  • 1. Data: 2009-12-05 21:46:08
    Temat: radio programowe
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    Jako ze mnie kolega z tym radiem troche podpalil, to ja tez bym sobie
    zrobil radio :-)

    Ale nowoczesne i na szybko .. tak sobie pomyslalem ze heterodyna z
    synteza, mieszacz kwadraturowy scalony, a potem dwa sygnaly do karty
    dzwiekowej w kompie i zrobic posrednia np na 10kHz.

    Nie widzial ktos podobnego pomyslu juz zrealizowanego ?
    Ewentualnie .. jak zrobic filtr DSP zeby odfiltrowal tylko
    czestotliwosc "dodatnia" a wycial lustrzana "ujemna" ?

    J.

  • 2. Data: 2009-12-06 20:19:43
    Temat: Re: radio programowe
    Od: "m." <m...@...interia.pl>

    Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > synteza, mieszacz kwadraturowy scalony, a potem dwa sygnaly do karty
    > dzwiekowej w kompie i zrobic posrednia np na 10kHz.

    idzie ci o SDR czyli Software Defined Radio
    jest tego od groma, na róznym poziomie
    i o róznych prarametrach, sdr1000, flexradio
    cos tam pewnie by jeszcze na sourec forge znalazl
    ogólnie calkiem ciekawe. Czy tez cos innego
    miales na mysli ?
    michal m.

  • 3. Data: 2009-12-06 21:12:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 6 Dec 2009 21:19:43 +0100, m. wrote:
> [...]
    >i o róznych prarametrach, sdr1000, flexradio
    >cos tam pewnie by jeszcze na sourec forge znalazl
    >ogólnie calkiem ciekawe. Czy tez cos innego

    Cos innego - nie ambitny hardware, tylko jak pisze - heterodyna,
    mieszacz, a reszta w komputerze :-)

    Tak sobie mysle .. jak sie robi filtr pasmowo przepustowy na sygnalach
    I i Q, tak zeby przepusczal ok 10kHz, ale tlumil -10kHz ?

    J.

  • 4. Data: 2009-12-06 22:00:02
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@o...eu>

    no właśnie, może Ktoś opowie coś (skonstruuje) syntezę częstotliwości...

  • 5. Data: 2009-12-07 08:27:34
    Od: WP <p...@g...com>

    On 6 Gru, 22:12, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Tak sobie mysle .. jak sie robi filtr pasmowo przepustowy na sygnalach
    > I i Q, tak zeby przepusczal ok 10kHz, ale tlumil  -10kHz ?

    Z odwrotnym zagadnieniem walczyłem dopiero co. Czyli wyjście stereo
    jako I/Q w basebandzie. Niektóre karty dźwiękowe na wyjściu
    przepuszczają od DC, co pozwoliło uniknąć pośredniej typu 10 kHz. Ale
    szybko się okazało, że mało które są takie miłe.

    Na wejściu to chyba każda tnie poniżej 10..20 Hz. A DC jest ważne w
    basebandzie, więc te 10 kHz musi być już w analogowym sygnale
    kwadraturowym. Prosty sposób żeby to osiągnąć, to odstroić heterodynę
    o te 10 kHz, tylko trzeba pilnować, żeby filtry tego nie popsuły. Mimo
    to praca z takim sygnałem nie jest super wygodna. delikatne
    odstrojenia czy pływanie termiczne kwarcu może z łatwością wyprowadzić
    sygnał poza pasmo audio i się okaże że w odbieranym FM widać zmienną
    amplitudę. Szczególnie przy większych częstotliwościach RF. A już po
    cyfrowej stronie, to raczej bym szedł w kierunku przesunięcia tego
    wszystkiego do basebandu (pomnożyć przez e^(2pi*j*-10kHz)), to potem
    dużo ułatwia.

    Nie bardzo widzę potrzebę na taki filtr asymetryczny wzgl. 0 Hz, ale
    cyfrowo jest łatwy do zrobienia, tylko współczynniki wychodzą
    zespolone. Metoda najprostsza: w matlabie fdatool w wybierałce FIR
    jest pozycja "complex cośtam". Metoda wciąż prosta, ale mniej: zrobić
    filtr standardowy o pożądanym kształcie, ale symetryczny wokół DC. A
    potem jego współczynniki przemnożyć przez e^(2pi*j*nowe f0). Zrobić
    tego analogowo bym się nie podjął.

    WP

  • 6. Data: 2009-12-07 13:26:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WP" <p...@g...com> napisał w

    > [...] to raczej bym szedł w kierunku przesunięcia tego
    >wszystkiego do basebandu (pomnożyć przez e^(2pi*j*-10kHz)), to
    >potem
    >dużo ułatwia.

    I to bedzie drugi etap, a moze pierwszy :-)

    Jestem ciekaw porownania homodyny z heterodyna .. poki nie
    sprobowalem to mam mieszane uczucia co do homodyny.
    Da sie odebrac slabiutki sygnal, jesli obok pracuje znacznie
    mocniejszy generator w tym samym pasmie ?

    >Nie bardzo widzę potrzebę na taki filtr asymetryczny wzgl. 0 Hz,
    >ale

    Przy tak niskiej posredniej trzeba jakos filtrowac sygnaly
    lustrzane.
    Fakt ze w obecnym kraju tych nadajnikow faktycznie nie ma duzo i co
    najwyzej 800W.

    >cyfrowo jest łatwy do zrobienia, tylko współczynniki wychodzą
    >zespolone. Metoda najprostsza: w matlabie fdatool w wybierałce FIR
    >jest pozycja "complex cośtam".

    Bede sie musial doksztalcic ...

    J.

  • 7. Data: 2009-12-07 13:44:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jestem ciekaw porownania homodyny z heterodyna .. poki nie
    > sprobowalem to mam mieszane uczucia co do homodyny.

    Mieszane, to są w heterodynie.

    --
    Jarek (a może to nie uczucia)

  • 8. Data: 2009-12-07 17:27:52
    Od: Hob Goblin <h...@g...com>

    On Dec 7, 10:26 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Da sie odebrac slabiutki sygnal, jesli obok pracuje znacznie
    > mocniejszy generator w tym samym pasmie ?

    Obydwa rozwiazania sa podobnie podatne na nieliniowosc i wymagaja
    filtrow pasywnych przed i za mieszaczem. W przypadku homodyny, te
    drugie to filtry dolnoprzepustowe. Homodyna jest bardziej podatna na
    szumy 1/f, przesluch LO na wejscie sygnalu w.cz. mieszacza (co
    powoduje powstanie skladowej stalej na jego wyjsciu) i ma wyzsze
    wymagania wobec spasowania obu kanalow mieszacza I/Q i przetwornika A/
    C (nie ma mozliwosci pasywnego odfiltrowania sygnalu lustrzanego).

    W praktyce lepiej zrobic tak jak planujesz - ustawic IF nieco powyzej
    zera (CLIF) i obrobic sygnal cyfrowo (zespolony filtr bandpass i
    mieszacz do DC). Odpada problem z szumami i skladowa stala i zostaje
    "tylko" spasowanie kanalow I i Q (tu bedzie potrzebny scalony mieszacz
    I/Q i dwukanalowy przetwornik A/C ze wspoldzielonym zegarem i
    napieciem odniesienia).

    > Bede sie musial doksztalcic ...

    Taki filtr (FIR) mozna dosc latwo recznie zsyntezowac, gorzej z
    implementacja (najlepiej filtrowac kilkukrotnie z decymacja).

    W skrocie:
    Odpowiedz impulsowa "zwyklego" filtru (skalarnego) to w najprostszym
    przypadku suma tonow (cosinusow) o czestotliwosciach, ktore chcesz
    przepuscic (np. 0, 1, 2,.., ft dla filtru dolnoprzepustowego),
    pomnozona przez okno wygladzajace. Chodzi o to by splot tej odpowiedzi
    z sygnalem w pasmie dal ten sam sygnal na wyjsciu, a z sygnalem spoza
    pasma dal 0.

    Filtr ze wspolczynnikami zespolonymi uzywa tonow nie w postaci "cos
    (omega*t)" a "cos(omega*t)+j*sin(omega*t)". Najlepiej wyobrazic sobie
    taki sygnal jako wektor o dlugosci 1 obracajacy sie z predkoscia
    katowa omega. Po kierunku obracania sie tego wektora mozna ustalic czy
    czestotliwosc jest dodatnia czy ujemna. W przypadku sygnalow
    skalarnych bylo to niemozliwe bo cos(omega*t) jest funkcja parzysta
    (geometrycznie sygnal skalarny to rzut obracajacego sie wektora na os
    liczb rzeczywistych).

    Dalej jest juz analogicznie jak z filtrem skalarnym - sumujesz tony o
    czestotliwosciach, ktore chcesz przepuscic i mnozysz przez okno
    wygladzajace. Np.:

    odpowiedz_impulsowa(t) =
    okno(t) * [
    ... +
    cos(-1*t) + j*sin(-1*t) + // = cos(1*t) - j*sin(1*t)
    cos(0*t) + j*sin(0*t) + // = 1
    cos(1*t) + j*sin(1*t) +
    cos(2*t) + j*sin(2*t) + ... ]

    Wszystkie operacje na tej odpowiedzi impulsowej (np. splot z sygnalem
    wejsciowym) musza uzywac operacji na liczbach zespolonych.

    Sorry, ze tak lopatologicznie. Mam nadzieje, ze Ci sie to przyda.

    -hob

  • 9. Data: 2009-12-08 08:12:21
    Od: WP <p...@g...com>

    On 7 Gru, 14:26, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Przy tak niskiej posredniej trzeba jakos filtrowac sygnaly
    > lustrzane.

    Próbowałbym tak: najpierw przesunąć cały sygnał z 10 kHz do DC.
    Potencjalny obraz czy inny syf z -10 kHz przjdzie na -20, a przy
    próbkowaniu rzędu 40 kHz jeszcze jego szczątki przekręcą się do +20,
    ale to nie przeszkadza. Bo teraz można to wszystko przetrawić
    zwyczajnym dolnoprzepustowym na +-10 kHz.

    WP

  • 10. Data: 2009-12-08 08:53:37
    Od: Hob Goblin <h...@g...com>

    On Dec 8, 5:12 pm, WP <p...@g...com> wrote:

    > Próbowałbym tak: najpierw przesunąć cały sygnał z 10 kHz do DC.
    > Potencjalny obraz czy inny syf z -10 kHz przjdzie na -20, a przy
    > próbkowaniu rzędu 40 kHz jeszcze jego szczątki przekręcą się do +20,

    W jakim pasmie ma to pracowac? 40kHz to prawdopodobnie za malo by
    wyciac aliasy.

    -hob