie pisze to sie mysli jak napisac to lepiej
    a nie szybciej (choc wiadomo ze dotyczy to bardziej tworczych
    projektow a nie po prostu funkcjonalnych - ja sam medytuje zauwazalna
    ilosc czasu