  • 1. Data: 2016-05-13 15:51:45
    Temat: sciemniacz led
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Zakladajac ze mam "zarowki LED" na 230V, z kondensatorem w charakterze
    ogranicznika pradu ... to jak to sciemniac ?

    Autotrafo odpada z racji wymiarow,
    falownik ... no, chyba tez, ale kto wie - moze to i dobry kierunek
    myslenia. Ale to w przyszlym roku :-)

    I sie tak zastanawiam nad uzyciem triakowego.
    Z zastanawiania wychodzi mi, ze:
    a) LEDom skoki napiecia sluzyc nie beda,
    b) przy wlaczeniu triaka miedzy 0 a 90 stopni - regulacji nie bedzie,
    wszak napiecie nadal od maksimum do maksimum skacze i ladunek
    przepuszcony przez kondensator od tego zalezy.
    c) ale gdyby tak po maksimum wyzwalac ... o, to by zadzialalo.

    Tylko jak sie pozbyc problemu a) ... filtr jakis, lagodzacy zbocza,
    cewka ... i ze zdziwieniem pewnym zagladam do fabrycznego sciemniacza,
    a tam cewka na sporym toroidzie.
    I ma tylko jedno uzwojenie, nie zaden dlawik skompensowany ...

    Co o tym myslicie - wymog EMI, czy wlasnie pomysleli o zasilaniu LED
    czy nawet swietlowek ?

    Hm, pomijajac Ledowki w wersji "sciemnialnej" ... a moze jednak
    pomyslec nad falownikiem ?
    Tak na moj gust:
    -czestotliwosc wcale nie musi byc 50Hz, moze byc np 5kHz i stosownie
    nizsze napiecie.
    -wtedy nie musi byc sinusoidalny, wystarczy prostokat ...

    J.

  • 2. Data: 2016-05-15 21:28:49
    Temat: Re: sciemniacz led
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2016-05-13 o 15:51, J.F. pisze:

    > Zakladajac ze mam "zarowki LED" na 230V, z kondensatorem w charakterze
    > ogranicznika pradu ... to jak to sciemniac ?

    dobre firmy produkują lampy LED-owe podpisane wprost jako "dimmable",
    czyli mając je, możesz użyć standardowego ściemniacza oświetleniowego i
    będzie działać.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 3. Data: 2016-05-15 21:46:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Baszyński napisał:

    > dobre firmy produkują lampy LED-owe podpisane wprost jako "dimmable",
    > czyli mając je, możesz użyć standardowego ściemniacza oświetleniowego
    > i będzie działać.

    A jak to działa? Ja niedawno kupiłem lampli 12V, niezbyt drogie. Okazało
    się, że tak samo świecą zasilane prądem zmiennym jak i stałym, napięcie
    zasilacza może być 12V, 9V, 5V. Nawet bateria od telefonu daje radę.
    Szczerze mówiąc, bardzo mi się to podoba, uważam też, że jest praktyczne.
    Firmę, która to zrobiła, uznaję za dobrą. Wolę takie zachowanie, niż jakiś
    'dimmable' (które podejrzewam, że zrobione jest jakoś na okrągło, coś jak
    to analizowanie sygnału MDA w sąsiednim wątku).

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2016-05-16 09:55:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Baszyński" napisał w wiadomości grup

    >dobre firmy produkują lampy LED-owe podpisane wprost jako "dimmable",
    >czyli mając je, możesz użyć standardowego ściemniacza oświetleniowego
    >i będzie działać.

    Wiem, sobie wlasnie zamowilem jedna i zamierzam przetestowac.

    Troche powatpiewam w te nazwe w tym przypadku - male to, niewiele
    elektroniki sie miesci.

    J.

  • 5. Data: 2016-05-17 08:47:35
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > 'dimmable' (które podejrzewam, że zrobione jest jakoś na okrągło, coś jak
    > to analizowanie sygnału MDA w sąsiednim wątku).

    Pewnie byś się zdziwił. W jednej sytuacji masz po prostu przetwornicę,
    która weźmie tyle ile potrzebuje, a w drugim tyle, ile dostanie. Jak nie
    będzie detektora szczytowego (kondensatora) na zasilaniu i brak
    sprzężenia, to będziesz miał "dimmable", chociaż właściwie to nawet z
    kondensatorem powinna być regulacja od połowy zakresu - byle tylko nie
    było sprzężenia zwrotnego. Ja bym pewnie zaczął od push-pull z
    transformatorem z odczepem na środku, bo to powinno bez problemu zadziałać.
    Ewentualnie widzę też inne rozwiązanie, ale to takie jak piszesz "na
    okrągło", tzn napięcie odniesienia robione jako uśrednione zasilanie,
    ale to raczej bez sensu.

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2016-05-17 10:21:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

> [...]
    > zadziałać. Ewentualnie widzę też inne rozwiązanie, ale to takie jak
    > piszesz "na okrągło", tzn napięcie odniesienia robione jako uśrednione

    Wiem, że mówimy o rzeczach względnych, ale ja jako jedynie sensowne
    wyjście znajduję prostowanie napięcia po ścimniaczu jak leci, detekcję
    kąta przesunięcia zapłonu triaka i użycie tego parametru do sterowania
    regulacją PWM przy kilohercowych częstotliwościach.

    Z tym że ja w ogóle ściemnianie ledów uważam za mało sensowny pomysł.
    Regulatory oświetlenia pojawiły się jako gadżet, na zasadzie "zrobimy,
    bo się da", w chwili gdy tyrystory trafiły pod strzechy. Takie
    przyćmienie żarówki niesie wartośc dodaną -- zmienia się temperatura
    barwowa światła. To co innego niż wyłączenie połowy żarówek w żyrandolu.
    Oczywiście nie za darmo, bo sprawność leci na łeb, więc połowa mocy
    pobranej oznacza wieloktorny spadek poziomu światła. Ale jak ktoś chce
    mieć nastrojowo, to płaci i nie marudzi. Natomiast proste obniżenie
    natężenia światła białego w pokoju daje okropne efekty. Ta księżycowa
    poświata wygląda upiornie. A ludzie płacą za te "dimmable" kilkakrotnie
    więcej niż za normalne. Bo im jakiś marketingowiec ściemniał, że to
    nowoczesne.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-05-17 13:16:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > kąta przesunięcia zapłonu triaka i użycie tego parametru do sterowania
    > regulacją PWM przy kilohercowych częstotliwościach.

    Ale to nie bardzo ma sens. Prostowanie napięcia jak najbardziej, ale bez
    kondensatora za mostkiem. A że obciążenie znamy, to można tak dobrać
    parametry przetwornicy, żeby nie trzeba było za bardzo kombinować.

> [...]
    > poświata wygląda upiornie. A ludzie płacą za te "dimmable" kilkakrotnie
    > więcej niż za normalne. Bo im jakiś marketingowiec ściemniał, że to

    Do oświetlenia ogólnego to jak najbardziej masz rację, ale do tego to
    LEDy tak średnio się w ogóle nadają. Jak się kupi bez przyglądania się
    to można trafić na całkiem nieprzyjemne.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2016-05-17 13:29:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Ale to nie bardzo ma sens. Prostowanie napięcia jak najbardziej, ale bez
    > kondensatora za mostkiem. A że obciążenie znamy, to można tak dobrać
    > parametry przetwornicy, żeby nie trzeba było za bardzo kombinować.

    Sens ma, bo będzie działać. Pomysł, by nie było kondensatora za mostkiem
    prostującym 50 Hz odrzucam z góry. Migającego oświetlenia w domu nie chcę,
    a led to nie żarówka, sam z siebie bezwładości nie ma. Takim stroboskopem
    można najwyżej poświecić w kurniku.

    > Do oświetlenia ogólnego to jak najbardziej masz rację, ale do tego to
    > LEDy tak średnio się w ogóle nadają. Jak się kupi bez przyglądania się
    > to można trafić na całkiem nieprzyjemne.

    Ponieważ kupuję z się przyglądaniem, to do mnie trafiają przyjemniejsze
    od CFL. Widziały gały co brały. A przy "oświetleniu szczególnym" tym
    bardziej nie widzę powodu do ściemniania.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2016-05-17 13:52:12
    Od: s...@g...com

    użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > To co innego niż wyłączenie połowy żarówek w żyrandolu.
    > Oczywiście nie za darmo, bo sprawność leci na łeb

    I to więcej niż nam się wydaje, bo zmniejszenie
    jasności powoduje przesunięcie czułości oka
    w kierunku światła niebiesko-zielonego, a w tym
    czasie żarówka przesuwa pik emisji w kierunku IR.

    str. 8
    https://www.if.pw.edu.pl/~krzys137/Optyka_widzenia/W
    yklad%207.pdf

    Nosz, kufa dlaczego wszyscy ciągle gadają o piku czułości
    oka w okolicach żółtego, a pomijają przesunięcie tegoż piku
    w lewo kiedy jasność spada:)?

  • 10. Data: 2016-05-17 13:56:48
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 17.05.2016 13:16, Dariusz Dorochowicz wrote:

    > Do oświetlenia ogólnego to jak najbardziej masz rację, ale do tego to
    > LEDy tak średnio się w ogóle nadają. Jak się kupi bez przyglądania się
    > to można trafić na całkiem nieprzyjemne.

    Nie przesadzajmy. Od pól roku mam tanie ledy (Diall i Pila, okolice
    14-15W) i działają bardzo przyzwoicie. Świetlówki kompaktowe kurzą
    się i puszczają rtęć w szafie.

    pzdr
    bartekltg