  • 21. Data: 2009-05-28 14:31:52
    Temat: Re: poglądanie RS485 ciąg dalszy - dziwny oscylogram...
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Ja tam nie wiem - widziales krotkie impulsy, wiec chyba wyrabiaja

    No impulsy były, ale nierówne - może po prostu "jak tam zaskoczyło" tak było
    :)

    > No i jest klopot. 125k to 8us na bit. Czyli 72 lub 80us, a nie 76.

    Nie wiadomo jak ten LPT łapie równo, rzeczywiście, zaraz zapodam na drugą
    linię zegar jakiś i będzie wiadomo...

    > IMO - to jest juz czas gdy trzeba zalozyc ze jest 125k, i trzeba zaczac
    > analizowac transmisje i ewentualnie zliczac bledy, a nie dalej rozpoznawac
    > problem.

    Ano tak. Tyle, że teraz to nie wiem, czy ten pomysł USB<>RS jest ok. Bo niby
    jak probowałem wysyłać loopbackiej jakieś testowe dane (typu ciąg
    klikudziesięciu znaków) to wszystko było ok.
    (mowa o tej chińszczyźnie której używałem).
    Ale któryś z kolegów napisał, że przy dłuższych blokach danych może nie
    wyrabiać ?

    Co FT232 mam tu nawet jakiś interfejs USB<>RS na nim, ktory sobie robiłem
    kiedyś - ale czy to się będzie różnić od takiego typowego "chińskiego"
    badziewia ?

  • 22. Data: 2009-05-28 16:08:08
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > IMO - to jest juz czas gdy trzeba zalozyc ze jest 125k, i trzeba
    > zaczac analizowac transmisje i ewentualnie zliczac bledy, a nie
    > dalej rozpoznawac problem.

    Z niepewnym sprzętem nie ma sensu. Poza tym jeśli pomyłka będzie w tę
    stronę, że bajt słany będzie krótszy niż oczekiwany - może nie być żadnych
    błędów. IMHO lepiej ponad wszelką wątpliwość raz a dobrze ustalić, jaka
    jest tam prędkość i ilość bitów (jakimś cyfrowym oscyloskopem /
    analizatorem z rozdzielczością przynajmniej 10 razy lepszą od długości
    bitu) niż zakładać że jest ileśtam i potem mieć kwiatki w rodzaju
    zmieniających się tajemniczo bitów. Jeśli ja słyszę tutaj wartości 4us,
    6us, 7us na bit i _żadna_ z tych wartości nie jest do końca pewna, to
    chyba przechodzenie teraz do etapu analizy danych jest zabieraniem się od
    d.. strony do problemu. Z takim podejściem można miesiącami to analizować
    bez wiążących wniosków.

    Podsumowując: zmierzyć k..wa długość bitu. Jak nie ma czym zmierzyć,
    załatwić sprzęt pomiarowy. Nie zgadywać.

    e.

  • 23. Data: 2009-05-28 16:41:18
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Podsumowując: zmierzyć k..wa długość bitu. Jak nie ma czym zmierzyć,
    > załatwić sprzęt pomiarowy. Nie zgadywać.

    No, k..wa racja :)
    Dobra , na razie zapodałem sygnał zegarowy (czyli 16Mhz) podzielone przez
    CD4040 :)
    I mamy co następuje
    http://picasaweb.google.pl/lh/photo/EG1i87i3j8N2Db1A
    m2DaNA?feat=directlink

    Poszczególne kanały :

    1. sygnał RXD
    2. sygał TXD (czyli jak się moduł odszczekuje :) - tu akurat nic nie widać
    na tym rysunku, ale generalnie są odpowiedzi
    3. sygnał Fosc / 64 = 250kHz (czyli okres 4 uS)
    4. sygnał Fosc / 128 = 125 Khz (okres 8 uS)
    5. sygnał Fosc / 256 = 62500 kHz (okres 16 uS)

    Czyli zaznaczony markerem odcinek ma w rzeczywistośco 8 uS a nie - jak
    twierdzi program =9.06 uS

    Ponadto widać, jak nierówno program próbkuje - zwłaszcza na 3 kanale się
    rzuca w oczy. Ale - wychodzi definitywnie, że bity startu są oddalone od
    siebie o 64 uS.
    No a jeden bit na RXD ma 4 uS - znaczy takie są najkrótsze "bity" na RXD.

    Z tego jednak by wynikało, że transmisja chodzi na 250kb czyli maksymalnej
    dla tego procesora, dobrze rozumiem ?
    Znaczy tak (start + 8 bitów + stop) = 40us + 24 us pauza = 64 us ? To by się
    jakby zgadzało, bo z tego wynika że w ciągu przynajmniej 24uS przed bitem
    startu nie mają prawa się zadne dane pojawić - i faktycznie tak zasadniczo
    jest - chociaż trafiłem na jeden wyjątek, ale może to jakiś błąd w
    transmisji.
    Myślę, że 8 bitów a nie 9 bo parzystość by musiała byc liczona prgoramowo w
    tym PICu (ale nawet jakby to było 9 bitów to w sumie niewielka różnica).

    Czy dobrze kombinuję ? No, teraz podstawowa sprawa, to jutro poprawię ten
    konwerter tak, żeby miał szansę te 250kbit przejąć i się zobaczy...

  • 24. Data: 2009-05-28 16:48:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 May 2009 18:08:08 +0200, entroper wrote:

> [...]

    >Podsumowując: zmierzyć k..wa długość bitu. Jak nie ma czym zmierzyć,
    >załatwić sprzęt pomiarowy. Nie zgadywać.

    Troche zaufania do techniki :-)

    Znasz kwarc, znasz procka, wiesz co wchodzi w gre, obserwacje w
    przyblizeniu to potwierdzaja - to trzeba pojsc za ciosem i zabrac za
    kolejny etap. Jak cos nie bedzie pasowac to sie cofnie, ale jest spora
    szansa ze bedzie pasowac, to po co szukac dziury w calym ? :-)

    J.

  • 25. Data: 2009-05-28 18:34:03
    Temat: Re: poglšdanie RS485 cišg dalszy - dziwny oscylogram...
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > kolejny etap. Jak cos nie bedzie pasowac to sie cofnie, ale jest spora
    > szansa ze bedzie pasowac, to po co szukac dziury w calym ? :-)

    Jak się ma wyniki od 4 do 7us i na 99% zbocza HL i LH nie są odtwarzane
    symetrycznie, to moim zdaniem nie ma się o co oprzeć, a przydałoby się np.
    wiedzieć, ilu bitów danych się spodziewać. Bo możesz założyć źle, pomiary
    wyjdą Ci dobrze a zorientujesz się, jak Ci nagle jakiś bit zacznie w
    tajemniczy sposób skakać. I wtedy zagwozdka - nieznany feature sprzętu czy
    błąd w założeniach. Jeśli można uniknąć takiej sytuacji należy jej unikać.
    IMHO.

    e.

  • 26. Data: 2009-05-28 18:50:29
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]

    > bitem startu nie mają prawa się zadne dane pojawić - i faktycznie tak
    > zasadniczo jest - chociaż trafiłem na jeden wyjątek, ale może to jakiś

    Wygląda na to, że masz transmisję z takim bitratem jak mówisz a co
    ciekawe, pojedyncze bajty są wysyłane z jakiegoś timera (bez buforowania),
    stąd te wielkie odstępy do bitu stopu do startu. Temu jednemu wyjątkowi
    raczej się przyjrzyj, bo błąd w transmisji to trochę naciągana hipoteza
    :).

    > Myślę, że 8 bitów a nie 9 bo parzystość by musiała byc liczona
    prgoramowo
    > w tym PICu (ale nawet jakby to było 9 bitów to w sumie niewielka
    różnica).

    Akurat w PICu jest łatwo zrealizować 9 bitów, więc musisz to wziąć pod
    uwagę.

    e.

  • 27. Data: 2009-05-28 20:59:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 May 2009 18:41:18 +0200, sundayman wrote:

    >No, k..wa racja :)

    No to musze jednak przyznac entroperowi racje - mocno przeklamuje ten
    digitrace

> [...]
    >siebie o 64 uS.
    >No a jeden bit na RXD ma 4 uS - znaczy takie są najkrótsze "bity" na RXD.

    Czy mozna w nie wierzyc to osobny problem - akurat na dwoch widac ze
    sie przy okazji z sygnalem 3 dzieja cuda, cos tam gubi.

> [...]
    >startu nie mają prawa się zadne dane pojawić - i faktycznie tak zasadniczo

    Troche to dziwne, bo zasadniczo wysyla sie dane czesciej w transmisji
    szeregowej, ale moze tak im bylo wygodniej, albo wszystko w jednym
    przerwaniu obslugiwane ...

    J.

  • 28. Data: 2009-05-29 15:23:03
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Z tym 9 bitem to jest tak, co już wspomnialem, że PIC17C42 nie liczy
    sprzetowo parzystosci, wiec - musieliby to robicz na piechote. Stad
    podejrzewam ze bez parzystosci, no ale pewnosci nie mam. No w kazdym razie
    dziekuje kolegom za zaangażowanie :) bede po niedzieli dalej walczyl z tym.
    I z pewnoscia jeszcze sie odezwe w tej materii...
    Zobaczymy, czy mi sie uda to rozgryzc... No i oprocz odczytania transmisji
    jeszcze kwestia samej zawartosci :) ale to zupelnie inna bajka bedzie...

    Dam znac, co mi wyszlo z proby odczytania tych 250kb.

    pozdr.