  • 1. Data: 2016-05-11 14:48:58
    Temat: Aktywne tłumienie echa
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Mam pytanie trochę interdyscyplinarne: fizyczno-elektroniczno-akustyczne.
    Czy są dostępne jakieś systemy nagłaśniające redukujące efekt echa
    w dużych pomieszczeniach? Konkretnie - w kościele o ścianach ceglanych
    i betonowych, dobrze odbijających dźwięk. Odległość między ścianami
    wynosi ok. 40 metrów. Występuje bardzo długi pogłos, utrudniający
    rozumienie mówionego tekstu.

    Rozwiązanie "mechaniczne", czyli wyłożenie ścian pluszowym materiałem
    nie wchodzi oczywiście w grę. Ale teoretycznie dałoby się zrobić
    wytłumianie aktywne. Tzn. zainstalować w wielu punktach dodatkowe
    głośniki, które w odpowiednim momencie (z opóźnieniem) wyemitowałyby
    sygnał dźwiękowy w odwrotnej fazie i doprowadziłyby do wygaszenia
    fali. Ponieważ głośników nie może być zbyt wiele, nie będzie to
    idealne wygaszenie. Może też nie być proste wyznaczenie sygnału,
    jaki ma zostać wyemitowany - zależy od rozmieszczenia głównych
    głośników, kształtu pomieszczenia itp. Jednym z prostszych
    rozwiązań byłoby takie, jak w słuchawkach z aktywnym tłumieniem
    hałasu: mikrofon, krótkie opóźnienie i emisja dźwięku w przeciwnej
    fazie. Powinno to działać jak "pochłaniacz dźwięku". Gdyby
    taki zestaw ustawić obok ściany, powinno to zredukować echo.

    ...tak mi się przynajmniej wydaje, bo nie znalazłem opisu tego
    rodzaju nagłośnienia. Ale może takie coś istnieje i ktoś to sprzedaje?

    (Pytanie do fizyków: czy da się to zrobić idealnie albo optymalnie
    przy zadanej liczbie głośników?)

    P.

  • 2. Data: 2016-05-11 15:05:00
    Temat: Re: Aktywne tłumienie echa
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 11 maja 2016 14:48:59 UTC+2 użytkownik Piotrne napisał:
> [...]
    > rodzaju nagłośnienia. Ale może takie coś istnieje i ktoś to sprzedaje?
    >
    > (Pytanie do fizyków: czy da się to zrobić idealnie albo optymalnie

    IMHO to raczej sie robi za pomocą albo dużej ilosci głośników które grają relatywnie
    niegłośno albo umieszczeniam jednego/dwu źródeł dzwięku ale tak aby był propagowany
    wzdłuż pomieszczenia, tak aby nie było odbić dzwięku od scian.

    Inaczej raczej nie wyjdzie, bo w każdym miejscu gdzie siedzi słuchacz są inne
    warunki. Nie bardzo to sobie wyobrażam aby wygasić aktywnie odbicia nie ruszając fali
    pierwotnej.

  • 3. Data: 2016-05-11 15:12:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-05-11 o 14:48, Piotrne pisze:
> [...]
    > i betonowych, dobrze odbijających dźwięk. Odległość między ścianami
    > wynosi ok. 40 metrów. Występuje bardzo długi pogłos, utrudniający

    To raczej kwestia doboru głośników - a w zasadzie zestawów.
    Wysoka ale wąska "kolumienka" z kilkunastoma głośnikami daje płaską
    falę. Ważne też umiejscowienie. Jeśli konstrukcja trójnawowa z filarami,
    to na filarach.
    Jako gówniarz (w czasach liceum) widziałem pomiary robione przez jedną
    firmę. A że byłem ciekawski, to męczyłem ludzi pytaniami. Facet mówił,
    że czasami głośnik powieszony 30 cm dalej już będzie powodował problemy.

    Widziałem sporo kościołów z jeszcze lampowymi wzmacniaczami, w których
    było dobrze słychać, z minimalnym pogłosem, praktycznie niezauważalnym.

    Myślę, że więcej zrobi tu dobry elektro-akustyk, niż pułapki elektroniczne.
    Aczkolwiek jak nagłaśniałem estrady, to korzystałem z pułapek - ale to
    zupełnie inny temat.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2016-05-11 15:21:27
    Od: Michał <m...@f...pl>

    W dniu 11.05.2016 o 14:48, Piotrne pisze:
> [...]
    >

    > ....tak mi się przynajmniej wydaje, bo nie znalazłem opisu tego
    > rodzaju nagłośnienia. Ale może takie coś istnieje i ktoś to sprzedaje?

    Coś podobnego robi firma Rduch (nazywa się to chyba system ACML).
    ZTCW nie polega to na aktywnym tłumieniu echa, tylko na cyfrowej obróbce
    dźwięku tak, żeby emitowany z jednej kolumny był dobrze słyszalny nawet
    w przypadku wystąpienia echa.

    Więcej nie wiem - czytałem tylko informacje handlowe.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał Smolnik

  • 5. Data: 2016-05-11 15:31:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotrne,

> [...]
    > i betonowych, dobrze odbijających dźwięk. Odległość między ścianami
    > wynosi ok. 40 metrów. Występuje bardzo długi pogłos, utrudniający

    Zapytam, czy skorzystano ze starych, znanych metod, czyli z głośników
    kierunkowych i ambiofonii (zgodnie z prawdziwym znaczeniem tego słowa
    a nie Wikipedią)?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2016-05-11 15:42:35
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 11.05.2016 o 14:48, Piotrne pisze:

    Nie jestem akustykiem więc może źle myślę, ale wydaje mi się, że sam
    mikrofon może chwytać dźwięk odbity i go bardzo potęgować.
    Czy odtwarzanie nagranego dźwięku też jest tak tragiczne?

    Z czystej ciekawości poszukałem w sieci i znalazłem takie coś.

    http://midi.pl/Naglosnienie-k16/Liniowe-100V-k127/BO
    SCH-LBB-196800-Eliminator-sprzezen-akustycznych-p129
    24.html#prettyPhoto

    Czy to poprawi nie wiem, ale można się popytać dostawcy.

  • 7. Data: 2016-05-11 15:50:22
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i betonowych, dobrze odbijających dźwięk. Odległość między ścianami
    > wynosi ok. 40 metrów. Występuje bardzo długi pogłos, utrudniający

    Od zawsze był problem z nagłośnieniem czy pojawił się po jakichś zmianach?

> [...]
    > rodzaju nagłośnienia. Ale może takie coś istnieje i ktoś to sprzedaje?
    >
    > (Pytanie do fizyków: czy da się to zrobić idealnie albo optymalnie

    Nie znam się na akustyce, ale według własnych obserwacji: TAK.
    W mojej parafii było stare nagłośnienie i kilka lat temu wymieniono
    głośniki. Nie wiem czy wymieniono wzmacniacze itp.
    Od tego czasu słychać pogłos. W zależności od barwy głosu osoby mówiącej
    jest albo niedokuczliwy albo prowadzi aż do niezrozumiałości wypowiedzi.
    Więc efekt nagłośnienia bardzo zależy od doboru i rozmieszczenia głośników.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 8. Data: 2016-05-11 16:04:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    yabba pisze:

> [...]
    > Od tego czasu słychać pogłos. W zależności od barwy głosu osoby mówiącej
    > jest albo niedokuczliwy albo prowadzi aż do niezrozumiałości wypowiedzi.

    No i pomyśleć, że jak w średniowieczu brali się za budowę jakiej gotyckiej
    katedry, to nie podchodzili do rzeczy bez porządnego fachowca od akustyki.

    Jarek

    --
    I pieniądz sikał im do kasy
    Od wszystkich zbroi, tarcz i mieczów...

  • 9. Data: 2016-05-11 16:52:46
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-05-11 o 15:50, yabba pisze:

    > Od zawsze był problem z nagłośnieniem czy pojawił się
    > po jakichś zmianach?

    Zawsze tak było. Nie wiem, czy to jest pierwsza wersja
    nagłośnienia. Ale kościół jest dosyć współczesny (ok. 1980 rok)
    i nie było tam większych modyfikacji.

    Tutaj jest próbka kilku nagrań, wykonanych z różnych miejsc:
    http://piotrne.republika.pl/Echo01.mp3

    P.

  • 10. Data: 2016-05-11 17:07:57
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > i nie było tam większych modyfikacji.
    >
    > Tutaj jest próbka kilku nagrań, wykonanych z różnych miejsc:

    Bezkosztowo, to można przekręcić kolumy głośnikowe, tak aby promieniowały
    wzdłuż dłuższego wymiaru kościoła.
    Sprawdzić jakie są tam urządzenia aktywne. Może jest jakaś regulacja fazy
    czy opóźnienia na poszczególne kolumny i ktoś przesadził z ustawieniem?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba