  • 1. Data: 2012-05-17 07:54:01
    Temat: wielodziedziczenie
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    Cześć

    Co myślicie o wielodziedziczeniu? Zdaje się że temat
    wywoływał kontrowersje i w wielu językach nie ma.

    Właśnie piszę coś w języku w którym nie mam wielodziedziczenia i
    wspomagam się agregacją. Niestety jest to okupione tym,
    że mam już dziesiątki klas które mają po 10-15 identycznych,
    jednoliniowych metod. Gdybym miał wielodziedziczenie to bym
    po prostu dopisał jedną lub dwie dodatkowe klasy po przecinku.

    Dlaczego wielodziedziczenie wywoływało tyle sprzeciwów? Wydaje
    się że to było dobre.

  • 2. Data: 2012-05-17 10:02:36
    Temat: Re: wielodziedziczenie
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Thursday, May 17, 2012 6:54:01 AM UTC+1, M.M. wrote:

    > Dlaczego wielodziedziczenie wywoływało tyle sprzeciwów? Wydaje
    > się że to było dobre.

    Ja uzywam wielodziedziczenia czystych klas abstrakcyjnych w C++ bez krepacji.

    RW

  • 3. Data: 2012-05-17 13:52:22
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@o...pl>

    Dnia 17-05-2012 o 07:54:01 M.M. <m...@g...pl> napisał(a):

    > Cześć
    >
    > Co myślicie o wielodziedziczeniu? Zdaje się że temat
    > wywoływał kontrowersje i w wielu językach nie ma.

    http://www.parashift.com/c++-faq-lite/multiple-inher
    itance.html#faq-25.2

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 4. Data: 2012-05-17 14:09:01
    Od: " profesor fir" <f...@g...pl>

    w sensie klasyfikacji bez wilodziedziczenia na jednokrotnym
    dziedziczeniu raczej niewiele da sie zrobic (np jesli cos
    jest np i dzwiekiem i obrazem zarazem) w tym sensie
    wielodziedziczenie byloby lepsze, z tym ze mam wrazenie
    za zarowno dziedziczenie jak i iwelodziedziczenie to
    niespecjalnie dopacowany koncept, musialbym sie nt dluzej
    zastanowic (raczej kiedy indziej)

  • 5. Data: 2012-05-17 14:24:36
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 17 May 2012 05:54:01 +0000, M.M. napisal:

    > Cześć
    >
    > Co myślicie o wielodziedziczeniu? Zdaje się że temat
    > wywoływał kontrowersje i w wielu językach nie ma.

    Bardzo użyteczne, używam namiętnie w Pythonie i C++. W Pythonie
    dodatkowo polecam metaklasy, nawet przy wielodziedziczeniu daje
    się ich używać syntetyzując metatypy - w Pythonie nie takie rzeczy
    da się robić.

> [...]
    > po prostu dopisał jedną lub dwie dodatkowe klasy po przecinku.
    >
    > Dlaczego wielodziedziczenie wywoływało tyle sprzeciwów? Wydaje

    Jest dobre, wiele rzeczy jest dobrych. Nie da się jednocześnie
    stworzyć języka mającego wszystko i języka prostego w obsłudze.
    Do tego dochodzą szczegóły implementacyjne. Taka Java miała być
    prosta, więc nie ma wielodziedziczenia, chociaż przypuszczam,
    że istnieje lepiej brzmiąca oficjalna wersja "dlaczego".

    Edek

  • 6. Data: 2012-05-17 16:53:10
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On May 17, 1:24 pm, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:

    > Do tego dochodzą szczegóły implementacyjne. Taka Java miała być
    > prosta, więc nie ma wielodziedziczenia, chociaż przypuszczam,
    > że istnieje lepiej brzmiąca oficjalna wersja "dlaczego".

    Właściwie to chyba oficjalna wersja jest właśnie taka, że
    wielodziedziczenia nie ma, bo to komplikacja. Z dodatkowym zdaje się
    uzasadnieniem, że w C++ co prawda jest, ale jest rzadko używane, a
    jakąś tam część przypadków sensownego użycia da się zrobić
    interfejsami.

    O ile nie przepadam za Javą, o tyle pracując z nią doceniłem, że
    prostota też potrafi być zaletą. Na przykład daje większą łatwość
    tworzenia różnych narzędzi, jak dla mnei zwłaszcza błogosławieństwem
    są łatwo dostępne narzędzia do automatycznej refaktoryzacji.