  • 1. Data: 2009-02-03 14:04:12
    Temat: AVR ATmega8 ADC
    Od: "JRakoczy" <c...@z...pytanie>

    Co to znaczy, że impedancja wejściowa przetwornika w tym procku była
    stworzona do 10komów? Czy to znaczy, że nie mogę dać na wejściu dzielnika
    wejściowego np 100k szeregowo i ileś do masy ?

  • 2. Data: 2009-02-03 14:30:14
    Temat: Re: AVR ATmega8 ADC
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JRakoczy" <c...@z...pytanie> napisał w wiadomości
    > Co to znaczy, że impedancja wejściowa przetwornika w tym procku była
    > stworzona do 10komów? Czy to znaczy, że nie mogę dać na wejściu dzielnika
    > wejściowego np 100k szeregowo i ileś do masy ?
    Zależy ile będzie to coś do masy :) , jak rezystancja będzie większa od 10K
    to też będzie działać, ale pogorszą się właściwości szumowe, jeśli będzie to
    bardzo dużo to zrobi Ci się dzielnik z rezystancji sterującej i rezystancji
    wejściowej.
    Piotr

  • 3. Data: 2009-02-03 14:34:22
    Od: "JRakoczy" <c...@z...pytanie>

    "Piotr" <p...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > 10K to też będzie działać, ale pogorszą się właściwości szumowe, jeśli
    > będzie to bardzo dużo to zrobi Ci się dzielnik z rezystancji sterującej i

    To ile ma to być?

    Mam napięcie 10-16V, które chcę mierzyć i muszę je podzielić zanim
    doprowadzę do nóżki ADC. To jak dobrać wielkości rezystorów dzielnika? Jak
    wyliczyć dzielnik to wiem ale skąd mam wiedzieć jaką ma impedancję?

  • 4. Data: 2009-02-03 14:40:43
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    JRakoczy schrieb:
    > Co to znaczy, ?e impedancja wej?ciowa przetwornika w tym procku by^(3)a
    > stworzona do 10komów? Czy to znaczy, ?e nie moge^ da? na wej?ciu dzielnika
    > wej?ciowego np 100k szeregowo i ile? do masy ?

    znaczy że możesz, ale musisz uwzględnić impedancję wejściową. Jak w
    każdym mierniku. Ale i tak bym dał przynajmniej jakiś bufor na wejście,
    to i impedancję możesz zwiększyć.

    Waldek

  • 5. Data: 2009-02-03 14:47:17
    Od: "JRakoczy" <c...@z...pytanie>

    "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message
    > znaczy że możesz, ale musisz uwzględnić impedancję wejściową. Jak w każdym
    > mierniku. Ale i tak bym dał przynajmniej jakiś bufor na wejście, to i
    > impedancję możesz zwiększyć.

    A bufor z czego? Mógłbyś dokładniej ?

  • 6. Data: 2009-02-03 15:04:48
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > stworzona do 10komów? Czy to znaczy, że nie mogę dać na wejściu dzielnika
    > wejściowego np 100k szeregowo i ileś do masy ?
    Zakładając że napiecie źródła ma małą impedancję to w przybliżeniu
    impedancja dzielnika bedzie rezystancją równolegle połączonych oporników w
    dzielniku.
    Upraszczając, jeśli jako napięcie odniesienia dasz napiecie zasilania
    procesora czyli powiedzmy 5V a chcesz zmierzyć 16V to podziel 16/5 co daje
    3,2, tyle razy musisz zmniejszyć napięcie na dzielniku, daj do masy 10K i
    24K do napięcia mierzonego, będziesz miał zakres z lekkim zapasem czyli koło
    17V.
    Zwiększenie rezystancji uzyskasz wzmacniaczem nieodwracającym i
    wysokorezystancyjnym dzielnikiem, ale to rodzi problemy w okolicach masy i
    zasilania, tam trudno uzyskać liniowość nawet dobrym wzmacniaczem.
    Piotr

  • 7. Data: 2009-02-03 15:17:14
    Od: "JRakoczy" <c...@z...pytanie>

> [...]
    > daje 3,2, tyle razy musisz zmniejszyć napięcie na dzielniku, daj do masy
    > 10K i 24K do napięcia mierzonego, będziesz miał zakres z lekkim zapasem

    Czyli chodzi o ten rezystor 10k do masy tak ?

  • 8. Data: 2009-02-03 15:58:58
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    JRakoczy schrieb:
    > "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message
    >
    > A bufor z czego? Móg^(3)by? dok^(3)adniej ?

    z krzemu ;-)

    Wzmacniacz operacyjny, na przykład. Co prawda wprowadza nieliniowości i
    szumy, ale przy 12 bitach nie jest aż tak źle.

    Waldek

    PS
    ustaw poprawne kodowanie, bo zajączki się robią

  • 9. Data: 2009-02-03 16:51:22
    Od: "ihi" <i...@p...hi>

    > Mam napięcie 10-16V, które chcę mierzyć i muszę je podzielić zanim
    > doprowadzę do nóżki ADC. To jak dobrać wielkości rezystorów dzielnika? Jak
    > wyliczyć dzielnik to wiem ale skąd mam wiedzieć jaką ma impedancję?

    Nie napisali ile może wynosić maksymalna rezystancja źródła ?
    Rutynowo dla SARów nie warto mieć więcej niż 1k Ohm , wielu podaje granicę
    2,5k.
    Ja bym dał dzielnik 2k/1k i mierzył te 10...16V

  • 10. Data: 2009-02-03 17:39:20
    Od: Mario <l...@p...onet.pl>

    JRakoczy pisze:
> [...]
    > doprowadzę do nóżki ADC. To jak dobrać wielkości rezystorów dzielnika? Jak
    > wyliczyć dzielnik to wiem ale skąd mam wiedzieć jaką ma impedancję?

    Daj sobie dzielnik na megaomach a za nim wtórnik na operacyjnym.

    MD