  • 1. Data: 2013-04-30 18:38:35
    Temat: ATmega32, zakłócenia z PWM wchodzące na INT2(?)
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam uprzejmie,

    http://img203.imageshack.us/img203/9602/schematb.jpg

    Na wejście PB2 (INT2, wyzwalanie zboczem opadającym) wchodzi sygnał taki,
    jak na rysunku.
    Z kolei PB3 to wyjście PWM-a.
    Sporadycznie zdarza się tak, że gdy zbocze opadające impulsu PWM-a (a być
    może cały impuls -- nie wiem tego jeszcze) nałoży się na zbocze narastające
    sygnału wchodzącego na PB2 (zmiana z logicznego zera na jedynkę), to potrafi
    wyzwolić się program obsługi przerwania INT2. Mimo tego, że normalnie
    wyzwalany jest on tylko zboczem opadającym na PB2.
    Gdy wyłączę PWM w ogóle albo pozostaje on włączone, ale jego impulsy tak się
    ułożą, że omijają zbocze narastające sygnału podawanego na PB2, to wszystko
    działa poprawnie.
    No i prośba o jakieś porady, jak zdiagnozować, co poprawić. Dziękuję.

    Robbo

  • 2. Data: 2013-04-30 19:56:50
    Temat: Re: ATmega32, zakłócenia z PWM wchodzące na INT2(?)
    Od: "michal" <...@b...pl>

    witam.
    Niestety nie pomoge, ale tylko potwierdze,
    ze mialem podobny przypadek w at90pwm3
    dalem sobie spokój z szukaniem dokladnej
    przyczny i lekarstwa i ograniczylem sie do
    sprawdzania stanu pinu w procedurze obslugi int0.
    (wykrywanie czy jestesmy na wlasciwym zboczu)
    (bo u mnie bylo int0, i akurat piny wyjsciowe pwm
    umieszczone fizycznie daleko od pinu int0 i nie
    powiazałem tego z pwm'e akurat, szczerze mowiac
    pomyslalem sobie ze to jakis nieudokumentowany bug)
    pozdrawiam.
    m.

  • 3. Data: 2013-04-30 19:58:40
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Wygiąłem nóżkę PB3 (od PWM-a) w ten sposób, że nie ma połączenia z płytką
    drukowaną. Problem nadal występuje.

  • 4. Data: 2013-04-30 21:10:30
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 30-04-2013 19:58, Robbo pisze:

    > Wygiąłem nóżkę PB3 (od PWM-a) w ten sposób, że nie ma połączenia z
    > płytką drukowaną. Problem nadal występuje.

    Może zwyczajnie nóżka INT2 łapie zakłócenia. Co tam jest podłączone?
    Jesteś w stanie na próbę zmniejszyć rezystancję wejściową tej końcówki?
    A może coś przez zasilanie idzie?

  • 5. Data: 2013-04-30 21:58:18
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 30.04.2013 19:58, Robbo pisze:
    > Wygiąłem nóżkę PB3 (od PWM-a) w ten sposób, że nie ma połączenia z
    > płytką drukowaną. Problem nadal występuje.

    I jeśli nadal na tej nóżce masz sygnał PWM to właśnie stworzyłeś piękną
    antenę, która teraz dopiero będzie siać po wszystkim. Podstawowa zasada
    w technice cyfrowej to NIE zostawiać żadnych wiszących w powietrzu
    wyprowadzeń, tym bardziej takich z sygnałami szybkozmiennymi.
    Może pochwal się nam schematem co tam jest do tego uC podłączane i w
    jaki sposób, będzie zdecydowanie łatwiej coś wymyślić.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2013-05-01 08:43:40
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-30 18:38, Robbo pisze:
> [...]
    >
    > http://img203.imageshack.us/img203/9602/schematb.jpg
    >
    > Na wejście PB2 (INT2, wyzwalanie zboczem opadającym) wchodzi sygnał

    Poprawić prowadzenie masy i zasilania, poprawić rozmieszczenie
    kondensatorów blokujących zasilanie, dodać ferryt szeregowo z zasilaniem
    (z odpowiedniej strony oczywiście), zmniejszyć wartość
    pull-upa/pull-downa na wejściu i umieścić go tak blisko procesora, jak
    to możliwe, rozdzielić jak się da najbardziej ścieżki obu linii.
    Programowo - w procedurze obsługi przerwania sprawdzać, czy impuls
    wyzwalający trwa dostatecznie długo i ma właściwą polaryzację.
    W skrajnym wypadku można jeszcze dodać ferryt na wejściu, ale to już
    trzeba byłoby się dobrze nad tym zastanowić.
    Na początek spróbuj przemyśleć rozpływ prądów, co z tego może wynikać i
    jak zneutralizować skutki np długich doprowadzeń dodających indukcyjność
    w zasilaniu oraz robiących za antenę na wejściach i wyjściach.
    Bez obejrzenia schematu i płytki mniej więcej tyle można na ten temat
    powiedzieć. Dobrze byłoby zobaczyć w szczegółach jak wygląda zbocze i
    jak duże są przerzuty napięć.

    Pozdrawiam

    DD