  • 71. Data: 2018-03-16 16:50:28
    Temat: Re: smarowanie srub
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ty z uporem maniaka twierdzisz ze sa jakies zabezpiecznia. Teraz w strone
    niewidzialnych idziesz. Jesli twierdzisz ze ja sie myle to na tobie ciazy obowiazek
    udowodnienia ze powszechnie stosuje sie przy srubach korbowodow kleje. Dokad nie
    wybijesz mi oczu powszechnym klejeniem srub przy korbowodach i podporach walu dotad
    to co napisales nie warte bylo czytania.

  • 72. Data: 2018-03-16 17:59:52
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

> [...]
    wybijesz mi oczu powszechnym klejeniem srub przy korbowodach i podporach walu dotad
    to co napisales nie warte bylo czytania.

    Twierdzę ze to co piszesz mija się z prawdą.
    Tak jak tekst z poprzedniego twojego posta:
    "A moj dziadek spod Sosnowca stracil chujem odrzutowca."

    Pozdawiam

  • 73. Data: 2018-03-16 18:44:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje ze sa zabezpieczane tylko nie powiesz ani nie
    pokazesz jak i czym.

  • 74. Data: 2018-03-16 19:10:10
    Od: l...@g...com

    W Sosnowcu to wszystko jest możliwe.

  • 75. Data: 2018-03-16 20:16:40
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2018 o 13:12 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > We wzorze na tarcie nie ma nic o powierzchni. Jest sila dociskajaca i
    > wspolczynnik tarcia.

    W gwincie jest moment tarcia, który zależy od średnicy gwintu:

    http://www.pkm.edu.pl/index.php/polocenia-obl/84-010
    10104

    tutaj:
    http://www.pg.gda.pl/~wlitwin/pkm/1_05.pdf

    macie wszystko łopatologicznie wyjaśnione :-) - są i zabezpieczenia i wzór
    na samohamowność gwintów.

    TG

  • 76. Data: 2018-03-16 20:48:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 16 marca 2018 18:00:01 UTC+1 użytkownik RadoslawF napisał:

    > Twierdzę ze to co piszesz mija się z prawdą.
    > Tak jak tekst z poprzedniego twojego posta:
    > "A moj dziadek spod Sosnowca stracil chujem odrzutowca."

    Uważaj co piszesz bo Zenek oprócz dziadka spod Sosnowca ma jeszcze wujka znad Wołgi

  • 77. Data: 2018-03-16 20:54:49
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-03-16 o 20:48, Kris pisze:

    > Uważaj co piszesz bo Zenek oprócz dziadka spod Sosnowca ma jeszcze wujka znad Wołgi

    Z niecierpliwością czekam aż zaśpiewa ichni chit pt. "wołga wołga".

    Pozdrawiam

  • 78. Data: 2018-03-16 21:16:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-03-15 o 18:53, Marek S pisze:

    > No to zmusiłeś mnie do testów - w szczególności nazywając mnie kłamcą.
    > Po pierwsze nie mam interesu by kłamać bo ani nie znam się na
    > mechanice bardziej niż proste naprawy, ani nie powiedziałem nic innego
    > niż zaobserwowałem empirycznie np. na myjni, nie prowadząc w tym
    > kierunku pracy doktorskiej.
    >
    > Tak więc z tym kłamstwem, to grubo pojechałeś. Ale do rzeczy. Oto co
    > dziś zdołałem ustalić. Poniżej masz 4 zdjęcia.
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1U6YWcTy2qINsS8L86x9
    H7ACaC8sVuMmv/view?usp=sharing

> [...]
    > Gdańsku przejechałem ze 40km dziś. Styl jazdy różny. Zacząłem ok 13:30
    > kiedy było dość luźno na ulicach a skończyłem w średnich korkach ok
    > 14:30. Zawsze jazda była od świateł do świateł z łagodnym hamowaniem.
    > Prędkości przed korkami rzędu 70-80km/h a w średnich korkach 40-50.
    >
    > W paru miejscach zatrzymałem się i mierzyłem temperaturę tarcz i felg.
    > Temperatura tarcz nie przekraczała 30 stopni. Zdjęcie numer 4 to
    > pokazuje. To najwyższy odczyt jaki uzyskałem i to tylko dlatego, że
    > zjeżdżałem hamując z dość długiego wzniesienia.

    Pomiar pirometrem jest niewiarygodny, ponieważ nie jest to żaden
    przyrząd pomiarowy, lecz porównawczy.

    Rzecz w tym, że różne materiały mają różne współczynniki emisyjności.
    Współczynnik emisyjności określa zdolność do emitowania promieniowania
    podczerwonego w związku z jego temperaturą, które mierzą pirometry.
    Zawiera się on od 0 (zera) do 1

    Współczynnik emisyjności E=0 oznacza, że ciało w ogóle nie promieniuje,
    zaś współczynnik E=1 posiada ciało idealnie czarne. Oczywiście nie
    spotkamy ciała, które miałoby E=0 ani E=1

    Współczynnik ten zależy nie tylko od składu chemicznego, ale także i od
    struktury powierzchni. Ogólnie rzecz biorąc, im bardziej błyszcząca
    powierzchnia i metal bardziej błyszczący tym mniejszy jest współczynnik
    emisyjności. Współczynnik ten także się zmienia w zależności od
    temperatury powierzchni i stopnia jej utlenienia.

    Jeżeli chodzi o metale to:

    Aluminium ma bardzo mały współczynnik emisyjności i wynosi on od 0,05
    dla czystej, polerowanej powierzchni do 0,25 przy mocno skorodowanej,
    matowej powierzchni.

    Stal węglowa natomiast od ok. 0,25 dla czystej, idealnie wypolerowanej
    powierzchni do 0,96 dla powierzchni zmatowionej i mocno utlenionej.

    Tarcze hamulcowe myślę, że będą miały gdzieś ok. 0,40 - 0,60 ze względu
    na to, że pomimo, iż są one czyste i lśniące dla oka to na ich
    powierzchni znajduje się duża ilość rys.

    Felgi aluminiowe zaś ok. 0,10 - 0,20

    To są współczynniki dla temperatury 0'C.

    Przy wyższych temperaturach te współczynniki będą nieco inne.

    Biorąc więc pod uwagę współczynniki emisyjności okazuje się, że pirometr
    pokaże dużą różnicę temperatur dla powierzchni stalowej oraz powierzchni
    aluminiowej pomimo, że w rzeczywistości będą miały taką samą
    temperaturę. W przypadku aluminium wskazanie pirometru bezie mocno zaniżone.

    Na Twoich zdjęciach widać, że wszystkie pomiary wykonałeś przy
    współczynniku emisyjności E=0,95 Jest to współczynnik dla ciała prawie
    czarnego i bardzo mocno utlenionej, zmatowionej powierzchni stalowej.
    Myślę, że gdybyś ustawił prawidłowy współczynnik emisyjności dla tarcz
    to pirometr wskazałby temperaturę rzędu 250-300'C.

    Tak samo i pomiar temperatury felg to nie był 5,3'C jak na Twoim
    zdjęciu, bo wtedy byłyby one mocno zimne w dotyku, a z całą pewnością
    takie nie były. Myślę, że gdybyś ustawił prawidłowy współczynnik dla
    tych aluminiowych felg to pirometr wskazałby temperaturę rzędu 40-45'C,
    która przy dotyku daje odczucie lekko ciepłych.

    Temperatura śrub to prawdopodobnie uśredniony pomiar śrub oraz
    aluminiowych felg. Przypuszczam, że gdybyś wsadził w otwór palec i
    dotknął śruby palcem to byś się mógł oparzyć. Myślę, że temperatura śrub
    mogła być w tym momencie powyżej 100'C.

    Aby pomiar pirometryczny mógł być wiarygodny to musiałbyś znać
    współczynnik emisyjności dla każdej z mierzonych powierzchni i przed
    dokonaniem pomiaru w pirometrze musielibyśmy ustawić odpowiedni
    współczynnik emisyjności.

    Pomiary, które wykonałeś są kompletnie bezwartościowe.

    Kolejny błąd jaki można popełnić przy pomiarze pirometrycznym to błąd
    spowodowany tzw. kątem wizowania. Pirometr wyposażony w laser nie
    dokonuje pomiaru punktowego laserem, lecz poprzez układ optyczny. Układ
    optyczny "widzi pewne pole powierzchni i uśrednia pomiar z całej tej
    powierzchni. Aby pomiar mógł być wiarygodny to każdy pirometr ma
    określoną odległość dla której optyka zapewnia wiarygodny pomiar, a
    ponadto producent podaje kąt wizowania optyki lub pole powierzchni dla
    określonych odległości. Zarówno zbyt duża jak i zbyt mała odległość
    pirometru od mierzonej powierzchni wprowadza duży błąd pomiarowy.

    Jeżeli chodzi o felgi aluminiowe to rzeczą naturalną jest, że będą się
    nagrzewały dużo mniej od felg stalowych. Tak samo śruby w felgach
    aluminiowych będą się nagrzewały o wiele mniej niż w przypadku felg
    stalowych. Po pierwsze aluminium o wiele lepiej przewodzi ciepło od
    stali. Dlatego ciepło z tarcz szybciej będzie przekazywane do felg,
    które będą je z kolei oddawały do otoczenia. Felgi aluminiowe, zwłaszcza
    Twoje są dość dobrze opływane powietrzem, bo mają ażurową konstrukcję,
    dzięki czemu powierzchnia oddawania ciepła do otoczenia jest duża i
    przepływ powietrza jest duży. W przypadku felg stalowych będą się one
    nagrzewały dużo mocniej, bo są gorzej opływane przez powietrze.

    Tak się składa, że przez wiele lat swojej pracy zawodowej pracowałem w
    laboratoriach w których m.in. zajmowałem się naprawą, kalibrowaniem oraz
    wzorcowaniem pirometrów. Ponadto także badałem różne materiały,
    wyznaczając dla nich właśnie współczynniki emisyjności. Dlatego też ten
    temat "mam w jednym palcu".

  • 79. Data: 2018-03-16 21:25:45
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-03-15 o 21:38, Marek S pisze:

> [...]
    > powietrza.
    >
    > Zresztą nie o tym mowa. Chodzi o tu, że kolega "użytkownik" zarzucił
    > mi kłamstwo, choć nic poza własnymi obserwacjami nie omawiałem.
    > Konkretnie to, że obojętnie jak bardzo nagrzałyby się tarcze w
    > "cywilnym" aucie przy "cywilnej" eksploatacji, to nigdy nie jest tak,
    > że felgi czy śruby mocujące koła są aż tak gorące, że powoduje to
    > jakieś perturbacje. Ba! Nawet są zupełnie chłodne cokolwiek bym nie
    > robił. Dlatego trochę się zjeżyłem wskutek jego uwagi. Stąd dzisiejsze
    > pomiary dokumentujące moje wcześniejsze "organoleptyczne" doznania.

    Po pierwsze, aluminiowe felgi nagrzewają się o wiele mniej od stalowych.

    Po drugie jak mamy niską temperaturę powietrza to felgi szybciej stygną.

    Po trzecie nie jeździmy tylko i wyłącznie zimą, ale także i latem.

    Felgi stalowe w okresie letnim podczas normalnej jazdy potrafią się
    rozgrzać do temperatury, która uniemożliwia nawet dotknięcia się do tych
    felg. Wielokrotnie to sprawdzałem w różnych autach.

  • 80. Data: 2018-03-17 00:14:33
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-16 o 21:25, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > rozgrzać do temperatury, która uniemożliwia nawet dotknięcia się do tych
    > felg. Wielokrotnie to sprawdzałem w różnych autach.

    Po czwarte myję swoje auto samodzielnie wyłącznie w myjni ręcznej
    zasuwając z małą plastikową szczoteczką pomiędzy ramionami felg. Zimą
    jak i latem używam felg aluminiowych. Wiele razy nieosłoniętą dłonią
    dotykam felg w czasie tej czynności. NIGDY nie było tak abym zwrócił
    uwagę na to, że felga jest tak ciepła iż powoduje jakikolwiek dyskomfort
    w czasie gdy chlapnięcie wodą na tarcze zagotowywało ją.

    Po piąte oczywiste jest, że latem felga nie będzie lodowata, nawet gdy
    auto stoi na parkingu.

    Po szóste Twoim twierdzeniem było to iż kłamię mówiąc, że ciepło tarcz
    słabo przenosi się na felgi w MOIM aucie i w związku z tym smar na
    śrubach miał szansę się zapiec. Więc teraz nie stosuj wykrętów jak w "po
    pierwsze" lub innych w stylu "no bo".

    Po siódme - jako dowód swojej teorii piszesz że sprawdzałeś w różnych
    autach, że felgi muszą się grzać tak, ze dotknąć ich nie można. A czy
    sprawdzałeś te felgi w moim aucie również? Bo ja pisałem o swoim
    wyłącznie. Jeśli masz ochotę to i latem powtórzę testy z pirometrem i
    spotkamy się tu ponownie. Od razu powiem, że ich temperatura wzrośnie
    niewiele więcej ponad temperaturę otoczenia (szacuję, że przy 30st,
    będzie to 35-40). Jakie wtedy będziesz miał argumenty na poparcie mojego
    domniemanego kłamstwa?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek