  • 1. Data: 2011-10-21 10:02:07
    Temat: tajemniczy znak w ascii
    Od: " fir" <f...@g...pl>

    [oryginalnie napisalem posta dla grupy pl.comp.lang.c
    (bo programuje zasadniczo tylko w c) ale poniewaz mam
    swiadomosc ze nie wszyscy pisza w c i tam zagladaja
    a temat moze ew zaciekawic (dla mnie jest ciekawy)
    i programujacych w innych jezykach zamieszczam tu tez
    posta]

    zagadka dodatkowa, niech ktoś zgadnie który znak w ascii
    uznaje za tajemniczy ?

    podpowiedz:

    http://ascii-table.com/img/ascii-table.gif

    za tajemniczy uznaje znak del,
    gdyby nie to mozna by powiedziec ze w ascii sa 32
    znaki sterujace i 96 normalnych (mz blad w tabeli
    polega na napisaniu spc w miejsce spacji bo spacja
    jest ponikad znakiem graficznym) tymczasem
    jest tam jeszcze ten dziwny znak del w bloku
    'normalnych' znakow; co to za znak? ( osobiscie dela
    kojarze ze skasowaniem znaku innymi slowy ciąg

    innymi sowy 'del' 'del' 'del' słowy

    to cos w rodzaju 'innymi słowy' na ekranie
    (kiedys byly nawet takie programiki ktore
    zapisywaly wszystkie znaki przy wprowadzaniu tektu
    i pozniej wyswietlaly jak ten tekst sie pojawial
    razem z widocznymi insercjami i delecjami) )

    czy czyms rozni sie od pozostalych znakow z lewego
    bloku, czy da sie tego w jakis sposob uzywac?
    czymu ten del jest w prawym bloku i co go rozni
    od znakow z lewego bloku?

    ślamazar

  • 2. Data: 2011-10-21 11:18:12
    Temat: Re: tajemniczy znak w ascii
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Fri, 21 Oct 2011 10:02:07 +0000 (UTC), fir napisał(a):

> [...]
    >
    > czy czyms rozni sie od pozostalych znakow z lewego
    > bloku, czy da sie tego w jakis sposob uzywac?
    > czymu ten del jest w prawym bloku i co go rozni

    27? 255? A moze bell?

  • 3. Data: 2011-10-21 11:28:27
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Tak nieczytelnie to napisales, ze odczytalem kilka pierwszych linijek...
    Pisz po ludzku.

  • 4. Data: 2011-10-21 12:48:17
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    fir <f...@g...pl> napisał(a):
> [...]
    > czy czyms rozni sie od pozostalych znakow z lewego
    > bloku, czy da sie tego w jakis sposob uzywac?
    > czymu ten del jest w prawym bloku i co go rozni

    Czy Ty byłeś kiedyś w szkole? Uczyli Cię co to jest zdanie? Umiesz coś
    takiego napisać? Wątpię. Widze u Ciebie potok myśli, bez żadnego ładu i
    sensu. Słyszałeś może o wielkich literach i interpunkcji? Pytasz o DEL a nie
    masz pojęcia do czego służy kropka i przecinek. Pomijam już kwestię stylu
    wypowiedzi.

    Ale odpowiem Ci, bo pytanie (o ile dobrze zrozumiałem z tego bełkotu) jest
    ciekawe. Otóż del ma wartość 1111111B, ponieważ kiedyś dane były dziurkowane
    na taśmach. Jak był błąd, to można było takim DELem skasować błędny znak,
    ponieważ DEL robił dziurki we wszystkich 7 miejscach (ASCII oryginalnie było
    7-bitowe).

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2011-10-21 12:53:09
    Od: " stonehange druid" <f...@g...pl>

    Jacek <a...@o...pl> napisał(a):

    > Tak nieczytelnie to napisales, ze odczytalem kilka pierwszych linijek...
    > Pisz po ludzku.

    [szczerze mowiac to nie mam bladego pojecia ktore
    moje posty sa bardziej czytelne a ktore mniej;
    tak naprawde sa czytelne/jednoznaczne ]

    Odnalazlem w wiki tekst ktory w pelni potwirdza to
    ze del/127 to faktycznie tajemniczy znak :

    In computing, a delete character (, sometimes also called
    rubout) is the last character in the ASCII repertoire, with
    the code 127. Not a graphic character, it denoted as ^? in caret
    notation and has a graphic representation &#9249; in Unicode like
    all ASCII control characters, while its meaning is a bit unclear.

    There is no common method to input this character on modern
    keyboards, although in some environments (especially, Unix-like
    systems) the &#8592; Backspace key may generate this code.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Delete_character

    dla mnie ciekawe jak cholera

  • 6. Data: 2011-10-21 13:12:19
    Od: " " <f...@g...pl>

    Grzegorz Niemirowski <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > na taśmach. Jak był błąd, to można było takim DELem skasować błędny znak,
    > ponieważ DEL robił dziurki we wszystkich 7 miejscach (ASCII oryginalnie

    czyli robi/robił takie wyiksowanie,

    del jest tajemniczym znakiem ze wzgledu na swoje polozenie ni z gruszki
    niz pietruszki jako jedyny w bloku znakow graficznych,

    1) czy mniej typowe znaki z ascii glownie ~ i ` mozna traktowac jako
    znaki bezpieczne, tj praktycznie wszystko co przetwarza tekst bedzie
    je poprawnie przetwarzac (np gdyby ktos chcial dodac nowe operatory
    do jezyka proramowania to te znaki jako strict-ascii i nieuzywane wydaja
    sie do wykorzystania)

    2) da sie obecnie uzywac znakow sterujacych a ascii do czegos ciekawego?

  • 7. Data: 2011-10-21 13:31:18
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    f...@g...pl <f...@g...pl> napisał(a):
    > czyli robi/robił takie wyiksowanie,
    > del jest tajemniczym znakiem ze wzgledu na swoje polozenie ni z gruszki
    > niz pietruszki jako jedyny w bloku znakow graficznych,

    Ale nie rozumiesz, że ze względu na sposób w jaki działał nie mógł być
    nigdzie indziej? 1111111BIN to 127DEC.

    A te, które Ty nazywasz graficznymi to jest roszerzenie 8-bitowe,
    wyglądające różnie, zależnie od strony kodowej. Tam wcale nie muszą być
    znaki graficzne. Zmień sobie stronę kodową i okaże się, że są tam np.
    polskie litery a nie jakaś pseudografika znakowa.

> [...]
    > je poprawnie przetwarzac (np gdyby ktos chcial dodac nowe operatory
    > do jezyka proramowania to te znaki jako strict-ascii i nieuzywane wydaja

    Nie mam pojęcia o co Ci chodzi. Zawsze można wykorzystać coś, co nie jest
    używane. I nie trzeba w tym celu sięgać po nowe znaki. Zobacz sobie jakie są
    operatory w C++ albo C++0x. Czy wybrano szukano nowych znaków? Nie.

    > 2) da sie obecnie uzywac znakow sterujacych a ascii do czegos ciekawego?

    Pytanie bez sensu. Możesz sobie używać do czego chcesz. Nie ma przecież
    zakazu napisania programu albo zrobienia urządzenia, które będzie w jakiś
    sposób reagować na dany znak. To są tylko bajty. Możesz jedynie zastanawiać
    się jak na znaki sterujące reaguje konkretny program albo urządzenie np.
    odbierające znaki po RS232. Jeśli o to pytasz, to pewnie są stosowane
    rzadko. Teraz z resztą dane są trochę inaczej przesyłane. Nie wysyłasz już
    jednego znaku żeby coś zrobić. Ślesz pakiety czy tagi XMLowe.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2011-10-21 15:45:56
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Mi sie wydaje, ze fir walczy sam ze soba w walce z programowaniem.
    Sa takie fajne i bardziej intratne zawody, jak hydraulik, czy osoba
    wystawijaca zaswiadczenia o przydatnosci jednego do drugiego.
    Fir, pomysl o tym...

  • 9. Data: 2011-10-21 17:10:24
    Od: " " <f...@g...pl>

    Jacek <a...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > Sa takie fajne i bardziej intratne zawody, jak hydraulik, czy osoba
    > wystawijaca zaswiadczenia o przydatnosci jednego do drugiego.

    im dluzej i 'powazniej' sie tym zajmuje tym wiecej widze
    jaka to straszna robota;
    niestety te wszystkie historie o przygarbionych bolacych
    karkach i bolacych gałach ocznych, jak i pomijaniu/omijaniu
    weselszego i ciekawszego zycia, i to calymi latami,
    nad kodem i ebookami - sa prawdziwe (przynajmniej w moim wypadku);
    Co gorsza chodzi nie tylko o koszty lat zycia ale nawet o
    koszty osobowosci - mam swiadomosc ze gdybym czytal
    humanistyke i prowadzil wogole bogatsze zycie a nie
    siedzial bez przerwy przy kompie bylbym madrzejszy (a
    jestem 'wyprany' 'wyjalowiony' i 'zuzyty'),

  • 10. Data: 2011-10-21 17:38:39
    Od: " " <f...@g...pl>

    <f...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > siedzial bez przerwy przy kompie bylbym madrzejszy (a
    > jestem 'wyprany' 'wyjalowiony' i 'zuzyty'),

    z drugiej strony w programowaniu i uczeniu sie programowania
    (mz mozna powiedziec ze tak naprawde wiekszosc roboty
    programisty to uczenie sie programowania) jest jakaś
    stala melodia 'przygody' czy czego tam, co np powoduje ze
    niby moglbym poczytac cos albo obejrzec film ale odrzucam to
    i wole poszukac czegos z programowania (nie mowie ze dobrze
    czy zle - raczej zle) - ale tak jest; Za to wyskoczyc do
    jakiegoś dobrego baru posiedziec i pogadać, zgłuszyć sie i
    troche sie oderwac od kompa mam ostatnio chec bardzo
    czesto (ale nie mam ostatnio warunkow )