  • 1. Data: 2016-11-06 21:59:14
    Temat: Akumulator - pojemnosc
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
    wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
    itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na autach ale kiedys cos tam
    sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
    wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
    wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
    fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
    wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.
    Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
    podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
    ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
    zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
    potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
    pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
    tyle samo energii mu oddac z alternatora.
    Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
    nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
    dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2016-11-06 22:03:10
    Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
    Od: masti <g...@t...hell>

    Marcin wrote:

> [...]
    > nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
    > dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

    bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
    a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,

    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 3. Data: 2016-11-06 22:26:56
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2016-11-06 22:03, masti wrote:

    > bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
    > a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,

    bzdura, mozna wsadzic dowolnie wiekszy w granicach rozsadku* i bedzie dobrze

    niedoladowany bedzie jezeli bedziesz wiecej energii pobieral niz podawal
    i wielkosc akumulatora nie ma tu nic do rzeczy, jest to tylko kwestia
    eksploatacji samochodu

    jedyne na co trzeba zwrocic uwage to to ze niektore tansze a wieksze nie
    maja proporcjonalnie wiekszego pradu rozruchowego, co ma znaczenie w
    'starych dieslach'

    *masa, wielkosc, samorozladowanie (wiekszy bedzie potrzebowal
    proporcjonalnie wiecej energii do uzupelnienia ale jest to raczej pomijalne)

  • 4. Data: 2016-11-06 22:28:59
    Od: "Hinek" <h...@f...pl>

    Uytkownik "masti" napisał w wiadomości grup

    > bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
    > a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,

    Nieprawda.
    To kwestia bilansu energetycznego.
    Jeśli zużyjesz mniej energii niż wyprodukuje alternator
    akumulator będzie naładowany.
    A z praktyki:
    W Trooperze zamiast 90 Ah mam zamontowane 2x90 Ah i oryginalny
    alternator. Po parodniowej pracy lodówki, albo ujeżdżania windy
    wystarczy kilka godzin jazdy i akumulatory są naładowane do pełna.

    --
    Hinek

  • 5. Data: 2016-11-06 22:29:49
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    W dniu 2016-11-06 o 21:59, Marcin pisze:

    > Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

    Napisz o jaką różnicę pojemności chodzi i czy często używasz samochodu
    na krótkich dystansach (<10 min).
    Jeżeli zamiast 45 Ah chcesz wstawić 50 Ah to nie ma to znaczenia. Przy
    produkcji samochodu ekonomicznie może nie być to uzasadnione.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 6. Data: 2016-11-06 22:32:47
    Od: masti <g...@t...hell>

    m4rkiz wrote:

> [...]

    > *masa, wielkosc, samorozladowanie (wiekszy bedzie potrzebowal
    > proporcjonalnie wiecej energii do uzupelnienia ale jest to raczej pomijalne)

    a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
    wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
    mieście :)

    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 7. Data: 2016-11-06 22:34:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):
> [...]
    > sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
    > wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej.

    Dokladnie tak ... ale po co przeplacac ?

> [...]
    > fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
    > wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.

    Wytlumaczenie jest w miare proste: oni nie wiedza, co pier* :-)

    Jest jeden czynnik - prad samowyladowania. Ale to musialbym chyba
    akumulator z uboota na przyczepce wozic, zeby to bylo istotne.

    > Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
    > podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
    > ladowal.

    to jest troche bardziej skomplikowane.
    Wydajnosc alternatora jest ograniczona, i zalezna od obrotow.
    W korku, ze swiatlami, dmuchawa i grzaniem szyby - moze zabraknac.
    Ale wtedy i dla mniejszego zabraknie.

    Z kolei jak nie zabraknie, to prad ladowania zalezy od czegos, co by w
    skrocie mozna nazwac rezystancja wewnetrzna, i taki wiekszy aku
    powinien wiekszy prad przyjmowac przy tym samym napieciu.

> [...]
    > potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
    > pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci

    Niekoniecznie - duzy moze "lepiej zapalac" i w efekcie mniej energii
    sie zuzyje :-)

    > a pozniej podczas jazdy
    > tyle samo energii mu oddac z alternatora.

    A jak czasu zabraknie, bo mam do pracy tylko 4 km ? :-)

    > Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
    > nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
    > dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

    Ja tam mam taka, co sie prad ladowania wybiera, 200, 500 lub 700mA.

    I wcale nie jest takie pewne czy mozna mniejszym pradem ladowac :-)

    J.

  • 8. Data: 2016-11-06 22:36:39
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "masti"

> [...]

    bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
    a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,
    ---
    Jak nie, jak tak

  • 9. Data: 2016-11-06 22:44:53
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2016-11-06 22:32, masti wrote:
    > m4rkiz wrote:
    > a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
    > wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
    > mieście :)

    nie ma to zadnego znaczenia, zaczynasz od pelnego akumulatora i w kazdej
    pojemnosci masz do uzupelnienia tyle samo po rozruchu

    dopiero w okolicach ktore teraz zaczynasz wymyslac zaczynaja sie
    jakies pojedyncze procenty(?) strat wiecej z okazji uzupelniania
    samorozladowania, tez kompletnie nieistotne w zwyklej eksploatacji

  • 10. Data: 2016-11-06 22:56:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Kup najwiekszy na jaki Cie stac i zeby sie zmiescil. Najlepiej kup w markecie z
    najtanszych. Jak sie uwali na gwarancji to bez gadania wymienia na nowy jak
    przetrzyma gwarancje to jeszcze z trzy cztery lata wytrzyma. Glupotami ze wiekszy nie
    bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie przejmowac jak szesc lat wytrzyma.
    Poza tym w samochodzie akumulator jest w stanie permanentnego niedoladowania bo z 14
    woltow nie da sie akumulatora olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl
    i naladowal do pelna to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma
    duza trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany. To ze robisz 5 kilometrow nie ma
    znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po
    minucie.