  • 1. Data: 2013-04-30 07:03:04
    Temat: Żarówki w USA świecą jaśniej?
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Natknąłem się na kalkulator cd->lm:
    http://led.linear1.org/lumen.wiz
    Na samym dole jest tekst:
    "As a point of reference, a standard 100W light bulb typically is rated
    at around 1,700 lumens in North America, and around 1,300 lumens in 220V
    areas of the world"
    O co chodzi? Dlaczego przy niższym napięciu żarówka ma większą efektywność?
    --
    Michał

  • 2. Data: 2013-04-30 08:02:38
    Temat: Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Michał Lankosz wrote in <news:klnjag$oas$1@somewhere.invalid>
    > Dlaczego przy niższym napięciu żarówka ma większą efektywność?

    Zgaduje: 100W zarowki na 110V przepuszczaja prad o wiekszym natezeniu niz
    te na 220V.
    P = U * I
    moc = napiecie * natezenie
    Obydwie sa 100W, napiecie jest nizsze, wiec musi wzrosnac natezenie.
    Zgodnie z prawem Joule'a wlokno zarowe nagrzewa sie przy tym bardziej.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Joule'a_(pr%C4%85
    d_elektryczny)
    www.gwawrety.republika.pl/ee/cieplo.html

    Ale to tylko wyjasnienie oparte tylko na mojej intuicji...
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 3. Data: 2013-04-30 08:18:35
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > areas of the world"
    > O co chodzi? Dlaczego przy niższym napięciu żarówka ma większą

    Efektywność żarówki powiązana jest z jej trwałością. Można zrobić żarówkę
    która będzie świeciła 100 lat i taką która będzie świeciła 100 godz. Podając
    1000godz trwałości dla żarówki na 230V uwzględniamy też ilość włączeń. A jak
    wiadomo żarówki palą się podczas włączania (prąd udarowy). Przy niższym
    napięciu zasilania żarnik jest grubszy, więc bardziej odporny na
    przepalenie. Porównaj sobie halogeny w takiej samej obudowie na 230V i 12V.
    Aaa i nie wiem jak jest trwałość żarówek na 110V.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2013-04-30 09:43:01
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-04-30 08:18, Desoft pisze:

> [...]
    > obudowie na 230V i 12V.
    > Aaa i nie wiem jak jest trwałość żarówek na 110V.

    Żarówka "przewoltowana"? Czyżby w stanach ludzie częściej wymieniali
    żarówki? Bo rozumiem, że przewoltowanie żarówki powoduje wzrost
    efektywności świetlnej.

    --
    Michał

  • 5. Data: 2013-04-30 09:50:05
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-04-30 08:02, astro pisze:
> [...]
    d_elektryczny)
    > www.gwawrety.republika.pl/ee/cieplo.html
    >
    > Ale to tylko wyjasnienie oparte tylko na mojej intuicji...

    A co z rezystancją? Jest odpowiednio mniejsza. Opierasz się na wzorze
    Q=RI^2t, ale podaną mamy tylko moc, czyli RI^2=P, a zatem wydzielone
    ciepło Q=Pt. Czyli przy 110V jak i 230V wydzielą takie samo ciepło... na
    rezystancji. Na razie nic to nie daje.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2013-04-30 10:16:08
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    > "As a point of reference, a standard 100W light bulb typically is rated at
    > around 1,700 lumens in North America, and around 1,300 lumens in 220V

    Stawiam, że 1 świeca produkująca 1 stopę dalej natężenie = 1 lumen z ameryki
    jest trochę inna niż 1 europejski lumen z 1948 ustalony przez CIPM.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 7. Data: 2013-04-30 10:17:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Apr 2013 07:03:04 +0200, Michał Lankosz napisał(a):
    > Natknąłem się na kalkulator cd->lm:

    If you know beam angle.
    A ta wiazka zazwyczaj ma zmienna jasnosc w zaleznosci od kata..

> [...]
    > areas of the world"
    > O co chodzi? Dlaczego przy niższym napięciu żarówka ma większą efektywność?

    Grubszy drut jest bardziej odporny i umozliwia wieksza temperature.

    Ewentualnie ... przyjeli inne standardy, zarowka zyje krocej, ale
    swieci jasniej. Ale nie zawsze tak bylo:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Longest-lasting_light_b
    ulbs

    Kto wie czy im napiecie nie pomaga - ja w koncu nie wiem - maja 110,
    115 czy 120V ? Moze robia zarowki na 110, a mierza przy 120 ?

    J.

  • 8. Data: 2013-04-30 10:18:17
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...op.pl>

    W dniu 30.04.2013 o 08:18 Desoft <N...@i...pl> pisze:
    > A jak wiadomo żarówki palą się podczas włączania (prąd udarowy).

    Jestem totalnym laikiem w kwestiach fizyki, więc proszę o wyrozumiałość :)

    Czy w świetle tego co napisałeś, nie dałoby się przedłużyć życia żarówki
    poprzez podpięcie jej do jakiegoś urządzenia, które płynnie zwiększałoby
    natężenie prądu w momencie włączenia? W ten sposób w tym momencie nie
    występowałaby sytuacja, o której mówisz.

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 9. Data: 2013-04-30 10:23:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 30.04.2013 10:18, schrieb Wojciech "Spook" Sura:

> [...]
    > natężenie prądu w momencie włączenia? W ten sposób w tym momencie nie
    > występowałaby sytuacja, o której mówisz.

    Tak się właśnie robi. Ok, w naszych szerokościach geograficznych
    ogranicza się żarówki, ale np. w moim samochodzie wszystkie żarówki,
    które jeszcze są, są uruchamiane płynnie zwiększając moc. Kierunkowskazy
    nie podpadają, ale przy oświetleniu "zakrętowym" i przy długich jest to
    widoczne. Jak na razie jeszcze tych żarówek nie wymieniałem (8 lat,
    150Mm), z tyłu wymieniałem raz.

    Waldemar Krzok

  • 10. Data: 2013-04-30 10:34:39
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 30 Kwi, 08:02, astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>
    wrote:
> [...]
    cieplo.html

    > Ale to tylko wyjasnienie oparte tylko na mojej intuicji...

    ŻENADA!! Jak chcesz zgadywać, odsyłam do najbliższej kolektury Lotto.
    idiotyzmów. Albo podłącz se najpierw tę żarówę do baterii 1.5V. Może
    coś ci się we łbie rozjaśni.