  • 1. Data: 2016-08-23 21:31:06
    Temat: zalałbym sobie...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Ale nie wiem czym :) liczę na kolegów niezawodną kreatywność :)
    Choć właściwie chodzi nie całkiem o zalewanie...
    Znaczy - są dwa zagadnienia :

    PIERWSZE :

    Jest sobie malutkie PCB 8x20mm.
    To PCB zawiera nieco elektroniki, m.in. akcelerometr, itp.

    I teraz - ta płyteczka mocowana jest na 3 piny tego rodzaju;

    http://www.tme.eu/pl/details/sts-1p/podstawki-precyz
    yjne/ninigi/sts-1p/

    do innej, bazowej PCB. Też niewielkiej zresztą.

    Pomiędzy tą minipłyteczką a płyteczką bazową jest ok. 1-2mm odstępu.
    Akcelerometr mierzy drgania, które przenoszone są z płytki bazowej na
    mikropłyteczkę - mechanicznie przez te piny łączące.

    Dlaczego takie połączenie pinami Ano, żeby można mikropłytkę łatwo
    odpiąć i wymienić.

    Pomyślałem sobie, że dobrze by było, gdyby pomiędzy te płytki dać coś -
    jakiś "kit" czy "klej" - niewielką ilość, która po wyschnięciu była by
    możliwie sztywna - tak, aby stanowić dodatkowe mechaniczne połączenie
    obu płytek - na potrzeby przenoszenia drgań.

    Co prawda to połączenie pinami ZAPEWNE będzie wystarczające - ale
    cholera wie, może zechce wmieść jakiś własny rezonans ? A to by nie było
    dobrze.

    Zatem - potrzebna jest substancja - którą można nałożyć w postaci
    "kropli", docisnąć, która po wyschnięciu jest sztywna i ma jakąś tam
    (niewielką) przyczepność co by się trzymała.Ale nie za mocno !

    Która będzie na tyle delikatna, że przy podważeniu mikropłytki - pęknie
    po prostu, pozwalając na ich rozdzielenie.
    Dobrze też by było, żeby resztki dało się łatwo usunąć - przed ponownym
    nałożeniem nowej porcji.

    Ponieważ cały proces może zachodzić w terenie - odpadają specjalne
    warunki utwardzania (temperatura, UV itp).

    Drgania o których mowa są niewielkie - zatem nie jest potrzebna jakaś
    specjalna mechaniczna wytrzymałość.

    Dobrze by też było, żeby substancja była odporna na wilgoć, temperatury
    -30/ +100 st.

    W główce mi się to wszystko kojarzy z czymś w rodzaju laki.
    Termoglut pewnie byłby JAKO TAKO nadający się - ale jednak jest zbyt
    elastyczny jako medium chyba, po drugie w terenie nie bardzo...
    No i na pewno za mocno skleja.

    No i moi drodzy - czego by tu użyć ??

    I TEMAT DRUGI

    Otóż, chciałbym sobie elektronikę na tej mikropłytce zalać.
    A skoro już - to najlepiej upiec 2 pieczenie na raz ;

    - ochrona przed wilgocią, mechaniczna itp.
    - ochrona przed ciekawością ludzką.

    Czyli - nieprzezroczyste, raczej gęste (nie ma potrzeby wnikania w
    zakamarki), choć z drugiej strony, żeby nie nakładać szpatułką...
    Żeby nie wymagało suszenia dobę, żeby ciężko było zedrzeć...

    Są dostępne oczywiście jakieś wynalazki w rodzaju :

    http://www.tme.eu/pl/details/ep232a/masy-zalewowe/hu
    ntsman/cw5631-hy5610/

    No ale - w sensie zabezpieczenia przed kopiowaniem - co lepsze -
    epoksydy, poliuretan ?
    Po drugie - kilogram będę zużywał 10 lat.

    100g by mi wystarczyło i jeszcze zostanie. Żal wyrzucać kasę - myślę
    sobie. Więc może jakaś żywica typu epidian ?
    Ale przezroczysta jest... W dodatku- czy bezpieczna dla elektroniki ?

    Może macie jakieś sprawdzone wynalazki ?

  • 2. Data: 2016-08-23 22:46:02
    Temat: Re: zalałbym sobie...
    Od: Yakhub <a...@t...te>

    Dnia Tue, 23 Aug 2016 21:31:06 +0200, sundayman napisał(a):

    > Zatem - potrzebna jest substancja - którą można nałożyć w postaci
    > "kropli", docisnąć, która po wyschnięciu jest sztywna i ma jakąś tam
    > (niewielką) przyczepność co by się trzymała.Ale nie za mocno !

    Guma do żucia :)

    --
    Yakhub

  • 3. Data: 2016-08-23 22:52:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-08-23 o 21:31, sundayman pisze:
    > ta płyteczka mocowana jest na 3 piny
    A neodymy?

    Robert

  • 4. Data: 2016-08-23 22:58:50
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    sundayman pisze:
> [...]
    >
    > PIERWSZE :
    >
    > Jest sobie malutkie PCB 8x20mm.
    > To PCB zawiera nieco elektroniki, m.in. akcelerometr, itp.
    [..]
    > No i moi drodzy - czego by tu użyć ??

    Śruby i metalowego dystansu jeśli wyniki pomiarów mają być wiarygodne.

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 5. Data: 2016-08-23 23:18:10
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A neodymy?

    To ciekawa koncepcja...
    Nawet używałem podczas testów magnesów do mocowania, ale nie przyszło mi
    żeby tutaj...

    Nie jestem jednak pewien, czy pole magnetyczne nie wpływa na pracę
    akcelerometru ? Na razie nie zauważyłem, ale nie testowałem pod tym kątem.

    Poza tym jest to o tyle kłopotliwe, że ta wolna przestrzeń jest mała -
    wątpię czy znalazłbym magnes o grubości 1mm albo i mniej, bo potrzebne
    albo 2 - albo 1 i metalowa płytka. Albo ew. magnes NAD mikropłytką, ale
    to by wymagało zmiany projektu.

    Tak więc koncepcja ciekawa, ale ew. do zastosowania w przyszłości.
    Teraz potrzebne rozwiązanie do już istniejących PCB...

  • 6. Data: 2016-08-23 23:22:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Śruby i metalowego dystansu jeśli wyniki pomiarów mają być wiarygodne.

    Gdybym chciał to mieć tak solidnie mocowane, to mogę mikropłytkę
    przylutować do bazowej. Właściwie tak to jest zaprojektowane, i ten
    montaż na pinach to późniejsza modyfikacja.

    Bo wylutowanie jej w terenie jest może nie niemożliwe, ale zbyt trudne
    dla osoby, która we. to musiałaby wykonać (nie ja).

    Śruby to przesada. Zresztą nie ma miejsca - już te piny mogą sprawiać
    trudność, ponieważ pogrubiają całą "kanapkę" o te 1-2mm.

    Poza tym, pomiar nie musi być aż tak precyzyjny. Obawiam się jedynie
    jakiegoś "piku" rezonansowego. Pewnie na wyrost, ale strzeżonego partia
    strzeże...

  • 7. Data: 2016-08-23 23:30:41
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-08-23 o 23:18, sundayman pisze:
    > wątpię czy znalazłbym magnes o grubości 1mm
    Są okrągłe 3mm x 1mm grube.

    Robert

  • 8. Data: 2016-08-24 02:25:03
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Są okrągłe 3mm x 1mm grube.

    no to na przyszłość pomyślę o tym. Ale muszę sprawdzić czy nie rzutuje
    to na akcelerometr, i zmienić projekt PCB.

    Tym razem mogę tylko zastosować "rozwiązanie klejowe". Bo wszystko już
    gotowe i czas goni jak uchodźcy za zasiłkami.

    ---
    Avast.

  • 9. Data: 2016-08-24 09:12:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Bo wylutowanie jej w terenie jest może nie niemożliwe, ale zbyt trudne dla
    > osoby, która we. to musiałaby wykonać (nie ja).

    Dlaczego zakładasz potrzebę wylutowania w terenie akurat tej płytki z
    również małej płytki bazowej, a nie wymianę obu płytek razem?
    P.G.

  • 10. Data: 2016-08-24 09:15:13
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-08-24 o 02:25, sundayman pisze:

    > no to na przyszłość pomyślę o tym. Ale muszę sprawdzić czy nie rzutuje
    > to na akcelerometr, i zmienić projekt PCB.

    Trzy magnesy jako trzy złącza.
    Można dać magnetowód.

    Robert