  • 1. Data: 2010-06-10 19:35:33
    Temat: radioamatorstwo raz jeszcze
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Dwa krótkie pytania odnośnie tego projekciku:
    http://home.alphalink.com.au/~parkerp/gateway/nonov9
    9.htm

    1) Czy jako pierwszego tranzystora można użyć BF245?
    2) Czy w przypadku użycia wzmacniacza UL149x transformator audio staje
    się zbędny?

  • 2. Data: 2010-06-10 21:34:55
    Temat: Re: radioamatorstwo raz jeszcze
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

> [...]
    >
    > 1) Czy jako pierwszego tranzystora można użyć BF245?
    > 2) Czy w przypadku użycia wzmacniacza UL149x transformator audio staje
    Tu jest podobny - troche bardziej rozbudowany projekt

    http://www.electronics-tutorials.com/receivers/regen
    -radio-receiver.htm

    tam bez problemu dziala lm386.
    K.

  • 3. Data: 2010-06-11 05:35:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-06-10 23:34, Krzysztof pisze:

    > http://www.electronics-tutorials.com/receivers/regen
    -radio-receiver.htm

    > tam bez problemu dziala lm386.

    Czyli z UL1498 też nie powinno być problemu?
    A jak wygląda sprawa z zastąpieniem MPF102 w stopniu detektora
    reakcyjnego? Mam w tej chwili tylko BF245 pod ręką, a tego tranzystora
    jakoś nie widzę w sklepach ani na Allegro.

  • 4. Data: 2010-06-11 05:44:17
    Od: "Ela W." <e...@o...pl>

    > A jak wygląda sprawa z zastąpieniem MPF102 w stopniu detektora
    > reakcyjnego? Mam w tej chwili tylko BF245 pod ręką

    Można zastąpić bez problemu, ale powinien to być BF245A lub B. Chodzi o
    napięcie odcięcia, bo przy zasilaniu 9V w tym układzie nie powinno być
    większe niż 4V. Możesz zresztą zmierzyć napięcie odcięcia tego tranzystora,
    co masz. Dajesz w źródle opornik powiedzmy 2.2k, bramkę na masę, na dren
    +9V i mierzysz napięcie na źródle. Jak nie będzie większe niż te 4V, to na
    pewno będzie chodził.

    Teatime

  • 5. Data: 2010-06-11 06:21:34
    Od: "AW" <1...@t...pbz>

> [...]
    >
    > 1) Czy jako pierwszego tranzystora można użyć BF245?
    > 2) Czy w przypadku użycia wzmacniacza UL149x transformator audio staje

    1) Tak
    2) Tak , ale
    Jeśli pozostawisz stopień z tranzystorem BC548 ,
    to musi on mieć obciążenie w kolektorze , dławik
    lub ostatecznie resystor .

    --
    AW

  • 6. Data: 2010-06-11 06:53:51
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-06-11 08:21, AW pisze:

    > Jeśli pozostawisz stopień z tranzystorem BC548 ,
    > to musi on mieć obciążenie w kolektorze , dławik
    > lub ostatecznie resystor .

    Dławik o jakiej wartości? Bo największy jaki mam pod ręką to 1mH -
    mierzona rezystancja to około 25 omów. Jak rozumiem z wejściem UL1498
    połączyć przez jakiś kondensator elektrolityczny?

  • 7. Data: 2010-06-11 21:05:43
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > reakcyjnego? Mam w tej chwili tylko BF245 pod ręką, a tego tranzystora
    > jakoś nie widzę w sklepach ani na Allegro.

    mozesz poszukac np. bfr31 , ew. pogrzebac na smietniku za starym konwerterem
    sat (powinien miec niskonapieciowy GAsFET ew. HEMT na wejsciu - uzycie tak
    samo jak mosfet, z tym ze nizsze szumy ma)

  • 8. Data: 2010-06-12 09:58:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 11 Jun 2010 08:53:51 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Dławik o jakiej wartości? Bo największy jaki mam pod ręką to 1mH -
    > mierzona rezystancja to około 25 omów. Jak rozumiem z wejściem UL1498
    > połączyć przez jakiś kondensator elektrolityczny?

    Nie, on mówił o dławiku m.cz. Ty lepiej albo zrezygnuj z tego tranzystora
    (zawsze możesz go dokleić jak będzie trzeba) albo daj opornik tak dobrany
    by napięcie kolektora wyniosło ok. 5V. Zapewne będzie to kilka kom.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2010-06-17 05:20:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    BTW jak powinna wyglądać cewka w wersji na fale długie?
    Rozumiem, że zmienić należy nie tylko liczbę zwojów cewki obwodu LC ale
    też sprzęgającej z anteną i reakcyjnej?

  • 10. Data: 2010-06-17 06:25:30
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 17.06.2010 07:20, Atlantis pisze:
    > BTW jak powinna wyglądać cewka w wersji na fale długie?
    > Rozumiem, że zmienić należy nie tylko liczbę zwojów cewki obwodu LC ale
    > też sprzęgającej z anteną i reakcyjnej?

    Oczywiście trzeba zwiększyć ilość zwojów wszystkich cewek. Najprościej
    zrobić to proporcjonalnie czyli przykładowo zwiększając dwukrotnie
    liczbę zwojów cewki obwodu LC również dwukrotnie zwiększamy liczbę
    zwojów cewki reakcyjnej i antenowej. Dla fal długich cewkę obwodu LC
    dobrze jest wykonać jako koszykową (reakcyjna i antenowa może być
    normalna jedno lub wielowarstwowa)

    A tak dla ścisłości, to liczba zwojów cewki reakcyjnej zależy od
    wzmocnienia stopnia detektora reakcyjnego. Musi ona zapewnić na tyle
    silne dodatnie sprzężenie zwrotne aby możliwe było wzbudzenie drgań w
    pełnym zakresie przestrajania odbiornika.

    Pozdrawiam
    Grzegorz