  • 1. Data: 2012-02-21 20:52:33
    Temat: produkcja cukru w RP 1982 i 2011
    Od: szyk <s...@o...pl>

    Witam

    [zamieszczam post tutaj bo nie znalazłem grupy gospodarka ani rolnictwo]

    W tym odcinku Sondy (rok 1983):
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilep
    age&v=wjnrk-GrLQw#t=314s
    podają, że roczna produkcja w RP wynosiła 1,7-1,8M ton.

    A tu:
    http://tinyurl.com/7fnanjr
    Podają, że w sezonie 2011 produkcja wyniosła 17,4M ton!

    Czy to znaczy że produkcja cukru wzrosła 10x???

    Czy to szersze zjawisko i nasze rolnictwo dostarcza innych produktów też
    10x więcej niż za komuny?

    dzięki i pozdro
    Szyk

  • 2. Data: 2012-02-21 22:05:36
    Temat: Re: produkcja cukru w RP 1982 i 2011
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 21 Feb 2012 21:52:33 +0100, szyk napisał(a):
    > W tym odcinku Sondy (rok 1983):
    > http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilep
    age&v=wjnrk-GrLQw#t=314s
    > podają, że roczna produkcja w RP wynosiła 1,7-1,8M ton.

    mozliwe. 2kg/obywatela/miesiac = 0.8M ton co najmniej

    > A tu:
    > http://tinyurl.com/7fnanjr
    > Podają, że w sezonie 2011 produkcja wyniosła 17,4M ton!

    W calej Unii ?

    Cukier to akurat jest towar pod kontrola. Unia pilnuje ... zeby go za duzo
    nie wyprodukowac. Bo i tak jest nadprodukcja - z wyjatkiem ostatniego roku.

    maly rocznik statystyczny http://www.stat.gov.pl/gus/5840_737_PLK_HTML.htm

    cukrownie zamknelismy, produkcja w kraju spadla z 2Mt w 2000 i 2005 do
    1.6Mt w 2010

    a przy okazji - srednie miesieczne spozycie cukru na glowe w domach:
    pracownikow: 1.11kg
    rolnikow: 1.97 kg
    samozatrudnionych: 0.96 kg
    emerytow: 1.74kg
    rencistow: 1.76kg

    emeryci lubia slodko ? a moze to na bimber ? ale nie, ankietowani sie chyba
    bimbrem nie chwala ? Przetwory, dzemy ?

    > Czy to szersze zjawisko i nasze rolnictwo dostarcza innych produktów też
    > 10x więcej niż za komuny?

    wydajnosc pszenicy z ha:
    1960: 16.9
    1980: 26.0
    1990: 39.6
    2000: 32.3
    2005: 39.5
    2010: 41.7

    J.

  • 3. Data: 2012-02-22 16:44:19
    Od: szyk <s...@o...pl>

    Dzięki za odpowiedź. Faktycznie te 17Mt to w całej Uni.

    A u nas spadek w porównaniu do PRL

    > wydajnosc pszenicy z ha:
    > 1960: 16.9
    > 1980: 26.0
    > 1990: 39.6
    > 2000: 32.3
    > 2005: 39.5
    > 2010: 41.7

    Tu też bez rewelacji - spadek wydajności po upadku komuny i dopiero po
    16 latach powrót do tej samej wartości, a następnie praktycznie brak
    wzrostu ponad wskaźnik z PRL.

    Czyli raczej mogę myśleć po staremu, że tylko detal jest lepiej
    zorganizowany, a cała reszta albo leży albo jest nie lepsza niż za komuny.

  • 4. Data: 2012-02-22 23:40:37
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 22 Feb 2012 17:44:19 +0100, szyk napisał(a):

    > Czyli raczej mogę myśleć po staremu, że tylko detal jest lepiej
    > zorganizowany, a cała reszta albo leży albo jest nie lepsza niż za komuny.

    Rolnikiem nie jestem, ale czy bez jakichś GMO zwyczajnie więcej już się z
    danej powierzchni upraw nie wyciśnie? W nieskończoność raczej się nie da
    zagęszczać roślin...

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 5. Data: 2012-02-23 07:44:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Feb 22, 4:44 pm, szyk <s...@o...pl> wrote:
    > Czyli raczej mogę myśleć po staremu, że tylko detal jest lepiej
    > zorganizowany, a cała reszta albo leży albo jest nie lepsza niż za komuny.

    Niekoniecznie. Tych cukrowni jest teraz mniej niż kiedyś, znaczy że są
    wydajniejsze, zmniejszyły koszty. Tylko cukier droższy :)
    Konrad

  • 6. Data: 2012-02-24 07:30:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Feb 2012 00:40:37 +0100, Borys Pogoreło napisał(a):

    > Rolnikiem nie jestem, ale czy bez jakichś GMO zwyczajnie więcej już się z
    > danej powierzchni upraw nie wyciśnie? W nieskończoność raczej się nie da
    > zagęszczać roślin...

    byc moze, z tym ze jak widac przez okres calej komuny sie dalo powiekszac,
    a teraz odzyskalismy te konca komuny.
    nawozy, nawozy, nawozy ... i selekcja oraz mieszanie. czyli w sumie tez
    GMO.

    Rosjanie chyba troche mutowali rosliny promieniowaniem i patrzyli co z tego
    wyjdzie.

    Teraz to jeszcze jedna kwestia - dawniej byli mali rolnicy i PGR, teraz sa
    bardzo duzi rolnicy, duzi rolnicy, a malym sie juz nie oplaca siac.
    Ani krow trzymac, ani swin ...

    J.

  • 7. Data: 2012-02-24 07:35:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 22 Feb 2012 23:44:48 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Niekoniecznie. Tych cukrowni jest teraz mniej niż kiedyś, znaczy że są
    > wydajniejsze,

    to nie najlepsze slowo, bo jedne mogli zlikwidowac, a inne sie rozbudowaly,
    ale to przeciez nie wydajnosc

    >zmniejszyły koszty.

    Tez niekoniecznie, tylko stare sie wyeksploatowaly i trzeba by wymienic
    wyposazenie, a moze i zburzyc i zbudowac na nowo - a to juz za drogo..

    >Tylko cukier droższy :)

    ale to tylko w tym poprzednim roku ... no i teraz tez. ciekawe czy odzyska
    stara cene czy inflacja go dogoni.

    J.

  • 8. Data: 2012-02-24 20:20:10
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
> [...]

    >Niekoniecznie. Tych cukrowni jest teraz mniej niż kiedyś, znaczy że są
    >wydajniejsze, zmniejszyły koszty. Tylko cukier droższy :)

    Nóż się w kieszeni otwiera jak się to czyta.
    20 lat przepracowałem w cukrowniach.
    Jak zaczynałem było ich 78, dziś jest 11.
    Cukier do nich wpływa z zagranicy. Nigdzie
    na opakowaniu nie jest to napisane. Zachód
    wykupił nasze cukrownie a następnie ustalił
    unijne zmniejszenie nadprodukcji i zlikwidował
    zakłady ale zasadniczo tylko w Polsce.

    --
    Yozwig

  • 9. Data: 2012-02-24 21:36:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Feb 2012 21:20:10 +0100, Yozwig napisał(a):
> [...]
    > na opakowaniu nie jest to napisane. Zachód
    > wykupił nasze cukrownie a następnie ustalił
    > unijne zmniejszenie nadprodukcji i zlikwidował

    czyli co - jesli gus twierdzi ze produkujemy cos 1/10 europejskiego cukru
    to sie myli, czy liczy cukier _zapakowany_ w polskich cukrowniach ?

    J.

  • 10. Data: 2012-02-26 18:44:18
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    > czyli co - jesli gus twierdzi ze produkujemy cos 1/10 europejskiego cukru
    > to sie myli, czy liczy cukier _zapakowany_ w polskich cukrowniach ?
    >
    > J.

    Znaczy to, że 78 cukrowni miało moc produkcyjną ~2,5mln ton,
    żadna z nich nie została zmodernizowana w celu zwiększenia mocy,
    a jedynie likwidując niektóre przeniesiono (skoncentrowano w innych)
    część limitu produkcyjnego. W związku z tym jeśli dawniej średnia
    moc produkcyjna cukrowni wynosiła ~30 000 ton, to w skutek
    tej koncentracji mogła wzrosnąć jedynie do 150% co wynika
    ze specyfiki pogodowej (kampania cukrownicza zaczyna się
    jesienią i surowiec nie nadaje się do produkcji gdy rozmarznie).
    Zatem obecne 11 cukrowni może wyprodukować jedynie
    528 000 ton a reszta jest "w żywe oczy" sprowadzana i pakowana
    jako polska produkcja, bez najmniejszej adnotacji, że jest to import.

    --
    Yozwig