  • 1. Data: 2015-04-07 22:07:43
    Temat: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
    Od: ARQ <n...@f...everyone.com>

    Czołem kluski z rosołem!

    Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
    motocyklu, w którym założono jedną z opon w rozmiarze innym niż zaleca
    producent? Chodzi takie cyrki jak zbyt wczesne włączanie się układu (np
    przy hamowaniu z dużych prędkości) i w efekcie wydłużanie drogi
    hamowania lub w skrajnych przypadkach wyrzucanie błędu pracy układu ABS.

    Wyliczenie obwodu koła jest proste jak dłubanie w nosie. Można to dalej
    przeliczać na kąt obrotu koła czy na liczbę impulsów z czujnika ABS w
    odniesieniu do zalecanego rozmiaru ogumienia. Jednak znalezienie w necie
    informacji jak ma się to do rzeczywistego zachowania układu, graniczy z
    cudem. Nie oczekuję tego na grupie. Nawet informacja tego typu będzie
    dla mnie wartościowa: producent mojej Hądy na tył zaleca 180/50-17 a ja
    mam 160/70-17 i jest chujowo/jednakowo - dowolne skreślić.

    pozdr
    --
    ARQ
    wi-srom

  • 2. Data: 2015-04-07 22:32:40
    Od: Arni <a...@n...spam>

    W dniu 07.04.2015 o 22:07, ARQ pisze:
> [...]
    > przy hamowaniu z dużych prędkości) i w efekcie wydłużanie drogi
    > hamowania lub w skrajnych przypadkach wyrzucanie błędu pracy układu ABS.

    odpowiem Ci nie wprost ale to Ci da do myślenia:
    w puszce mechanik wymieniał mi piasty z przodu i nie zauważył, że
    koronka od ABS ma inną ilość zębów. Układowi ABS się to bardzo nie
    spodobało: przy ostrym hamowaniu i tak nie działa a przy np powolnym
    zjeździe z krawężnika potrafi się włączyć od razu.
    Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?

    --
    Arni

  • 3. Data: 2015-04-07 22:43:27
    Od: Magic <m...@w...pl>

    W dniu 2015-04-07 o 22:32, Arni pisze:

> [...]
    > zjeździe z krawężnika potrafi się włączyć od razu.
    > Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?

    Na pewno nie taką jak przy zmianie ilości zębów - dostałeś zupełnie inną
    od zakładanej ilość impulsów na jeden obrót koła. U ARQ ilość się nie
    zmieniła, co najwyżej śladowo prędkość z jaką są zliczane. Pytanie
    raczej brzmi, czy ta różnica przy porównaniu prędkości obrotowej koła
    tylnego i przedniego jest wychwytywana przez komp i powoduje jakieś efekty.

    --
    Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
    weFAQ&v=qvj

  • 4. Data: 2015-04-07 23:05:08
    Od: Arni <a...@n...spam>

    W dniu 07.04.2015 o 22:43, Magic pisze:

> [...]
    > raczej brzmi, czy ta różnica przy porównaniu prędkości obrotowej koła
    > tylnego i przedniego jest wychwytywana przez komp i powoduje jakieś efekty.

    no właśnie do tego dążę. Nie mogę znaleźć informacji na temat granicznej
    odchyłki w częstotliwości impulsów, przy której ABS zaczyna działać.
    Moja odchyłka może być daleko poza granicą ale to nie ma większego
    znaczenia, ważne ze granicę przekroczyła. W przypadku motocykla ta
    granica może być ustawiona znacznie niżej niż w puszce. W dodatku nie
    wiemy, którą generacje ABS w tym motocyklu ma, II generacja posługuje
    się innym algorytmem i większą ilością sensorów niż tylko impulsami z kół.

    --
    Arni

  • 5. Data: 2015-04-13 08:18:05
    Od: ARQ <n...@f...everyone.com>

    W dniu 2015-04-07 o 22:43, Magic pisze:

    > Na pewno nie taką jak przy zmianie ilości zębów - dostałeś zupełnie inną
    > od zakładanej ilość impulsów na jeden obrót koła. U ARQ ilość się nie
    > zmieniła, co najwyżej śladowo prędkość z jaką są zliczane.

    dla przykładu: powstaje różnica 1 albo 2 impulsy na jeden obrót koła.
    Tarcza impulsatora ma 50 zębów.

    > Pytanie
    > raczej brzmi, czy ta różnica przy porównaniu prędkości obrotowej koła
    > tylnego i przedniego jest wychwytywana przez komp i powoduje jakieś efekty.

    O to właśnie pytam. Jeszcze nic u siebie nie zmieniałem. Jak to mówią -
    ucz się na cudzych błędach :)

    --
    ARQ

  • 6. Data: 2015-04-13 20:36:03
    Od: p...@b...pl

    W dniu wtorek, 7 kwietnia 2015 22:07:39 UTC+2 użytkownik ARQ napisał:
    > Czołem kluski z rosołem!
    >
    > Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
    > motocyklu

    Żadnych.

    > Jednak znalezienie w necie
    > informacji jak ma się to do rzeczywistego zachowania układu

    Dlaczego myślisz że ABS motocyklowy porównuje prędkości kół?

    To byłby raczej słaby pomysł z uwagi na dystrybucję ciężaru między przodem a tyłem w
    różnych sytuacjach, poza tym w przypadku V-stroma który ma różne średnice kół w
    złożeniu średnica efektywna koła zmienia się wg mnie nieproporcjonalnie między
    przodem a tyłem, chociaż nigdy nei mierzyłem i moge się mylić. Poza tym tu piszą że
    robi się to inaczej:

    http://motormania.com.pl/porady/abs-w-motocyklach-ko
    niecznosc-czy-gadzet/

    Oczywiście są różne rozwiązania ABS.

    KJ

  • 7. Data: 2015-04-13 20:54:35
    Od: Arni <a...@n...spam>

    W dniu 13.04.2015 o 20:36, p...@b...pl pisze:

> [...]
    przodem a tyłem, chociaż nigdy nei mierzyłem i moge się mylić. Poza tym tu piszą że

    rożne ale tak czy inaczej mierzy oba i porównuje. W pierwszych systemach
    kolo tylne było bazą do pomiaru prędkości a przednie porównywane do
    niego. Jak na początku tego wątku szukałem info to było gdzieś napisane,
    ze system liczy uślizg i stara się go utrzymać w odchyłce 20%. Ale po
    angielsku było i czytałem po łebkach, moglem coś źle zrozumieć. Kolejne
    generacje to dodawanie czujników i zmiana algorytmu. Nawet
    przyspieszenie i pochylenie mierzą te najnowsze

    --
    Arni

  • 8. Data: 2015-05-14 08:15:37
    Od: ARQ <n...@f...everyone.com>

    W dniu 2015-04-13 o 20:36, p...@b...pl pisze:

    > Dlaczego myślisz że ABS motocyklowy porównuje prędkości kół?

    To taka pierwsza nieprzemyślana myśl :)

> [...]
    przodem a tyłem, chociaż nigdy nei mierzyłem i moge się mylić. Poza tym tu piszą że

    Mimo różnej średnicy kół liczba impulsów nie musi być taka sama.
    Wystarczy zachowana w granicach pewnej tolerancji proporcja zdefiniowana
    w oprogramowaniu. Jednak po przeczytaniu tego:

    > http://motormania.com.pl/porady/abs-w-motocyklach-ko
    niecznosc-czy-gadzet/

    i przemyśleniu paru scenariuszy, to faktycznie słaby pomysł.

    ps. przez netię zgubiłem połowę wątków. Niby niewiele się tu dzieje, ale
    dopiero po zmianie na atmana widzę, że ktoś mi odpisuje.

    pzdr

    --
    ARQ

  • 9. Data: 2015-05-14 08:24:48
    Od: ARQ <n...@f...everyone.com>

    W dniu 2015-04-07 o 23:05, Arni pisze:

> [...]
    > wiemy, którą generacje ABS w tym motocyklu ma, II generacja posługuje
    > się innym algorytmem i większą ilością sensorów niż tylko impulsami z kół.

    Obawiam się, że nie jestem w stanie rozpoznać generacji ABS w moim moto.
    Obawiam się też, że ta informacja oraz algorytm pracy układu pozostaną
    słodką tajemnicą Suzuki. Możemy sobie gdybać.

    pzdr
    --
    ARQ