  • 11. Data: 2009-05-27 16:45:55
    Temat: Re: poglądanie RS485 ciąg dalszy - dziwny oscylogram...
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    news:gvjhca$212$1@news.onet.pl...

    > A co do szybkości...hmmm... wychodziłoby, że przy najwyższej dostępnej
    > szybkości czyli 250kb. to długość "bitu" to 40us. Czyli teoretycznie
    krótsze > impulsy nie mają prawa się pojawiać. A pojawiają się jak
    najbardziej - na
    > przykład 7uS :)

    7us daje Ci ok. 140kbps i wszystko się zgadza. Widać nawet impulsy mniej
    więcej dwukrotnie szersze - nie wiem jak dokładnie ten Twój analizator
    odwzorowuje czas, ale na nich pewnie będziesz mógł dokładniej ustalić
    prędkość transmisji. W rzeczywistości jest tam prawdopodobnie 115200 albo
    125000bps.

    e.

  • 12. Data: 2009-05-27 19:07:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 May 2009 18:33:25 +0200, sundayman wrote:
    >a propos długości impulsów a szybkości, no faktycznie wygłupiłem się
    >chyba...
    >Bom po prostu podzielił 1 / 250000 :)

    Dobrze chciales, tylko ze z tego dzielenia wychodzi 4us a nie 40.

    A prawdopodobnie jest 125kbaud, i 8 us na bit - co widzisz.

    >Ale ale, jest też taki problem, w interfejsie użyłem transoptorów CNY17. I
    >to może być wąskie gardło, bo one przy 250 kHz chyba już wysiadają...

    To interfejs do COM, czy teraz do LPT ?
    Bo na oko to w tym LPT dobrze sobie radzi...

    J.

  • 13. Data: 2009-05-27 22:28:24
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > To interfejs do COM, czy teraz do LPT ?
    > Bo na oko to w tym LPT dobrze sobie radzi...

    Interfejs RS232<>RS485 jest podłączony do USB przez konwerter USB<>RS232 :)
    Dlaczego - bo ten konwerter USB<>RS232 pozwala na dowolne ustawienie
    szybkosci transmisji. Na standardowym RS-sie komputera nie da się ustawić
    250 kb. Jak pisałem, ten konwerter USB<>RS232 wyrabia sie bez problemu przy
    250kb - sprawdzalem loopbackiem.

    Natomiast do LPT mam podłączony jedynie kabelek, ktory z programem Digitrace
    robi mi za cyfrowy oscyloskop :)

    I ostatnio podłączyłem te "wejscia" LPT do pinu RXD mojego "wirtualnego"
    RS232
    Taka kombinacja :)

  • 14. Data: 2009-05-28 06:14:59
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Sundayman napisał:

> [...]
    > 250 kb. Jak pisałem, ten konwerter USB<>RS232 wyrabia sie bez problemu przy

    Witam
    Jaki to konwerter USB<->RS232 i w jaki sposób obsługiwany ? Tzn. Własne
    procedury korzystające z biblioteki .dll konwertera czy poprzez
    urządzenie COM WinAPI ? Bo jeśli przez COM, to te 250kbps jest mocno
    teoretyczne. Pojedyncze bajty są nadawane z zadaną prędkością bitową
    tyle, że bajty nie lecą ciurkiem a z dość pokaźnymi przerwami. Z tego co
    pamiętam, jak FTDI obsługiwałem przez COM to wysłanie dłuższego bloku
    danych z "prędkością" 250kbps trwało mniej więcej tyle samo co przy
    9600bps. Dopiero odwołując się bezpośrednio do biblioteki .dll można
    było uzyskać rzeczywiste 250kbps w obrębie całego wysyłanego bloku.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 15. Data: 2009-05-28 09:38:45
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Jaki to konwerter USB<->RS232 i w jaki sposób obsługiwany ? Tzn. Własne
    > procedury korzystające z biblioteki .dll konwertera czy poprzez urządzenie
    > COM WinAPI ? Bo jeśli przez COM, to te 250kbps jest mocno

    No to jest typowy konwerterek made in china , wyswietla mi sie toto jako
    Profilic USB to serial bridge :)
    i oczywiscie uzywam sterownika dostarczonego z tym dynksem...

    No też mam pewne podejrzenia co do tego, czy to się wyrabia... Ale to jak by
    to obejść ? Bo przecież nie będę przerabiał softu... :)
    hmmm....

  • 16. Data: 2009-05-28 11:34:14
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik sundayman napisał:

    > No to jest typowy konwerterek made in china , wyswietla mi sie toto jako
    > Profilic USB to serial bridge :)
    > i oczywiscie uzywam sterownika dostarczonego z tym dynksem...

    Sterownik tak czy siak jest potrzebny. Problem w tym, że soft pewnie
    gada z tym konwerterkiem jak ze zwykłym RS-em przez systemowe urządzenie
    COM1:

    > No też mam pewne podejrzenia co do tego, czy to się wyrabia... Ale to jak by
    > to obejść ? Bo przecież nie będę przerabiał softu... :)

    Jedyne pewne wyjście to sprzętowy RS232. Co to za komputer ? Stacjonarny
    - to dorzucić kartę PCI z RS-em. Jak notebook to są sprzetowe RS-y
    PCMCIA lub Express Card.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 17. Data: 2009-05-28 11:50:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl>
    napisał w wiadomości news:gvlamu$shu$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > odwołując się bezpośrednio do biblioteki .dll można było uzyskać
    > rzeczywiste 250kbps w obrębie całego wysyłanego bloku.

    Komunikacja z urzadzeniem USB nastepuje co milisekunde, wiec jesli
    wysylales po 1 znaku to nie dziwne.
    Tu trzeba blokami po co najmniej 25 znakow .. choc Windows chyba i
    tak powinien to jakos sam gromadzic ..

    J.

  • 18. Data: 2009-05-28 12:27:34
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Komunikacja z urzadzeniem USB nastepuje co milisekunde, wiec jesli
    > wysylales po 1 znaku to nie dziwne.

    Tzn. w jakim sensie po jednym znaku ?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 19. Data: 2009-05-28 13:11:52
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Komputer to normalny stacjonarny PC.

    Zrobiłem taką zmianę. Podłączyłem ten "oscylosko na LPT :)" bezpośrednio do
    portu RXD procesora PIC17C42 modułu ściemniaczy. Poprzednie rozwiązanie było
    o tyle gorsze, że po pierwsze sygnały szły przez ten nieszcześliwy konwerter
    RS485<>Rs232 z transoptorami, które chyba nie wyrabiają, a do tego - nie
    wiadomo co jest czym na magistrali - bo przecież moduły nadają - raz jeden
    raz drugi, i na tym RS485 wszystko jest wymieszane...
    A tu mam tylko to, co trafia bespośrednio do procesora z układu SP483 czyli
    z magistrali.

    I wygląda to czytelniej chyba
    http://lh5.ggpht.com/_GKMox-Hkle0/Sh6K-u98hRI/AAAAAA
    AAAK0/GZLnLxRs4is/s912/RXD.jpg

    Po pierwsze widać, że odległość od opadającego zbocza każdego bitu startu to
    ok 74 - 76 us. Zaznaczyłem to czerwonymi markerami. Tak więc na rysunku mamy
    chyba 8 bajtów ( jeden ma ciut więcej niż te 74 us). Sama ramka ma w
    rzeczywistośći nieco mniej - ale pewnie pomiędzy poszczególnym ramkami jest
    jakaś przerwa.

    Najwęższy impuls ma natomiast średnio 4 us (max 6 us) - ale te różnice to
    może wynikają z nierównego próbkowania przez PC.
    Czyli, jeśli dobrze rozumiem - to by potwierdzało koncepcję, że to jest
    125kb ?
    Bo - przypominam - w tym zakresie mamy do wyboru tylko 250kb. 125kb, 62.5kb

    No i teraz - żeby sprawdzić, czy to rzeczywiście to, to muszę skombinować
    jakiś lepszy RS - czyli jak koledzy wspomnieli - na PCI ?
    Czy taka karta z RS pozwoli na ustawienie takiej nietypowej szybkości ?

  • 20. Data: 2009-05-28 14:10:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gvm2io$gg6$1@news.onet.pl...
> [...]
    > szły przez ten nieszcześliwy konwerter RS485<>Rs232 z
    > transoptorami, które chyba nie wyrabiają

    Ja tam nie wiem - widziales krotkie impulsy, wiec chyba wyrabiaja
    :-)

> [...]
    > to jest 125kb ?
    > Bo - przypominam - w tym zakresie mamy do wyboru tylko 250kb.

    No i jest klopot. 125k to 8us na bit. Czyli 72 lub 80us, a nie 76.

    Albo uzyjesz lepszego oscyloskopu, bo ten LPT-towy moze troche
    przeklamywac, albo dorzuc 62500Hz czy podobna na drugi kanal w celu
    kalibracji, albo tam jest 1.5 bitu stopu, a moze w ogole jeszcze
    inaczej - bo przerwy miedzy znakami sa w zasadzie dowolne. Moze
    nawet analogowy wystarczy - przyjrzec sie bitom, maja najkrotsze te
    8us+/-3% czy wiecej .

    IMO - to jest juz czas gdy trzeba zalozyc ze jest 125k, i trzeba
    zaczac analizowac transmisje i ewentualnie zliczac bledy, a nie
    dalej rozpoznawac problem.

> [...]
    > PCI ?
    > Czy taka karta z RS pozwoli na ustawienie takiej nietypowej

    Wiekszosc kart pecetowych bedzie miala z tym problem. Nastawione sa
    raczej na wielokrotnosci 300, czyli 115200, co lepsze 230400,
    460800 i 921600.
    Zeby zmienic predkosc to najwygodniej byloby zmienic kwarca, co z
    kolei moze doprowadzic do niedzialania PCI czy USB.
    Mozna tez sprobowac zmienic kwarce na tych plytkach .. i liczyc na
    to ze nie przeszkodzi im to w dzialaniu, co niestety nie takie
    pewne, biorac pod uwage ze maja sterowanie fazowe na 50Hz
    realizowac.

    Jakis wlasnej produkcji interfejsik by sie tu przydal, moze FT232
    da rade ?

    J.