  • 11. Data: 2017-07-12 16:47:55
    Temat: Re: [retro] Aparaty telefoniczne - cała książka - 1966
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w
    wiadomości

    >Chodziło mi o aparaty ze wzmacniaczami - zastosowano przeważnie
    >wzmacniacz w klasie A, która, jak wiemy, jest bardzo nieekonomiczna
    >energetycznie.
    >Przykład - aparat okrętowy na stronach 339 i 341. A wzmacniacz, w
    >klasie B,

    HF, myslisz ze na okrecie jest jakas roznica, czy wzmacniacz bedzie
    pobieral 50mW czy 500mW ?

    A braki tranzystorowe mogly pewne byc - glownie w braku
    komplementarnych, co utrudnialo konstrukcje wzmacniaczy.
    W efekcie nie ma co sie bawic w optymalizacje ulamka wata w sprzecie o
    zasilaniu sieciowym.

    J.

  • 12. Data: 2017-07-13 15:16:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > HF, myslisz ze na okrecie jest jakas roznica, czy wzmacniacz bedzie
    > pobieral 50mW czy 500mW ?

    Ogromna. Zwróć uwagę na to, czym i jak były zasilane, oraz jak odbywało się
    ładowanie.

> [...]
    > co utrudnialo konstrukcje wzmacniaczy.
    > W efekcie nie ma co sie bawic w optymalizacje ulamka wata w sprzecie o

    Sieciowym... Na statku...?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 13. Data: 2017-07-13 15:47:14
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <4...@g...com> napisał w wiadomości
    > Czy w połowie lat 60. wzmacniacze operacyjne były już produkowane?

    Pewnie były. Mnie chodziło o to, aby kosztem może niewielkiej komplikacji
    układu, zminimalizować jego prąd spoczynkowy. Teoretyczna sprawność klasy A,
    to 50%, a praktycznie to gdzieś 5-10%. Teoretyczna sprawność klasy B, to
    78%, a praktycznie, nie tak trudno, było to dociagnąć do 30-40%. Jest
    różnica między 5-10, a 30-40?.
    Czemu WzmOp (nie będę pisać po angielsku "opamp", zabijcie, ale nie zrobię
    tego, mamy język polski i on jest do używania) - stopnie pośrednie w klasie
    A, to pewnie tak mało biorą, że to ledwie kilka mA. A stopień wyjściowy juz
    można dostroić. W każdym razie, jak pisałem, TDA2822 bierze spoczynkowo 6-8
    mA, tak mi wyszło z własnego pomiaru. Albo taki 8002
    http://www.shenzhensum.com/products/datasheet/8002(2
    .0W).pdf A napięcie ma
    przystające do możliwości. I mały jest, zmieści się nawet w naparstku, z
    całą aplikacją.
    Nie chce mi się na razie szukać, pogoda jest do dupy i migrena mnie kroi na
    maksa, stąd dziś piszę trochę mętnie.
    Próbowałem się przypatrzeć modułowi wzmacniacza na fotografii - zdecydowanie
    jest miejsce na kilka jeszcze tranzystorów. A jako, że to mowa, to nie musi
    być Hi-Fi i można by przykrócić prąd spoczynkowy klasy B tak, ze nawet
    pojawiły by się niewielkie zniekształcenia skrośne (z rozsądkiem rzecz
    jasna) i może prąd średni, w klasie A niezależny od wysterowania, w klasie B
    zależzny od poziomu sygnału... Może prąd spoczynkowy zamiast np. 10 mA w
    klasie A, byłby nawet 5mA w klasie B (a z pewnościa dało by się zejść
    jeszcze dużo niżej), to już zysk i mamy zasoby na sterowanie głośnika, czy
    na dłuższe trzymanie akumulatorków. Przy takich akumulatorkach (mała
    pojemność) i sposobie ich ładowania (zakręcenie korbką), każdy miliamper
    zyskany, jest na wagę złota.
    Ach... pomieszałem... prąd średni... prąd spoczynkowy... spróbuję
    wyprostować. Spoczynkowy - układ bierze tyle, gdy nie ma sygnału. Średni -
    chodziło mi o to, ile średnio pokaże amperomierz, gdy układ jest
    wysterowany. W klasie A teoretycznie nie drgnie, co też oznacza, że na
    straty leci tu w ch.j, stosowane są układy, które podbijają polaryzacjue
    stopnia w miarę wysterowania i wtedy miernik powinien ruszyć, choć to nadal
    klasa A. Ale i tak, do oszczędnych to należeć nie będzie. A w klasie B,
    miernik powinien ruszać się w takt wysterowania.
    Jak bym dorwał choć jeden (albo dwa - końcowe) taki aparat, to spróbowałbym,
    czy udało by mi się zastosować modyfikację wzmacniacza, żeby zamiast klasy
    A, dołożyć parę tranzystorów i mieć może drożej za elementy, ale taniej
    zasilanie, bo w klasie B (już nie będę się szczypać z robieniem klasy AB, bo
    to było by z dupy wyjęte) mały prąd, na dłużej starczą akumulatorki.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

    PS przepraszam za literówki

  • 14. Data: 2017-07-13 17:10:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Ogromna. Zwróć uwagę na to, czym i jak były zasilane, oraz jak
    >odbywało się ładowanie.

    A faktycznie, wczesniej nie czytalem.

    Tym niemniej - zasilanie wlaczone tylko na czas rozmowy, prad zapewne
    niewielki, pare mA, skoro ladowanie korbka daje rade, to po co wiecej
    tranzystorow :-)

    >Sieciowym... Na statku...?

    Statek zapewne jakies zasilanie ma na pokladzie i nie ma problemow z
    pradem.
    Ale widac, ze tu autonomiczne telefony zrobili ... ciekawe.
    Wzgledy bezpieczenstwa ?

    J.

  • 15. Data: 2017-07-13 17:47:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    >Czemu WzmOp (nie będę pisać po angielsku "opamp", zabijcie, ale nie
    >zrobię tego, mamy język polski i on jest do używania)

    W polskim jezyku nie ma "WzmOp", musisz napisac calymi slowami :-P

> [...]
    > ledwie kilka mA. A stopień wyjściowy juz można dostroić. W każdym
    > razie, jak pisałem, TDA2822 bierze spoczynkowo 6-8 mA, tak mi wyszło

    Ale w czasach, gdy krajowy przemysl produkowal TG4, proponujesz uzycie
    czegos takiego ?

    >A napięcie ma przystające do możliwości.

    A z ktorego ten scalak roku ?
    Dawniej napiecia pracy kosci byly wieksze, a nawet ten bedzie mial
    problem z praca na rozladowanych 2 NiCd.

> [...]
    >niezależny od wysterowania, w klasie B zależzny od poziomu sygnału...
    >Może prąd spoczynkowy zamiast np. 10 mA w klasie A, byłby nawet 5mA w

    Jesli nadal mowimy o tym APZ/K-64, to mi wychodzi ok 2-3mA.

> [...]
    >akumulatorków. Przy takich akumulatorkach (mała pojemność) i sposobie
    >ich ładowania (zakręcenie korbką), każdy miliamper zyskany, jest na

    Podejrzewam, ze to co bylo sie spawdzalo w praktyce i korbka
    wystarczyla.
    Wiec po co ulepszac :-)

> [...]
    >ruszyć, choć to nadal klasa A. Ale i tak, do oszczędnych to należeć
    >nie będzie. A w klasie B, miernik powinien ruszać się w takt

    Ale tu akurat jak juz uzywamy, to z 50% czasu cos sluchamy (bo 50%
    gadamy), a sygnal w czasie sluchania jest IMO dosc wysoki - bo to nie
    orkiestra symfoniczna z wysoka dynamika.

> [...]
    >elementy, ale taniej zasilanie, bo w klasie B (już nie będę się
    >szczypać z robieniem klasy AB, bo to było by z dupy wyjęte) mały

    Ale one maja wystarczyc na kilka minut rozmowy po jednym zakreceniu
    :-)

    P.S. nie bardzo lapie, jak przebiegal wybor odbiorcy. Dzwonek
    kierowano do wybranego aparatu, a system pozwal tylko na jedna rozmowe
    naraz ?

    J.

  • 16. Data: 2017-07-13 23:26:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A faktycznie, wczesniej nie czytalem.

    Spoko, nie każdy to wyłapie. W końcu to mój zawód i takie rzeczy trafiają mi
    "w oko" :)

    > Tym niemniej - zasilanie wlaczone tylko na czas rozmowy, prad zapewne
    > niewielki, pare mA, skoro ladowanie korbka daje rade, to po co wiecej
    > tranzystorow :-)

    No, ja rozumiem, że Pan Kapitan do maszynowni "Cała naprzód" i się rozłącza.
    Ale, jeśli np. będzie jakaś awaria i trzeba będzie dłużej pogadać, do tego
    przy awarii maszyny, a akumulatory statku właśnie dogorywają... Niestety,
    niejeden raz widziałem już w życiu, że przewidywanie takich ekstremalnie
    mało realnych, jak rozbieganie silnika benzynowego, sytuacji, może bardzo
    pozytywnie zaprocentować w chwili zdarzenia.

    > Statek zapewne jakies zasilanie ma na pokladzie i nie ma problemow z
    > pradem.

    Do czasu, jak np. z jakiegoś powodu stanie silnik, czy jakiś szczur okrętowy
    przegryzie kabel zasilający.

    > Ale widac, ze tu autonomiczne telefony zrobili ... ciekawe.
    > Wzgledy bezpieczenstwa ?

    Może raczej dywersyfikacja środków łączności. Dziś by pokupowali pewnie
    radia ręczne, a wówczas jakoś nie bardzo...
    Trudno mi powiedzieć, bo nie pracpowałem nigdy w służbie morskiej, ale na
    każdej centrali, jaką odwiedziłem, był przynajmniej jeden telefon z jakiejś
    innej. Raczej nie dla kaprysu. Więc pewnie i tutaj chodziło o toi, by
    możliwie małym nakładem sił i środków otrzymać coś, co moze za wygodne nie
    będzie, ale za to będzie niezawodne...?

  • 17. Data: 2017-07-14 00:49:42
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    >
    > W polskim jezyku nie ma "WzmOp", musisz napisac calymi slowami :-P

    A w angielskim jest "opamp"?
    W Polskim także nie ma słowa "trafo", a jakże powszechnie jest używane?

    .0W).pdf

    > Ale w czasach, gdy krajowy przemysl produkowal TG4, proponujesz uzycie
    > czegos takiego ?

    To 2-3 TG4, w układzie, zeby to w B było przeciwsobnie. Skoro to rozmowa, to
    nie musi być idealnie wierne w sensie hifi. Zmieści się.
    Zresztą, w latach 70 było coś takiego, jak MAA115/125/145 (tak na szybko
    strzelam), to jakieś proste układziki mogły być.
    A dziś, to pewnie by coś podpasowało
    http://datasheet.datasheetarchive.com/originals/dist
    ributors/Datasheets-AE/DSA5GERT0000467.pdf
    aż się prosi, żeby kilka układów użyć, pasują napięcia i prądy, jest to
    zestawienie, historyczne już, układów scalonych firmy Tesla, trafiłem,
    szukając parametrów MAA.

    (8002)
    > A z ktorego ten scalak roku ?

    No, jakiś nowszawy raczej.

    > Dawniej napiecia pracy kosci byly wieksze, a nawet ten bedzie mial problem
    > z praca na rozladowanych 2 NiCd.

    A on ma jakoś nisko dół, więc ma szansę pójść. Zresztą, wspomniana Tesla,
    też by miała się czym poszczycić.

    > Jesli nadal mowimy o tym APZ/K-64, to mi wychodzi ok 2-3mA.

    Im mniej, tym lepiej.

    > Podejrzewam, ze to co bylo sie spawdzalo w praktyce i korbka wystarczyla.
    > Wiec po co ulepszac :-)

    Dla oszczędności energii, jednak bym oszczędzał. Ewentualnie układ z
    automatycznym podbijaniem polaryzacji (choć jak próbowałem, to nie bardzo mi
    chciało pójść) :)
    Ja chcę to jeszcze kiedyś sam pomacać, bo nie daje mi to spokoju.

    > P.S. nie bardzo lapie, jak przebiegal wybor odbiorcy. Dzwonek kierowano do
    > wybranego aparatu, a system pozwal tylko na jedna rozmowe naraz ?

    Z tego, co zdążyłem wyłapać (jako telefoniarz) :) (ale jeszcze będę musiał
    się wczytać, bo czuję, że mogę coś przekręcić, jak trochę dojdę do siebie po
    skokach pogody, migrena rano mnie zjadła, jak dawno nie było)
    To wybierało się przełącznikiem żądanego abonenta i nasłuchiwało, czy
    przypadkiem nie umawia się na jakieś chlanko, czy dymanko :)
    Następnie, po stwierdzeniu "głuchej ciszy" kręciło się korbą, co 1.
    wyzwalało u celu zew, 1 kHz, takie panie induktory mieli, w tekście nazywane
    generatorami, które powodowały wycie wyjca u celu, a także ładowało mu
    akumulatorki. Oraz własne. Tamten się zgłaszał, jak chciał, włączał
    wzmacniacz - i gadali. Jest to zresztą opisane w tekście, przy omawianiu
    tych aparatów. Aparat wieloliniowy mógł współpracować z innym wieloliniowym,
    mając możliwość wyboru, mógł także wybrać aparat jednoliniowy. Aparat
    jednoliniowy mógł także pracować z wieloliniowym, ale tylko z jednym, bez
    wyboru, na sztywno, mógł oczywiście, mieć po drugiej stronie drugiego
    jednoliniowca.
    Rozmów mogło być więcej, jeśli np. gadał 1 z 4, to nic nie przeszkadzało
    gadać 2 z 3 (nie pamiętam, jak z sygnalizacją, ale rozmównie jak
    najbardziej) - w końcu jak np. kapitan wołał do maszynowni, to nawet nie
    musiał wiedzieć, przestawiajac przełącznik przez wszystkich, że np. kambuz
    gada z magazynem...
    Aparat jednoliniowy nie miał dylematu - po prostu kręcił korbą, bo i tak
    drugtą stronę miał na sztywno. Zresztą, chyba była możliwość dołączenia do
    rozmowy. Ja też widzę możliwość prostej próby, po wybraniu Ab.B. Ale to już
    była by pewna ingerencja w układ i potrzebowała nieco więcej zasilania.
    Muszę jeszcze spróbować rozkminić, czy dało by się zestawić połączenie
    kaskadowe, np. Kapitan-kambuz, kambuz-maszynownia, maszynownia-magazyn... A
    jeśli nie, to czy modyfikacja umożliwiajaca była by prosta, czy trzeba się
    wysilić...? Ale to za dnia już, jak trochę ochłonę po szaleństwach aury.

  • 18. Data: 2017-07-14 11:04:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >A w angielskim jest "opamp"?

    O angielski niech sie Anglicy martwia :-)

    >W Polskim także nie ma słowa "trafo", a jakże powszechnie jest
    >używane?

    To ja uzywam opamp, skoro juz wymyslamy nowe :-)

> [...]

    tributors/Datasheets-AE/DSA5GERT0000467.pdf
    >aż się prosi, żeby kilka układów użyć, pasują napięcia i prądy,

    -napiecie zasilania 4-12V. A my mamy 2.0 w zlych ukladach.
    -trzy tranzystory, a nam wystarczyl 1 do wzmocnienia. Co ty chcesz -
    Wolna Europe odbierac ?
    -przeciez to klasa A

> [...]

    >To wybierało się przełącznikiem żądanego abonenta i nasłuchiwało, czy
    >przypadkiem nie umawia się na jakieś chlanko, czy dymanko :)

    ale z tego co widze, to laczymy a i b wszystkich aparatow, a to mi
    wyglada na uklad rozmowny.

    Wiec jak dwoje gada, to trzeci z czwartym nie pogadaja ...

    J.