  • 401. Data: 2011-01-21 13:24:41
    Temat: Re: Test porównawczy języków programowania
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 21, 12:15 pm, Tomasz Kaczanowski
    <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    > no ale w a nie takie programy zazwyczaj s w urz dzeniach i dzia aj w
    > jakim rodowisku. atwiej jest jednak sprawdzi , czy rzeczywi cie
    > ca o dzia a dobrze, ni , czy kod jest przejrzysty i zrozumia y.

    Można sprawdzić, czy działa dobrze dla jakiegoś drobnego ułamku
    procenta wszystkich możliwych sytuacji. To czy działa dobrze w
    znaczącym procencie sytuacji, żeby np. wykluczyć możliwość race
    conditions czy deadlocks pojawiających się w szczególnych
    konfiguracjach i przy szczególnych relacjach czasowych jest bardzo
    trudno.

    A sprawdzić, czy kod jest przejrzysty i zrozumiały nie jest tak
    trudno, zwłaszcza jeśli się jest autorem teego kodu lub członkiem
    zespołu piszącego kod.

    > W a nie to mo na sprawdzi w laboratorium, jak na b dy (b d sytuacje
    > ekstremalne) generowane przez rodowisko i sprz t, czy oprogramowanie
    > zareaguje w a ciwie. Czy przy przepi ciu zadzia aj zabezpieczenia, i
    > czy uda si zapisa gdzie informacj o takim zdarzeniu, tudzie wys a
    > odpowiedni informacj do centrum nadzoru.

    Ale wiele błędów oprogramowania wcale nie ujawnia się w sytuacjach,
    które można łatwo zidentyfikowac jako "ekstremalne".

    > Tu nawet najpi kniej i
    > najlepiej napisany kod nic nie pomo e. System mission critical musi by
    > i tak brany w a nie jako ca o , gdyz najcz ciej problemy nie pojawiaj
    > si w kodzie danego systemu, tylko na styku dw ch system w. Pami tam

    Po pierwsze, wcale nie uważam, że takich systemów nie należy testować
    jako całość. Oczywiście, że należy. Uważam, że w wielu sytuacjach to
    nie wystarczy.

    Po drugie to, gdzie problemy pojawiają się "najczęściej" wymagałoby
    jednak podparcia jakimiś nieanegdotycznymi danymi. Ja nie wiem, gdzie
    błędy pojawiają się najczęściej, moje doświadczenie mówi mi jednak, że
    błędy w kodzie jako takim, wynikające ze złych praktyk typu
    nieczytelny kod, źle wyspecyfikowana funkcjonalność, z błędnej
    sychronizacji wątków, zastosowania niewłaściwych struktur danych i
    algorytmów, niezrozumienia różnych aspektów używanego języka
    programowania itd. - nie są wcale rzadkie. I takie właśnie błędy są
    często właśnie tym typem błędów, które, jeśli nie zostaną wyłapane w
    testach wewnętrznych, to mają małe szanse być wychwycone w
    zewnętrznych badaniach laboratoryjnych, a w rzeczywistym świecie wiele
    z nich wybuchnie użytkownikowi w twarz.

> [...]
    > wsp dzia a y ze sob jednocze nie. Ka dy z tych system w osobno dzia a
    > poprawnie, jednak na styku okaza o si , e musz mie 1) inaczej
    > skonfigurowane rodowisko 2) konieczny by dost p do jednej z tabel
    > jednej z baz i tu wysz a druga rzecz, w obu systemach stosowano inne
    > rodzaje transakcji (bo system tamten pozwala na r zne podej cia do tego
    > problemu) i tu systemy si pi knie zakleszcza y.... Oczywi cie problem
    > by do rozwi zania, ale widzisz, oba kody napisane zgodnie z zasadami,
    > oba kody samodzielnie dzia aj dobrze, ale gdy potrzebna jest wsp praca

    Wiesz, w przypadku łączenia różnych komponentów oprogramowania
    OCZYWIŚCIE że nie działałoby to tak, że jeśli komponent A jest
    certyfikowany i komponent B jest certyfikowany, to system złożony ze
    współdziałających komponentów A i B może zaprojektować i skonfigurować
    nocny stróż, a on i tak będzie miał certyfikat. Wiadomo, że przede
    wszystkim musi mieć uprawnienia osoba certyfikująca system jako
    całość. Kwestia jest taka, że te uprawnienia idą w parze z pewnymi
    regułami sztuki, mówiącymi w jakich sytuacjach można dany system
    certyfikować. I zgodnie z tymi regułami powinno być tak, że komponenty
    powstające na zamówienie muszą również być certyfikowane przez osobę o
    odpowiednich uprawnieniach, które niekoniecznie muszą się pokrywać z
    uprawnieniami integratora systemu. Na przykład można się spodziewać,
    że ktoś nie znający danego języka programowania nie może lub nie
    powinien certyfikowac programu napisanego w tym języku - ale może użyć
    komponentu już certyfikowanego przez programistę/kierownika projektu/
    menedżera procesu posiadającego odpowiednie oprogramowania. I z kolei
    uprawnienia tej osoby albo bezpośrednio pozwalają jej certyfikować kod
    (programista), albo wymagają od niej, żeby oprócz spełnienia innych
    warunków (cykl testu, dokumentacja), certyfikowany program miał
    również certyfikowany przez programistę z uprawnieniami kod.

  • 402. Data: 2011-02-07 10:45:51
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Tomasz Kaczanowski wrote:

    > niższe koszty.