  • 11. Data: 2023-12-13 01:48:37
    Temat: Re: wzmacniacz ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > 100W osiąga przy ?29V/4?/10% thd - może być mało

    No te 100W to z zapasem sporym, więc to by nie było kłopotem.

    > Bootstrap na C5 - powinno być ok, jeśli nie schodzisz poniżej pasma
    > akustycznego.

    Realnie to będzie pewnie maksymalnie rozpiętość 100Hz - kilka KHz.

    > Zasilanie niesymetryczne - tu jest trochę ból. Brak parametrów w DS co
    > do common input voltage range, nie ma z czego wnioskować. Pewnie można
    > zejść do -12/+24V; czy niżej - nie wiadomo. To jednak łatwo wypróbować,
    > badając DC na wyjściu (nawet bez obciążenia) przy zmniejszaniu -Vs. Na
    > pewno nie uda się ta sztuczka przy zasilaniu z jednego źródła (czyli
    > -0/+24), bo to nie jest wzmacniacz projektowany do "Input rail-to-rail",
    > ale może -5/+24?

    Samo zasilanie symetryczne to nie jest tragedia. Wolałbym
    niesymetryczne, bo muszę mierzyć moc pobieraną przez wzmacniacz.
    A tak muszę jeszcze dodać dedykowany zasilacz itp. No ale to się da przeżyć.

    > Alternatyw w zasadzie brak, chyba że operacyjny umiejący Uin od 0V plus
    > dopalacz, nawet na byle MOSie.

    Cała kombinacja bierze się z tego, że wolałbym nie musieć sam nic
    konstruować, bo czas jest bezcenny. Wolę zapłacić i mieć gotowe.
    Jakiś gotowy moduł z tymi LM kosztuje 150 zł, więc tyle co nic.

    Z drugiej strony z pewnego powodu najlepsza byłaby najprostsza
    konstrukcja. Jakiś prościutki wzmacniacz tranzystorowy i tyle...

  • 12. Data: 2023-12-13 03:54:29
    Od: Ceat <c...@a...net>

    W dniu 13.12.2023 o 01:48, sundayman pisze:

> [...]
    > niesymetryczne, bo muszę mierzyć moc pobieraną przez wzmacniacz.
    > A tak muszę jeszcze dodać dedykowany zasilacz itp. No ale to się da

    Jeśli nie przeszkadza zasilanie symetryczne to nie widzę problemu. I tak
    moc pobierasz z "+", w ujemnej gałęzi leci tylko polaryzacja/bias. Co
    ciekawe, w tej kości są osobne kopyta zasilania stopnia wejściowego i
    końcówki.

    > Cała kombinacja bierze się z tego, że wolałbym nie musieć sam nic
    > konstruować, bo czas jest bezcenny. Wolę zapłacić i mieć gotowe.
    > Jakiś gotowy moduł z tymi LM kosztuje 150 zł, więc tyle co nic.

    Bierz gotowca, zewrzyj kondensatory i do przodu!

  • 13. Data: 2023-12-13 06:40:57
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 13.12.2023 o 03:54, Ceat pisze:
    > Bierz gotowca, zewrzyj kondensatory i do przodu!

    No chyba tak zrobię. Jak pierdolnie coś to wtedy przyjdę z pretensjami
    najwyżej :)

  • 14. Data: 2023-12-13 08:01:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Dec 2023 18:34:05 +0100, sundayman wrote:

    > no ma. Stąd moje wątpliwości...

    Ale to moduł. Sam chip nie ma, tylko uwazaj na sprzezenie zwrotne.

    > A no tak, racja. Zapomniałem. To trochę dupa.

    Az tak bardzo to nie. Do sprawdzenia jak sie bedzie zachowywał na
    zasilaniu no +20 i -5V, czy ile tam pootrzebujesz, no i jak to -5V
    wytworzyc ... prad raczej nieduzy.

    J.

  • 15. Data: 2023-12-13 23:59:19
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 12.12.2023 o 16:10, sundayman pisze:

    > Na wyjściu poczebny ten sam przebieg - o mocy 100W (24V ). Zasilać toto
    > ma coś a'la cewkę, ale nie głośnik.
    > Ale tylko w dodatniej "połówce" - czyli niesymetrycznie.

    A może wykorzystać wzmacniacz operacyjny, tylko taki (bardzo) dużej
    mocy? Np. OPA549 (8A, 60V, 0.9MHz)
    https://www.ti.com/lit/gpn/OPA549

    Na wejściu jakiś prostownik idealny...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 16. Data: 2023-12-14 14:14:03
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A może wykorzystać wzmacniacz operacyjny, tylko taki (bardzo) dużej
    > mocy? Np. OPA549 (8A, 60V, 0.9MHz)
    > https://www.ti.com/lit/gpn/OPA549
    >
    > Na wejściu jakiś prostownik idealny...

    Biorąc pod uwagę, że to nie jest gotowiec i kosztuje 125 zł to trochę
    nie ma sensu :)

  • 17. Data: 2023-12-14 14:16:21
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > mocy? Np. OPA549 (8A, 60V, 0.9MHz)
    > https://www.ti.com/lit/gpn/OPA549

    Ale ciekawy dynks. Może się kiedyś przydać faktycznie.

  • 18. Data: 2023-12-14 14:34:07
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A może wykorzystać wzmacniacz operacyjny, tylko taki (bardzo) dużej
    > mocy? Np. OPA549 (8A, 60V, 0.9MHz)
    > https://www.ti.com/lit/gpn/OPA549
    >
    > Na wejściu jakiś prostownik idealny...

    Tak patrzę na niego... W sumie parę detali trzeba tylko dołożyć.
    Prostownik na wejściu to chyba zbyteczny, sygnał będzie tylko dodatni.
    Trochę drogawy układ, ale może się nadać do innych rzeczy potem - łatwo
    można go przerobić na sterowanie z MCU via DAC.

    To mi w ogóle potrzebne do eksperymentów a nie do użytku na stałe.
    Może zrobienie na tym OPA ma większy sens, bo potem się przyda do czegoś
    jeszcze. No pomyślę.

  • 19. Data: 2023-12-14 16:47:23
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > mocy? Np. OPA549 (8A, 60V, 0.9MHz)

    W Farnellu dużo taniej (85 zł). Coraz bardziej mi się podoba ten układ.
    Można ustawić ograniczenie prądu elegancko. Chyba tego użyję właśnie.

    Wygrał pan w konkursie talon na balon ! :)
    Dzięki za podrzucenie.

    Innym kolegom też oczywiście dziękuję.