  • 1. Data: 2010-04-22 22:35:25
    Temat: "przedluzacz" pilota na podczerwien
    Od: "G Moron" <g...@w...pl>

    Witam,
    widzialem kiedys schemat prostego urzadzenia, za pomoza ktorego mozna bylo
    sterowac pilotem na podczerwien odbiornik (np. TV) w innym pokoju.
    Idea byla taka, ze w pomieszczeniu z pilotem byla czesc odbiorcza
    "przedluzacza", na ktora kierowalo sie pilota, polaczona przewodem z czescia
    nadawcza.
    Czesc nadawcza byla oczywiscie w pokoju z TV.
    Urzadzenie nie interpretowalo przesylanych kodow sygnalow. Po prostu
    dokladnie powtarzalo sekwencje impulsow.
    Nie pamietam w jakim pismie to widzialem. Moze Elektor, moze Elektronika
    Praktyczna....?
    Pamieta ktos?

    pozdr
    GM

  • 2. Data: 2010-04-23 08:08:20
    Temat: Re: "przedluzacz" pilota na podczerwien
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    On 22 Kwi, 23:35, "G Moron" <g...@w...pl> wrote:
> [...]
    > dokladnie powtarzalo sekwencje impulsow.
    > Nie pamietam w jakim pismie to widzialem. Moze Elektor, moze Elektronika

    Głupie pytanie, a czemu to ma służyć skoro i tak osoba trzymająca
    pilot do TV przebywa w innym pomieszczeniu i z racji tego nie może w
    pełni korzystać z uroków jakie niesie te pudło, co najwyżej z fonii?

  • 3. Data: 2010-04-23 10:48:19
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-04-23 00:35, G Moron pisze:
> [...]
    > dokladnie powtarzalo sekwencje impulsow.
    > Nie pamietam w jakim pismie to widzialem. Moze Elektor, moze Elektronika

    http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/ire
    xt.htm

    AW

  • 4. Data: 2010-04-23 12:30:38
    Od: "G Moron" <g...@w...pl>

    >Głupie pytanie, a czemu to ma służyć skoro i tak osoba trzymająca
    >pilot do TV przebywa w innym pomieszczeniu i z racji tego nie może w
    >pełni korzystać z uroków jakie niesie te pudło, co najwyżej z fonii?

    rzeczywiscie, TV to zly przyklad. Wezmy: radio, amplituner, klimatzacje itp

    GM

  • 5. Data: 2010-04-23 12:50:40
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "G Moron" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dokladnie powtarzalo sekwencje impulsow.
    > Nie pamietam w jakim pismie to widzialem. Moze Elektor, moze Elektronika

    Fajne sa te z nadajnikiem w baterii.

  • 6. Data: 2010-04-23 13:03:58
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    bobofrut pisze:

    > Głupie pytanie, a czemu to ma służyć skoro i tak osoba trzymająca
    > pilot do TV przebywa w innym pomieszczeniu i z racji tego nie może w
    > pełni korzystać z uroków jakie niesie te pudło, co najwyżej z fonii?

    na przykład temu że ktoś ma jeden dekoder od kablówki czy satelity i
    kilka tv. Można oglądać ten sam program na wielu telewizorach nie
    ponosząc dodatkowych kosztów abonamentowych.
    Problemy z tym rozwiązaniem są wprost proporcjonalne do ilości domowników;)

  • 7. Data: 2010-04-23 13:06:47
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    G Moron pisze:
> [...]
    > dokladnie powtarzalo sekwencje impulsow.
    > Nie pamietam w jakim pismie to widzialem. Moze Elektor, moze Elektronika

    tu w wersji gotowej
    http://www.dipol.com.pl/tv-tv-sat-akcesoria-przedluz
    acze-pilotow,4446.htm

  • 8. Data: 2010-04-23 18:56:36
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    G Moron pisze:
    > Urzadzenie nie interpretowalo przesylanych kodow sygnalow. Po prostu
    > dokladnie powtarzalo sekwencje impulsow.
    > Nie pamietam w jakim pismie to widzialem. Moze Elektor, moze Elektronika
    > Praktyczna....?

    Kupuje się taki moduł odbiornika za 7 złotych:
    http://www.cyfronika.com.pl/semi/cz_ired.htm
    ...podłącza do niego generator 36 kHz (bramkowany tym modułem)
    i do niego diodę świecącą podczerwoną (albo kilka) i gotowe...

    W rozwiązaniu ze strony
    http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/ire
    xt.htm
    nie ma żadnego filtrowania składowej stałej ani częstotliwości
    innych niż ok. 36 kHz. Dlatego konieczne jest osłanianie diody
    odbiorczej, a i tak zasięg odbiornika jest (według opisu)
    bardzo mały, ok. 1 m. Przy zastosowaniu modułu odbiorczego
    zasięg jest "normalny" (jak np. w telewizorze, ok. 10 metrów),
    nie ma problemów ze słońcem itp. Wada: działa tylko dla określonej
    częstotliwości "nośnej" (36 kHz), czyli może nie działać
    z jakimiś egzotycznymi pilotami.

    P.

  • 9. Data: 2010-04-23 20:33:12
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    Piotrne pisze:

    > Kupuje się taki moduł odbiornika za 7 złotych:
    > http://www.cyfronika.com.pl/semi/cz_ired.htm
    > ...podłącza do niego generator 36 kHz (bramkowany tym modułem)
    > i do niego diodę świecącą podczerwoną (albo kilka) i gotowe...
    a mozesz to jakoś narysować jak podłącza sie ten generator - dla zielonych?
    czy jest jakaś prosta metoda sprawdzenia czy pilot działa na 36kHz?

    ToMasz

  • 10. Data: 2010-04-23 22:30:33
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    ToMasz pisze:

    > a mozesz to jakoś narysować jak podłącza sie ten generator - dla zielonych?
    > czy jest jakaś prosta metoda sprawdzenia czy pilot działa na 36kHz?

    Nie mam przygotowanego gotowego schematu.
    Ale ogólna idea jest prosta. Pilot nadając jakiś kod
    używa modulacji (a właściwie kluczowania) "sygnału nośnego"
    ok. 36 kHz. Tzn. nadając "zero" pilot miga diodą
    36000 razy na sekundę, a nadając "jedynkę" nie świeci wcale.
    Odbiornik (ten za 7 zł) odbiera to miganie i dostarcza
    już "zdekodowane" zera i jedynki. Jeśli odbiera miganie,
    to daje na wyjściu ok. 0,2 V, jeśli nie odbiera, to 4,5 V.
    Mając tę informację, można sterować nią własnoręcznie
    zbudowanym generatorem 36 kHz. Dla "zera" generator
    będzie migał diodą z szybkością 36 kHz, dla "jedynki" nie.

    Budowa przedłużacza:

    - zasilasz moduł odbiornika napięciem 5V (dwie nóżki).
    Na wyjściu (trzecia nóżka) masz cyfrowy sygnał zero-jedynkowy
    (zdemodulowany, "wolny" - nie ma tam już 36 kHz)

    - budujesz generator 36 kHz, np. taki jak tu:
    http://www.elportal.pl/forum/viewtopic.php?p=54080

    - aby uzyskać możliwość włączania / wyłączania generatora,
    zastępujesz jedną z bramek NOT np. bramką NAND i na jej
    drugie wejście podajesz zanegowany sygnał z odbiornika
    (sterowanie generatora można zrobić na różne sposoby
    i trzeba dopilnować, żeby w stanie wyłączonym dioda
    nie świeciła)

    - podłączasz diodę LED jak na schemacie, ewentualnie
    z mniejszym rezystorem albo dodatkowo z tranzystorem
    wzmacniającym prąd (w impulsie może być dużo większy
    niż tradycyjne 20mA).

    - może taniej i prościej wyjdzie użycie jako sterowanego
    generatora jakiegoś małego mikrokontrolera (np. ATTINY13A
    za 5zł, z wewnętrznym oscylatorem).

    Jak będę miał chwilę czasu, to narysuję :)

    Pozdrawiam
    Piotr